افتتاح خانه ایمنی در قزوین

به گزارش رکنا ازقزوین،  حجت الاسلام محمود عرب درجمع خبرنگاران افزود: برای این که غافلگیر نشویم و قادر باشیم نیازهای خود را تامین کنیم حتما بایستی به سمت مهارت آموزی بر اساس نیاز محوری و سفارش محوری حرکت کنیم.

وی عنوان کرد: رویکرد نیاز محوری و سفارش محوری را در مهارت آموزی مورد توجه قرار داده ایم و اعتقاد داریم بایستی نیازسنجی دقیقی انجام دهیم و اتاق بازرگانی هم بعنوان بخش خصوصی نقش آفرین باشد و خانه صنعت استان و کانون کارآفرینی به ما کمک کنند تا مسیر درستی را طی کنیم.

وی گفت: تدوین سند مهارت استان قزوین در دست تهیه است و همه دغدغه ها در آن مورد توجه قرار گرفته و سازو کارها در شورای هماهنگی مهارت استانی تعیین و نقش هر گروه مشخص شده است.

عرب بیان کرد: در زمینه مهارت آموزی فقط ما متولی نیستیم و دستگاههای دیگری مانند جهاد کشاورزی، سازمان صمت و میراث فرهنگی، صنایع دستی، آموزش و پرورش نقش دارند اما در حال حاضر این دستگاهها در آموزش به صورت جزیره ای و بدون توجه به نیازهای استان عمل می کنند در حالی که باید نقشه راه داشت و مبتنی بر نیاز بازار اقدام کرد.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای اظهارداشت: با اجرای طرح نخلستان با آموزش های ۳ تا ۶ ماهه برای فارغ التحصیلان بیکار قادریم شغل آینده آنها را در رشته های فناوری نانو، برق، الکترونیک، گاز، پتروشیمی،گیاهان دارویی، ساختمان، صنعت چوب و انرژی های نو تضمین کنیم.

عرب با اشاره به دوره های آموزشی نیز گفت: فقط در بخش کشاورزی تاکنون بیش از ۱۳۱ هزار و ۵۱ نفر ساعت آموزش برای ۷۸۱ نفر از علاقمندان شامل ۵۳۹ مرد و ۲۲۴ زن ارائه شده است.

وی بیان کرد: در احیای مشاغل سنتی هم اقداماتی شده و از آنجا که فقط  ۵۸ مربی داریم که شاید نتوانیم همه نیازها را تامین کنیم در مسیر هویت بخشی مهارت آموزی تصمیم گرفتیم نخبگان روستایی را شناسنامه دار کرده و از ظرفیت آنها بعنوان مربیان برون سازمانی استفاده کنیم.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای اظهارداشت: در مناطق روستایی بیش از ۱۰۰ نفر نیروی ماهر را شناسایی کردیم که می توانند به عنوان مربی و شرکای اجتماعی به ما کمک کنند تا برخی مشاغل فراموش شده مانند زره بافی و پن بافی و تولید نخ ابریشم را احیا کنیم.

وی اضافه کرد: طرح آموزش در محیط واقعی کاری که همان استاد و شاگردی نوین است از دیگر کارهای خوب این اداره است که می تواند به مهارت افزایی و اشتغال افراد جوان کمک کند.

وی اظهارداشت: قوانین کار کافی و متناسب با نیازها هست اما اجرا نمی شود لذا تلاش می کنیم ضمن جدی گرفتن شرکت های کوچک و متوسط با آموزش های مهارتی از میزان حوادث حین کار هم کم کنیم.

 

لیلا بیگدلی/قزوین

 

 

کدخبر: 871822 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟