به زودی نخستین نقشه راه تولیدات کشاورزی در همدان رونمایی می شود

به گزارش رکنا از همدان، رضا بهراملو افزود: ریل‌گذاری و نقشه راه تولیدات کشاورزی استان تهیه شده و براساس آن کارها انجام می شود و سلیقه ای نخواهد بود.

وی از احداث ۲۲۰ هکتار گلخانه در سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ در استان همدان به اندازه ۲۰ سال گذشته گلخانه ایجاد شده است.

بهراملو گفت: در هر زمینی با احداث گلخانه موافقت می کنیم و هیچ پرونده ای درباره گلخانه ها معطل نمی ماند چراکه گلخانه‌ها اشتغال پایدار به همراه دارد به طوریکه به ازای هر هکتار گلخانه ۱۱ شغل ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه استان همدان یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۸۲۲ هزار هکتار آن منابع طبیعی و یک میلیون هکتار آن زراعی و باغی است، بیان کرد: از یک میلیون هکتار اراضی استان ۳۰۰ هزار هکتار آیش و ۷۰۰ هزار هکتار زیرکشت می رود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی استان آبی و ۴۴۰ هزار هکتار دیم است، ادامه داد: ۸۵ هزار هکتار از اراضی آبی استان باغی و مابقی زراعی است.

وی با تأکید بر اینکه استان همدان با دارا بودن ۱.۲ درصد از مساحت کشور، چهار درصد از تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: سالانه ۴.۸میلیون تن محصول کشاورزی در استان همدان تولید می شود.

بهراملو با اشاره به اینکه یک سوم اراضی استان همدان آبی است، یادآور شد: ۸۷ درصد از تولیدات کشاورزی استان در اراضی آبی است که نشان می دهد کشاورزی همدان وابسته به آب است.

وی با تأکید بر اینکه اگر به دنبال امنیت غذایی هستیم باید بهره وری آب را افزایش دهیم، ادامه داد: بهره وری آب در دنیا ۲.۵ کیلوگرم به ازای هر هکتار است اما در کشور ما ۱.۲ و در همدان ۱.۴ کیلوگرم به ازای هر هکتار است.

بهراملو اصلاح الگوی کشت را در افزایش بهره‌وری آب مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ سال است که درباره الگوی کشت صحبت می شود اما تاکنون عملیاتی نشده چراکه بیش از ۹۰ درصد کشاورزی خصوصی است و نمی‌توانیم به بخش خصوصی دستور دهیم چه محصولاتی کشت کند بلکه با تعامل می توان عملیاتی کرد.

وی با تأکید بر اینکه اصلاح الگوی کشت یک موضوع فراقوه ای است، تصریح کرد: الگوی کشت به عنوان یک طرح فراقوه ای مطرح شده چراکه جهادکشاورزی به تنهایی نمی تواند این طرح را عملیاتی کند. خوشبختانه در همدان به عنوان نخستین استان اصلاح الگوی کشت رونمایی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه همدان پایلوت اجرای الگوی کشت است، بیان کرد: با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی خواهد شد.

بهراملو در ادامه با تأکید بر اینکه اولویت فعلی استان موضوع تنظیم بازار است، خاطرنشان کرد: از لحاظ موجودی کالاهای اساسی هیچ مشکلی در استان نداریم.

وی بیان کرد: در دی ماه بیش از چهار میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده که ۸۰۰۰ تن مرغ آماده کشتار است ضمن اینکه ۲۲۰۰ تن مرغ منجمد در انبار پشتیبانی امور دام وجود دارد یعنی حتی اگر جوجه ریزی هم نشود به حد کافی مرغ وجود دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: روزانه ۲۰۰ تن تولید مرغ در استان وجود دارد که مصرف آن در استان ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن است که نشان می دهد مازاد بر نیاز هم داریم.

بهراملو با بیان اینکه روزانه ۵۰ تن گوشت قرمز در استان مصرف می شود، گفت: روزانه ۱۰ تن گوشت قرمز منجمد در استان توزیع می شود که اگر نیاز باشد بیشتر هم توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۷۰۰ تن مرغ منجمد و ۸۱۲ تن گوشت قرمز توزیع شده است، گفت: از ابتدای سال ۹۰۰۰ تن برنج توزیع شده و در حال حاضر ۱۲۰۰ تن برنج در حال توزیع است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان ۱۲۳۴ پلاک مشمول رفع تداخلات هستند، یادآور شد: تاکنون ۳۵۰ پلاک رفع تداخل شده و امسال ۱۷۵ پلاک رفع تداخل شده است.

 

کدخبر: 872640 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟