درمان 100 درصد هپاتیت C / مردم گیلان و مازندران چاق ترین مردم کشور هستند

به گزارش رکنا از گیلان، صبح امروز، یکشنبه ۹ بهمن ماه، نخستین نشست خبری بررسی نتایج طرح‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(کوهورت گیلان) در سالن اجتماعات مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت برگزار شد.

در این نشست دکتر فریبرز منصور قناعی رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان در خصوص شیوع هپاتیت‌های ویروسی و عوامل مرتبط در کوهورت گیلان، گفت: به منظور بررسی عوامل خطر بیماری‌های گوارشی و کبدی طی ۱۱ سال، تعداد ۱۰۵۲۰ نفر شامل ۵۶۳۰ زن و ۴۸۹۰ مرد در بازه سنی ۳۵ تا ۷۰ سال در منطقه صومعه سرا گیلان مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: طی این مدت این افراد، آزمایش‌ها و تست‌های مختلفی را پشت سر گذاشته و به صورت سالانه نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته اند.

دکتر منصور قناعی با بیان اینکه بالغ بر ۴.۱٪ جمعیت جهان یعنی ۳۱۶ میلیون نفر به  هپاتیت نوع B آلوده هستند، گفت: در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹، این بیماری در جهان کاهش محسوس داشت که دلیل آن را می‌توان واکسیناسیون و شناسایی مادران مبتلا عنوان کرد.

وی همچنین با بیان اینکه ۲۱۰ میلیون نفر در جهان به هپاتیت C مبتلا هستند، گفت: سالانه ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در جهان به عنوان کیس جدید هپاتیت C شناسایی می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان توصیه کرد؛ هر فردی که پیش از سال ۱۳۶۷ تزریق خون، جراحی و… داشته، می‌بایست آزمایش‌های لازم را در خصوص تشخیص هپاتیت C انجام دهد و این نوع از هپاتیت به صورت 100 %در کشور درمان می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه هپاتیت B ۲.۲٪ از جامعه را در ایران شامل می‌شود، گفت: در ایران نسبت به کشورهای دیگر جهان و کشورهای همسایه وضعیت بهتری را داریم، همچنین در استان گیلان شیوع این نوع هپاتیت نسبت به میانگین کمتر است و با اطلاع‌رسانی به مردم می‌توان این میزان آلودگی را نیز کاهش داد.

فشار خون یکی از عوامل اصلی مرگ در دنیا

در ادامه جلسه دکتر فرحناز جوکار در خصوص شیوع فشارخون و عوامل مرتبط در کوهورت گیلان، گفت: بسیاری از افرادی که فشار خون دارند، از آن بی‌اطلاع هستند.

وی با اشاره به اینکه فشار خون یکی از عوامل اصلی مرگ در دنیا است، تاکید کرد: عدم تشخیص به موقع و اطلاع از فشار خون سبب بروز عوارض قلبی و عروقی، مشکلات بینایی و… خواهد شد.

دکتر جوکار با بیان اینکه فشار خون یک قاتل خاموش است، تاکید کرد: متاسفانه فرد زمانی متوجه فشار خون می‌شود که دیگر با یک بیماری پیشرفته مواجه است و تنها باید آن را کنترل کند.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده از ۱۰۵۲۰ نفر بعنوان جامعه آماری در منطقه صومعه سرا، ۴۳٪ دارای فشار خون بوده اند، گفت: آمار فشار خون در ایران ۴.۵ الی ۴۷ درصد است و تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد در استان‌های شمالی حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد میانگین فشار خون در جامعه وجود دارد.

شیوع سندروم متابلویک در بین مردم

در ادامه جلسه دکتر سهیل حسنی‌پور در خصوص شیوع سندوم متابولیک و عوامل مرتبط در کوهورت گیلان، گفت: چاقی شکمی، قند خون، فشار خون، چربی خوب بدن (HDL) و‌ تری گلیسیرید از نشانه‌های سندروم متابولیک است که داشتن سه مورد از این موارد نشان دهنده وجود این سندروم در فرد می‌باشد.

وی ادامه داد: در روش سنجش ATP، میزان سایز دور کمر برای مردان ۱۰۲ و برای زنان ۸۸ در نظر گرفته شده و در روش IDF، به صورت سختگیرانه تر، دور کمر برای مردان ۹۴ و برای زنان ۸۰ در نظر گرفته شده است که معیار سنجش چاقی شکمی به حساب می‌آید.

دکتر حسنی‌پور با بیان اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت جهان دارای سندروم متابولیک هستند، گفت: ۲۶٪ جمعیت عمومی ایران به این سندروم دچار بوده که این میزان در زنان به نسبت مردان و همچنین جمعیت شهری به نسبت جمعیت روستایی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه با افزایش سن، بیماری‌ها نیز افزایش می‌یابند، تاکید کرد: تقریباً می‌توان گفت که در جمعیت ۳۵ تا ۷۰ سال که مورد بررسی کوهورت گیلان بوده، حداقل یکی از پنج مورد نشانه‌های، سندروم متابولیک شامل افراد می‌شده که زنان علائم بیشتری در این سندروم دارند.

سالانه 1/5 میلیون نفر از مردم بر اثر دیابت جان خود را از دست می دهند

در ادامه جلسه دکتر طلوع حسندخت در خصوص پیش بینی خط ابتلا به دیابت و عوامل مرتبط در مردم کوهورت گیلان، گفت: متاسفانه بر اساس اطلاعات سال ۲۰۱۹، حدود ۴۶۳ میلیون نفر دیابتی در جهان وجود دارد که شامل ۹.۳٪ جمعیت جهان را شامل می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه ۳۷۴ میلیون نفر در جهان در شرایط پیش دیابتی هستند، گفت: سالانه ۱.۵ میلیون نفر در جهان مستقیماً به دلیل دیابت جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر حسندخت در پایان با بیان اینکه کشورهای دارای شرایط اقتصادی بهتر، میزان کمتری از دیابت را گزارش کرده اند، تصریح کرد: فردی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت را دارد، می‌بایست به این موضوع توجه بیشتری کرده و فعالیت‌های ورزشی و تغذیه سالم را بعنوان عوامل کنترل و جلوگیری کننده از دیابت در نظر داشته باشند.

مرجان گودرزی /گیلان 

کدخبر: 865483 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟