«کاروان حبیب» با شب خاطره  در آذربایجان شرقی بدرقه شد / رشادت های سردار دلها از زبان همرزمانش

به گزارش رکنا از آذربایجان شرقی؛ بخش ویژه برنامه های کاروان «روایت حبیب» در این استان، شب گذشته(سه شنبه) با برگزاری «شب خاطره» در سالن آمفی تئاتر مصلی اعظم امام خمینی آذربایجان شرقی پایان یافت.

در این رویداد فرهنگی هنری؛عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی، سردار اصغر عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا و امیر دریادار رضا عباسی و جمعی از مدیران استانی، هنرمندان، خانواده شهدا و ایثارگران و همچنین تعدادی از مسوولان فرهنگی هنری استان شرکت داشتند.

سرفصل برنامه های شب خاطره، قرائت قرآن مجید و همچنین صلوات خاصه امام رضا علیه السلام بود و با نقالی «محمد معجونی» و بیان خاطراتی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ، از خصوصیات محرومیت زدایی و اقتدار سردار سلیمانی و همرزمی با ایشان در محور مقاومت ادامه یافت.

قلبی به وسعت دریا و راهبردی به عمق دریا

امیر دریادار رضا عباسی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گفت: حاج قاسم نماد شجاعت در ایران اسلامی بود و در مقطعی که کنارشان بودم از ایشان یادگرفتم که اولا به هیچ حزب وجناحی وابسته نباشم و تمام تلاش خود را برای پیشرفت ایران عزیز بکار بگیرم.

وی افزود: در منطقه‌ایی محروم در جنوب کشور در معیت حاج قاسم بودم، و قرار بود در این منطقه طرح محرومیت زدایی داشته باشیم و حقیقتا رفع محرومیت از دغدغه های اصلی حاج قاسم بود.وی افزود: قرار شد در این منطقه یک مدرسه و درمانگاه ایجاد کنیم که جلساتی با نهاد های دولتی برای این طرح برگزار شد که حاج قاسم بعد از جلسه و در جمع خصوصی به بنده گفتند: «برادر عباسی، ما در بحث محرومیت زدایی نیازی به حمایت دولتی ها نباید داشته باشیم و باید همه آستین ها را بالا زده و برای محرومیت زدایی تلاش کنیم.»

ویدر پایان گفت: حاج قاسم قلبی به وسعت دریا داشت و عمق نگاهشان هم راهبردی بود.

اقتدار حاج قاسم، حرف اول را منطقه می‌زد

سردار حاج اصغر عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا و همرزم سردار سلیمانی درجبهه مقاومت در این برنامه گفت: وصیت نامه حاج قاسم نمونه یک وصیت نامه کامل تمام شهدای ایران اسلامی است، و اگر کسی در وصیت نامه تامل کند می تواند تمام ابعاد شخصیتی حاج قاسم را بشناسد.

وی ادامه داد:چندباری در کنار حاج قاسم بودم و تسلط ایشان به منطقه و استراتژی های نظامی در بین فرماندهان روسی و سوری حرف اول را می‌زد و در میدان نبرد با دشمنان اقتدار حاج قاسم همواره حرف اول را میزد.

وی افزود: سردار همیشه علاقه قلبی به رزمندگان سپاه عاشورا داشت که در بحث آزاد سای حلب وقتی لشکر عاشورا وارد حلب شد، سردار در بیسیم گفتند وقتی لشکر عاشورا به میدان بیاید پیروزی قطعی است.

حاج قاسم نماد رشادت

 زین العابدین خرم رضوی استاندار آذربایجان شرقی که در سال‌های اخیر که به عنوان مدافع حرم به سوریه اعزام شده بود  در این مراسم گفت: در زمان داعش  ما ۴۹ نفر بودیم که توسط داعش به اسارت گرفته شدیم و شکنجه های زیادی را متحمل شدیم و به اعتقاد سردار سلامی نجات وی و ۴۸ نفر دیگر از چنگال داعش به یک معجزه شبیه بود.

وی اذعان داشت: این که ما از این وضیعت نجات یافتیم قطعا لطف خدا بود ولی در این نجات حاج قاسم نیز همانند همیشه نقشی پررنگ داشتند. 

وی افزود: پس از آزادی از دست داعش در سال ۹۷ در مشهد با حاج قاسم دیدار کردیم که دریک جلسه هم خدمت ایشان بودیم که حاج قاسم در این جسله که موضوعیت مبارزه با داعش داشت گفتند: اگر به خودتان رحم نمی‌کنید به آیندگان خودتان رحم کنید، چراکه اگر امروز با دشمن مقابله نکنیم سال های آتی تقابل و دفاع از دشمن بسیار سخت است.

وی در پایان گفت: کلمات در وصف حاج قاسم ذلیل هستند و میتوان گفت که حاج قاسم نماد رشادت و شجاعت و از خود گذشتگی بودند.

«سید مهدی ابطحی» دبیر کاروان روایت حبیب حوزه هنری نیز در سخنانی اظهار داشت: این کاروان به تبیین مکتب سلیمانی با اجرای برنامه های هنری در تهران و ۱۰ استان کشور می پردازد.

وی بیان کرد: این کاروان در دل مردم و برای مردم شاخص های مکتب شهید سلیمانی را با زبان هنر بازگو می کند و شبکه ای از توزیع محصولات هنری است که خیلی وقت ها دیده نمی شوند اما با حضور در بین اقشار مختلف، این آثار هنری معرفی می شوند.

 «سید محمد حسین بلاغی »رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی هم در این مراسم گفت: برنامه «شب خاطره» در واقع مراسم اصلی کاروان روایت حبیب است و هدف از برگزاری این ویژه برنامه ها پرداختن به اهداف انقلاب،اندیشه و آرمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است.

وی با بیان اینکه زبان هنر بهترین ابزار برای جاری و ساری کردن محتوای ارزشی است، افزود: حضور کاروان های فرهنگی هنری و اجرای برنامه هایی از این دست در سطح استان ها و شهرستانها یک گام اثرگذار در راستای شناساندن قهرمانان ملی و شخصیت های فاخر است.

رونمایی از کتاب و تابلو، اجرای نمایش و شعرخوانی در وصف سردار دلها

کتاب «شدم راننده جنگ»، روایت خاطرات حاج علی اکبر دانشور از تاریخ پشتیبانی هشت سال دفاع مقدس است که به قلم رضا قلیزاده علیار به رشته تحریر درآمده، رونمایی شد.

همچنین دو قطعه موسیقایی با اجرای«امیر حسین سمیعی»به برنامه های این رویداد فرهنگی هنری، نشاط خاصی بخشید و در ادامه بسته رسانه ای در خصوص فعالیت های چند روزه کاروان روایت حبیب درآذربایجان شرقی نیز تقدیم حضار شد.

«غلامرضا کافی» نیز با قرائت اشعاری با محتوای حماسه و ایثار و همچنین شعری در وصف حضرت فاطمه زهرا سلام الله (با توجه به فرارسیدن ایام فاطمیه )؛ فضای برنامه را رنگ و روی دیگری بخشید.

نمایشی با موضوع دریادلان توسط (بانو رضوی) بروی صحنه رفت.

همچنین «مالک سراج» از هنرمندان تئاتر، تلویزیون و سینما نیز به اجرای نمایش کوتاه یک نفره با موضوع دفاع مقدس به زبان شعر و موسیقی پرداخت.

پایان بخش رویداد فرهنگی هنری یاد شده با شعرخوانی(امیرحسین دوست‌زاده) از شاعران جوان استان و رونمایی از تابلوی سیاه قلم چهره  سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود که توسط «نصیر عدل بخش » از هنرمندان تصویرگر استان و شهرستان مهربان به دست استاندار آذربایجان شرقی و پدر شهید محمدرضا فخیمی بود.

 

 

کاروان روایت حبیب پس از آذربایجان شرقی مهمان استانهای کرمانشاه، خوزستان، منطقه آزاد کیش، یزد تهران و در نهایت کرمان خواهد بود که اختتامیه این کاروان در مزار شهید حاج قاسم سلیمانی در زادگاهش است.

کدخبر: 852683 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟