فاجعه در راندمان آب کشاورزی ایران نسبت به جهان / 900گرم محصول به ازای هر مترمکعب در برابر 2.5 کیلوگرم

به گزارش رکنا از قزوین؛ شاهپور علائی مقدم روز پنجشنبه با حضور در مراسم شکرگزاری و آغاز سال زراعی جدید، در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی قزوین امنیت غذایی را به معنی غذای سالم، در دسترس بودن و کافی برای همه مردم دانست و اینکه ما باید به اقتدار غذایی فکر کنیم، خاطرنشان کرد: ۱۵۰۰ کیلوگرم سرانه دسترسی هر فرد ایرانی به غذا است که این مساله اقتدار غذایی کشور ما را می رساند.

وی با اشاره حفظ نباتات کشور، الگوی کشت باید برای جامعه به درستی تببین شود و با بالا بردن بهره وری، ضریب اقتصادی کشور را ارتقا داده و راندمان مصرف آب را نیز بهبود ببخشیم.

علائی مقدم میزان خرید گندم در سال گذشته را چهار میلیون تن و میزان سن زدگی غلات را ۳۸ هزار تن اعلام و افزود: امسال میزان خرید گندم به هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید و میزان سن زدگی نیز هفت هزار تن بود که آمار ارایه شده بیانگر همت و تلاش کشاورزان ما است.

این مسوول با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در تولید، اقتصاد و تجارت پرریسک بوده و کسی که به کشاورزی روی می آورد با خدا، اقلیم و جغرافیا در واقع معامله انجام می دهد، اظهار داشت: کشاورزی با صنعت تفاوت های زیادی دارد زیرا در کشاورزی همه داده های بیرونی دست انسان نیست و به همین دلیل کشاورزی در ایران پرریسک بوده و با مخاطرات طبیعی نیز مواجه است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۰۰ هر ایرانی ۱۳ هزار متر مکعب سرانه آبی داشت که با افزایش جمعیت، نیاز روز افزون به غذا، تغییرات اقلیمی و تغییر الگوی کشت امروز سرانه تجدیدپذیر هر ایرانی حدود ۱۴۰۰ متر مکعب، یعنی ۱۰ درصد سال ۱۳۰۰ است، یادآور شد: این موضوع در برنامه ریزی کشاورزی خیلی مهم بوده و با وجود سرانه مصرف بالای آب در کشور، در مصرف روغن، شکر و ضایعات نان بالاتر از میانگین جهانی قرار داریم تا جایی که میانگین سرانه مصرف روغن در جهان ۱۱ کیلوگرم و در کشور ما ۱۷ کیلوگرم است.

وی افزود: در جهان به ازای هر متر مکعب آب مصرفی، ۲.۵ کیلوگرم محصول و در کشور ما به ازای هر مترمکعب تنها ۹۰۰ گرم محصول تولید می شود.همچنین میانگین مصرف سرانه شبانه روزی آب در جهان را ۷۰ لیتر و در کشور ما ۲۲۰ لیتر است.

علایی مقدم اضافه کرد: با وضعیت کنونی آب در واقع کشاورزان ما سنگ تمام می گذارند تا جایی که از میزان تولید ۵۶ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید شده کشور در سال ۵۰، امسال و با شرایط اقلیمی پیش آمده این میزان به ۱۲۵ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

۷۷ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در قزوین فعالیت می‌کنند

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: استان قزوین دارای  ۲۸ هزار جنگل و ۷۷ هزار نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی بوده و در تولید زیتون رتبه ۲، در تولید شیر رتبه ۵ و در تولید قارچ رتبه ۶ کشوری را به خود اختصاص می‌‌دهد.

169951884

افلاطونی با اشاره به اقدامات جهاد استان قزوین در سال جاری تصریح کرد: احداث باغ تولید پیوند زیتون و تکمیل زنجیره تولید آن، تولید گوجه فرنگی با شیب و سایه‌بان، کشت دو ردیف ذرت با نوار طیف، اجرای آبیاری زیر سطحی در باغ‌های زیتون و چند محصول دیگر و اجرای الگوی کشت به عنوان پایلوت در استان از جمله این اقدامات است.

وی اضافه کرد: تولید برخی محصولات با توجه به الگوی کشت، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در بحث تولید محصولات کم آب بر که یکی از موارد مهم در زمینه تولید و کشت محصولات غذایی است توانستیم تولید خوبی در حوزه مشت گیاه کینوا داشته باشیم.

افلاطونی بیان کرد: برای ما مهم است قزوین بعنوان منطقه ویژه اقتصادی باشد که اتفاقات خوبی همچون جذب منابع کشاورزی و زنجیره های غذایی و تولید و کشاورزی را به دنبال دارد.

افلاطونی با اشاره به اینکه امسال تولید پسته و مرغ در استان قزوین رکورد زد و به گفته تعدادی از مرغ فروشان امسال مشکلی در خصوص تامین گوشت مرغ نداشتیم، خاطرنشان کرد: طی سال جاری سه میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان صورت گرفت.

وی تاکید کرد: در استان قزوین ۲۸ هزار هکتار جنگل، ۸۵۲ هزار هکتار مرتع و ۷۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی داریم و در زمینه تولید زیتون نیز رتبه دوم کشور، در تولید انگور و ماهیان زینتی رتبه سوم، در تولید شیر رتبه پنجم و در تولید قارچ نیز رتبه ۶ کشور را داریم.

افلاطونی با اشاره به اهمیت تولید در شرایط امروز ادامه داد: نباید به سرمایه دولتی متکی باشیم بلکه باید با تکیه بر تولید، زنجیره‌های کشاورزی را رونق دهیم.

وی گفت: توجه به بحث گردشگری کشاورزی موضوع مهم دیگری است که امسال برای اولین بار گردشگری کشاورزی در یکی از باغهای کشاورزی کشت زیتون در روستای سیاهپوش اتفاق افتاد.

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 832872 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟