زیر ساخت های توسعه هر سرزمینی به اراضی ملی گره خورده است

به گزارش رکنا از چهارمحال و بختیاری :اصغر احمدی گفت : اگر فعالیتی در حوزه منابع طبیعی صورت می گیرد باید به اطلاع مردم رسانده شود و مردم بدانند که منابع طبیعی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی دو وظیفه مهم  توجه  به حقوق مردم و حفاظت از اموال عمومی و حقوق دولت را برعهده دارد و طبق  قانون تشخیص اراضی ملی و شخصی برعهده این اداره کل گذاشته شده است به همین جهت حق اعتراض نیز برای اشخاص درنظر گرفته شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح نمود که در بخش زمین ، زیر ساخت های توسعه هر سرزمینی به اراضی ملی گره خورده است و مستلزم اقدامات اصولی و صحیح می باشد بطوریکه ما در مقابل یک میلیون و ۳۲۰ هزار هکتار زمین که عمده آن جنگل و بلوط می باشد وظیفه داریم تا از جنگل ها حفاظت کنیم چون جنگل های استان رویکرد زیست محیطی و حیاتی دارند که به سلامت و زندگی انسان ها و ایجاد هوای ساده و پاک کمک می کنند .

وی افزود: قاچاق چوب یک مطالبه اساسی است و تا زمانیکه کار حفاظتی که حاکمیتی می باشد را اصلاح نکنیم در حق حفاظت جفا شده است و برای حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از قاچاق چوب و زغال باید برون‌سپاری شده و اقدامات پیشگیرانه انجام شود چون با شرایط اقلیمی و فقر خاک که در این چند سال در اثر خشکسالی به‌وجود آمده به سمت زوال و نابودی جنگل  پیش می‌رویم و قاچاق چوب و زغال نیز موجب از بین رفتن جنگل‌ها شده است. و طبق قانون تا سال ۱۴۰۰حمل چوب و زغال جرم انگاری شده بود و طبق ماده 25 قانون اصلاحی همان سال ، خرید، فروش، توزیع و حمل و نقل چوب و زغال حاصل از درختان جنگلی جرم می باشد .

احمدی گفت: در رابطه‌ با اقدامات آبخیزداری و ساحل سازی که مانع از تخریب کنار رودخانه ها می شود پارک آبخیزداری جهانبین واقع در هفشجان را از طرح‌های مهم این اداره‌کل می باشد که این طرح در چهار فاز اجرا می‌شود . فاز نخست آن در سال گذشته اجرا شده  فاز دوم که شامل ایجاد بند خاکی و اقدامات سنگی ملاتی است در سالجاری در حال اجرا است و فاز سوم شامل کاشت نهال و فضای سبز همراه با فاز چهارم که رویکرد گردشگری دارد در سال‌های آینده تکمیل می‌شود.و نیز یکی از اقدامات مهم این اداره‌کل در سال گذشته، ساحل‌سازی در رودخانه دهنوی کوهرنگ بود که نقش مهمی در مهار روان آبها و حفظ مراتع در این منطقه داشته است.

وی افزود: در سال‌های اخیر  حدود  ۱۵ هزار هکتار از اراضی ملی که ادعای مالکیت داشتند در محاکم قضایی به نفع دولت حفظ شد که در این راستا چهارمحال و بختیاری به عنوان استان نمونه در کشور از جهت حفظ اراضی ملی رتبه اول را کسب کرده است .

پریسا مصیبی دهکردی -چهارمحال و بختیاری

 

کدخبر: 853477 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟