از ۱۰ میلیارد مترمکعب رواناب حتی یک دهم درصد در استان لرستان ذخیره نمی‌شود

به گزارش رکنا از لرستان ؛ فرهاد زیویار در دیدار با کشاورزان پلدختر که با حضور وزیر جهاد کشاورزی در سالن اداره ارشاد این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه لرستان در حوزه‌های کشاورزی و دامداری  دارای ظرفیت‌ها  بسیاری است و در تولید برخی از محصولات رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است ، اظهار داشت: انجیر منطقه زیودار و بن‌لار پلدختر از لحاظ کیفیت قابل مقایسه با هیچ نقطه در کشور نیست و همچنین لرستان در حوزه شیلات بعد از استان های ساحلی رتبه نخست را در تولید ماهیان سردآبی دارد.

 استاندار لرستان افزود: به‌رغم اینکه چنین قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی برای استان به اثبات رسیده در برخی حوزه‌ها در ضعف‌های بسیاری وجود دارد و بیم آن می رود که در آینده با مشکلاتی مواجه شویم که قابل جبران نباشند.

زیویار با بیان اینکه به‌رغم وجود بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب رواناب در لرستان حتی یک دهم درصد در استان ذخیره نمی‌شود، گفت: بخشی از این مطالبه بحق مردم لرستان در سفر رییس جمهور مورد عنایت قرار گرفت و یکی از سدهای بزرگ استان که می‌تواند تامین کننده آب ۵۰ هزار هکتار از اراضی شهرهای کوهدشت، چگنی و بالادست منطقه و حتی پلدختر و سهم محیط زیست را تامین کند مورد عنایت رییس جمهور قرار گرفت و جزو مصوبات سفر سال گذشته شد.

وی اظهار کرد: مصوبه و تصویب یک موضوع در دولت الزامات بعدی را می‌طلبد و به‌رغم اینکه اعتبار لازم جهت این موضوع نیز اختصاص داده شده اما سرعت پیشرفت طرح در حد مورد نظر برای مردم نیست و امیدواریم که مورد عنایت قرار گیرد چون می تواند منجر به تغییرات اساسی و رفع دل نگرانی های کشاورزان منطقه باشد.

استاندار لرستان افزود: در سال گذشته به دلیل رعایت نکردن الگوی کشت در استان دچار مشکل شدیم و محصولات کشاورزان پایین دست و جنوب استان مورد تحریف قرار گرفت و چنانچه اقدامات اساسی در این زمینه انجام نمی شد دچار خسارات جبران ناپذیری می شدند.

زیویار ادامه داد: بحث آب اگرچه مربوط به دستگاه تخصصی وزارت نیرو است اما ماحصل آن نصیب بخش های دیگری مثل وزارت کشاورزی می شود و این استان در بخش های مختلف کشاورزی می تواند حرفهای خوبی برای گفتن داشته باشد.

استاندار لرستان به اراضی شیب دار در استان اشاره کرد و افزود: این بخش هم نیاز به عنایت خاص دارد چرا که می تواند از مهاجرت، حاشیه نشینی و سایر آسیب های اجتماعی همراه آن جلوگیری کند و چنانچه زودتر دست به کار نشویم خسارات جبران ناپذیری ممکن است به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به درخواست هایی که در حوزه آبخیزداری مطرح شد، عنوان کرد: درخواست‌های این بخش نیز به عنوان پیشگیری از سیل و سیلاب در حوزه آبخیزداری می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

زیویار با اشاره به شروع کارهایی جهت صادرات محصولات کشاورزی و ابزیان و شیلات، تصریح کرد: در این زمینه رایزنی هایی با رییس سازمان هواپیمایی کشوری جهت صدور مجوز صادرات و واردات هوایی مورد موافقت قرار گرفت اما نیاز به اعتبار دارد که خوشبختانه قول مساعد جهت کمک دادید.

وی با بیان اینکه مردم پلدختر امیدوار هستند که در بخش دامداری و کشاورزی و خسارات سیل انتظاراتشان برآورده شود گفت : کشاورزان و باغداران پلدختر چندین سال است که منتظر اعتبار مورد نیاز ایستگاه پمپاژهای منطقه هستند که تکمیل و مورد بهره برداری قرار بگیرند تا مورد استفاده مردم استان قرار بگیرند.

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 862988 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟