سمنان طولانی ترین مسیر در جاده ابریشم را دارد / ظرفیت جغرافیایی و فرهنگی سمنان جاذبه های گردشگری استان را مضاعف می کند

به گزارش رکنا از سمنان؛ سفیر جمهوری خلق چین در سفر به استان سمنان ضمن بازدید از امکانات و بناهای گردشگری و تاریخی سمنان را به عنوان عضو و نماینده ایران در موسسه ائتلاف شهرهای گردشگری جاده ابریشم پیشنهاد داد.

چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در ایران در سفر به سمنان به روابط دو هزار ساله ایران و چین اشاره کرد و گفت: جاده ابریشم نقش موثری در تثبیت و تقویت این روابط داشته است.

وی با قدردانی از همکاری مسئولان استان سمنان برای توسعه ظرفیت های گردشگری در این استان تاکید کرد: جاده ابریشم نه تنها جاده معاملات و تجارت بلکه جاده فرهنگی و همدلی مردم بوده و امروز هم با همین رویکرد برای پیشبرد و تحقق اهداف، همکاری تنگاتنگ گردشگری و فرهنگی بین ایران و چین ایجاد شده است.

چانگ هوآ تاکید کرد: سمنان علاوه بر گردشگری، ظرفیت های صنعتی و کشاورزی خوبی هم دارد که می‌تواند موجب همکاری بیشتر دو کشور شود و تاسیس ائتلاف شهرهای گردشگری جاده ابریشم با حضور بیش از ۲۰ کشور، نه تنها باعث توسعه صنعت توریسم بلکه می تواند عامل افزایش رشد افتصادی و تجاری نیز شود.

سفیر چین در ایران حجم مبادلات دو کشور در سال گذشته را ۱۵ میلیارد دلار اعلام و اظهار امیدواری کرد این رقم امسال بیشتر شود .

سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز در نشست با سفیر چین در ایران با اشاره به وجود بالغ بر ۸۵۶ اثر میراثی ثبت شده در این استان گفت: حداقل ۶ اثر میراث این استان سال آینده ثبت جهانی خواهد شد، و این یکی دیگر از  ظرفیت های تاریخی استان سمنان است .

وی افزود: غنای استان سمنان در آثار ناملموس، گویش‌های مختلف، رویداد‌ها و جشنواره‌های گردشگری  متاثر از فرهنگ کشاورزی و تاریخی  ، وجود سازمان‌های مردم‌نهاد متعدد در حوزه میراث ، تدریس رشته‌های تخصصی گردشگری دانشگاه سمنان ، ظرفیت های اقتصادی منطقه ، توسعه صنعت توریسم در شهمیرزاد و بسطام به عنوان دو شهر نمونه گردشگری در استان سمنان هستند و امکان صادرات مستقیم پسته از دامغان از مزیت های استان سمنان در بحث فرهنگ و گردشگری است.

وی تاکید کرد: عبور جاده کهن ابریشم از استان سمنان هم ظرفیتی منحصر به فرد است که می تواند تعامل گردشگری و تجاری ایران را با کشورهای در مسیر این جاده بخصوص جمهوری خلق چین بیشتر کند.

در این نشست شالبافیان معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان نماینده این وزارتخانه درباره انجام ارزیابی مستمر و دوره‌ای فعالیت های طرح جاده ابریشم  در سمنان به عنوان شهر‌های هیات موسس جاده ابریشم قول مساعد داد.

شایان ذکر است استان سمنان با قرار گرفتن در مسیری۶۰۰ کیلومتری از ۸ هزار کیلومتر جاده ابریشم، طولانی ترین مسیر این جاده تاریخی فرهنگی را به خود اختصاص داده است.

حسن رستم زاده/سمنان

کدخبر: 845841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟