گذرگاه مرزی پرسه سو با ترکمنستان باز می شود / قالیچه و اسب اصیل ترکمن از مشترکات فرهنگی ما است

به گزارش رکنا از خراسان شمالی؛ محمدرضا حسین نژاد رهاورد سفر ۲۶ مهرماه هیات تجاری خراسان شمالی به ترکمنستان را در جمع خبرنگاران تصریح کرد و گفت: بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه سو محور مذاکرات با همتای خود در ترکمنستان بود.

وی ادامه داد: گرچه دیدارهایی با فعالان اقتصادی و بازدید هایی فشرده از صنایع نساجی و پالایشگاه گاز این کشور انجام شد ولی در این سفر پنج روزه مباحث زیادی برای تسهیل روابط تجاری بین خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان انجام و مسیر برای بازگشایی گذرگاه مرزی هموارتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: ترکمنستان به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه نام برده می شود و نقش مهمی در تسهیل ارتباط تجاری ایران با این کشورها دارد.

حسین نژاد با بیان اینکه نقاط مشترک فرهنگی ایران و ترکمنستان، نقش بسزایی در ارتباطات سیاسی، تجاری و اقتصادی دارد، خاطرنشان کرد: قالیچه ترکمن و اسب اصیل ترکمن ظرفیت های مشترک ۲ کشور است که باید در این خصوص کارگروه های فرهنگی تشکیل شود.

وی افزود: در واقع می توان با برگزاری هفته های فرهنگی و نمایشگاه‌های صنایع دستی مشترک به ویژه در حوزه قالیچه های دوروی ترکمن روابط فرهنگی بین ۲ استان را بیش از گذشته تقویت و مقدمات مراودات تجاری گسترده را فراهم کرد.  

تبادل آموزشی و دانشگاهی در بستر همکاری فرهنگی

حسین نژاد، تبادل آموزشی و دانشگاهی را از دیگر بسترهای همکاری فرهنگی بین استان خراسان شمالی و آخال ترکمنستان دانست و بیان کرد: بستر فراگیری علم و دانش در دانشگاه های این استان برای جذب دانشجو در سطح ملی و بین المللی فراهم است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اینکه هفت درصد از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی را ترکمن زبان‌ها تشکیل می دهند، امیدواریم با امضای سند همکاری بین دانشگاه دولتی بجنورد و موسسه زبان های خارجی «دولت محمد آزادی» ترکمنستان زمینه تحصیل دانشجویان ۲ کشور فراهم شود.

کشور ترکمنستان با۹۹۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی و ۲۲۸ کیلومتر مرز مشترک آبی دارای اهمیت ویژه ای به لحاظ ژئواکونومی و ژئواستراتژیکی برای جمهوری اسلامی ایران است.

کدخبر: 835682 ویرایش خبر
لینک کپی شد
امیرحسین ذکاء
آیا این خبر مفید بود؟