مازندرانی ها شش ماهه نخست امسال ۴۹میلیارد تومان زکات پرداخت کردند

به گزارش رکنا،‌ حجت الاسلام بشیر عالیشاه مدیر کل کمیته امداد مازندران اظهار داشت: زکات یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی است که باید تقویت شود، زکات و واجب شرعی است.

حجت الاسلام عالیشاه افزود: اصل کار کمیته امداد محرومیت زدایی است و برای این امر برنامه های مختلفی دارد.

 مدیرکل کمیته امداد مازندران تصریح کرد:در سال جاری تاکنون۱۶۰ میلیون تومان در بخش زکات واجب جمع‌آوری شد، اقبال از زکات مستحبی بیشتر است، در بخش کمک‌های مومنانه عمران و ساختمان حدود ۳۵ میلیارد تومان، در زکات فطریه عام و سادات حدود ۱۲ میلیارد تومان دریافت و در بخش کفاره یک  میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جمع آوری شد.

حجت الاسلام عالیشاه عنوان کرد: جمع کل زکوات و کفارات ۴۹ میلیارد تومان شد، هر زکات در همان محله جمع آوری شد و کل نیازمندی‌ها از طریق مرکز نیکوکاری شناسایی و از محل شورای زکات به نیازمندان اهدا می‌شود.

 وی اعلام کرد: در بخش جهیزیه از ابتدای سال‌جاری تاکنون در یک مرحله به ۱۷۰ نفر و  مرحله دوم به ۲۰۰ نفر جهیزیه اهدا شد، ۴۷۰ نفر نیز در نوبت دریافت بوده که آماده پرداخت است، در پرداخت جهیزیه پنج قلم کالا به مبلغ ۱۵ میلیون تومان اهدا می‌شود که قیمت کالاها در بازار تا ۴۰ میلیون تومان متغیر است.

مدیرکل کمیته امداد مازندران گفت: از محل زکات به ۱۹۱ نفر به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ، در بخش درمانی با توجه به اینکه ۳ هزار و ۷۰۰ نفر بیمار لاعلاج تحت حمایت این نهاد در استان قرار دارند ، تاکنون به ۵۳۸ نفر به مبلغ ۳۹۰ میلیون تومان کمک شد.

وی تاکید کرد: در بحث تحصیلی اهدای ۶ هزار و ۴۰۰ تبلت در سال گذشته انجام شد، در کل ۱۲ هزار نفر دانش آموز و هزار و ۶۰۰ دانشجوی تحت حمایت کمیته امداد مازندران قرار دارند و از خدمات بهره مند هستند.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای طرح شور عاطفه‌ها هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان  به دانش آموزان پرداخت شد، خاطرنشان کرد:در بخش تهیه مسکن هزار و ۳۰۰ واحد مسکن در حال ساخت داریم.

 حجت الاسلام عالیشاه گفت: در بحث بازسازی و مرمت به ۸۰ نفر مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان کمک شد، در بخش معیشت با برگزاری کمک‌های مومنانه و طرح اطعام مهدوی و اطعام حسینی یک میلیون و ۸۰۰ هزارر پرس غذای گرم بین خانواده‌ها با اهدای ۱۷۰ هزار سبد غذایی به مبلغ ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به نیازمندان اهدا ، از محل زکات به ۸۷ هزار خانوار سبد معیشتی به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان اهدا، در سایر موارد به ۱۱ هزار نفر ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شد.

حجت الاسلام عالیشاه گفت:طبق دستور مرکز ۴۷ مرکز نیکوکاری در دفاتر ائمه جمعه باید ایجاد شود، تا کنون ۲۰ مورد انجام شد و مابقی مراکز با همکاری ائمه جمعه ایجاد خواهد شد.                                                                                                حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی  نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در جلسه شورای زکات استان مازندران با تاکید بر فرهنگ‌سازی برای پرداخت زکات، گفت: هدف ما از دریافت زکات ادای دین زکات دهنده و خیررسانی به نیازمندان است.

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: عادت به خیر را باید ادامه داد واین امر باید تداوم پیدا کند چرا که این کار در مسیر تکامل و رشد شخصیت انسان قرار دارد و باید به‌عنوان یک اصل تربیتی نهادینه شود.

حجت الاسلام محمدی لائینی تصریح کرد: سعی و تلاش در امر توصیه به زکات و فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار مقدس است.
 
وی با اشاره به اینکه درخواست دریافت بانک اطلاعات از نیازمندان غیرمددجو یکی از فوائد برپایی رزمایش مومنانه است، تاکید کرد: ارائه چنین لیستی در اختیار همه نهادهای مربوط لازم است‌، ظرفیت خیرین داخلی و خارجی بسیار بیشتر از چیزی است که از آن استفاده می‌کنیم خوب است این افراد را آگاه کنیم.

حجت الاسلام لایینی گفت: همه باید در کمک به محرومان و نیازمندان همدل و همراه باشیم.

 

کدخبر: 733075 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟