اجرای پروژه‌های اولویت‌دار آبفای استان نیازمند ۷۵۵ میلیارد تومان اعتبار است

به گزارش رکنا از خراسان شمالی، محمد وحیدی نماینده مردم پنج شهرستان بجنورد، گرمه، جاجرم، راز و جرگلان و مانه و سملقان با اشاره به اینکه طی سال‌ های اخیر و سال جاری به‌شدت درگیر کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی هستیم، اظهار کرد: همین موضوع باعث شده تا حجم مخازن ذخیره آب پشت سدهای خراسان شمالی به‌شدت کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آب ذخیره شده در پشت سدها به درصد کمی از حجم آبی رسیده است، گفت:  براین‌اساس ممکن است در تأمین آب از سدهای استان به مشکل بخوریم.

نماینده مردم پنج شهرستان بجنورد، گرمه، جاجرم، راز و جرگلان و مانه و سملقان افزود: شرکت آب و فاضلاب استان طی سنوات گذشته اقدام به مطالعات اولویت‌ دار موردنیاز جهت تأمین کسری کمی و کیفی آب برای استان و جایگزینی آب از سد کرده است.

وحیدی تصریح کرد: اجرای پروژه‌های اولویت‌دار آبفای استان نیازمند ۷۵۵ میلیارد تومان اعتبار هستند که طی مکاتبه با مدیرعامل آبفای کشور، دستور سریع برای تامین اعتبار لازم برای این پروژه ها صادر شد.

وی ادامه داد: حوزه انتخابیه بجنورد، مانه وسملقان، راز و جرگلان، جاجرم و گرمه از مناطق محروم و مرزی کشور است و متأسفانه در بسیاری از شاخص‌ها و زیرساخت‌ها نسبت به میانگین کشوری وضعیت مناسبی ندارد.

این مقام مسئول یادآور شد: همچنین باتوجه‌به تداوم خشکسالی‌ها و کاهش آبدهی چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌های آب زیرزمینی که منبع اصلی تأمین آب شرب  روستا نشینان است، آب شرب بیش از ۸۰ روستا در فصل تابستان و بیش از ۵۰ روستا در فصل سرما از طریق آبرسانی سیار صورت می‌گیرد.

نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون باتوجه‌ به گستردگی این حوزه انتخابیه و جمعیت حدود ۵۰ درصدی ساکن در روستاها و نیز فرسودگی و کمبود کامیون‌های حامل تانکر آب سیار ، موجب کاهش سرویس‌دهی و نارضایتی مردم شده است.

وحیدی افزود: استان نیازمند اعتبار برای خرید چند دستگاه خودروی سنگین آبرسانی سیار برای ۵ شهرستان این حوزه انتخابیه است تا با تأمین آب شرب موجب ماندگاری مردم در روستاها باشیم که با پیگیری‌های انجام شده دستور تأمین دو تانکر آبرسانی برای استان صادر شده است.

کدخبر: 862406 ویرایش خبر
لینک کپی شد
امیرحسین ذکاء
آیا این خبر مفید بود؟