قم جایگاه ششم کشور در تولید خاویار پرورشی را دارد

 به گزارش رکنا از قم؛ سید محمد رضا طاهری در گفتگو با خبرنگار رکنا یادآور شد: برای سال جاری تولید ۲۳۰۰ تن انواع آبزیان پیش بینی شده و در سال پایانی برنامه هفتم توسعه میزان تولید تا ۳۰۰۰ تن آبزیان در نظر گرفته شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان با اشاره به این که فعالیت پرورش آبزیان همسو با فعالیت های کشاورزی بوده، تصریح کرد: به ‌خصوص پرورش ماهیان خاویاری دارای توجیه و بازده اقتصادی مناسبی است و در همین رابطه با استفاده از روش‌ های نوین آبزی‌ پروری، گسترش مکانیزاسیون استخر ها، مدیریت بهینه بهداشت، بهره‌گیری از سامانه‌ های تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی آب، توجه به پرورش گونه ‌های مناسب با شرایط اقلیمی استان و نصب اینورتر در چاه های کشاورزی، فعالیت‌ های مرتبط با تولید آبزیان در استان قابلیت توسعه هر چه بیشتر را دارد.

طاهری ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵ دوره آموزشی تخصصی تکثیر و پرورش و مکانیزاسیون آبزیان جهت کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی استان برگزار گردیده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی تاکنون ۶ برنامه رادیویی جهاد سبز در خصوص پرورش ماهیان گرمابی، تیلاپیا، زینتی، سردابی، زالوی طبی و فوائد مصرف آبزیان بمدت ۴۹۵ دقیقه و ۴ برنامه تلویزیونی زنده با عناوین ماهیان زینتی، سردابی و زالوی طبی بمدت ۱۵۵ دقیقه تهیه و از شبکه سراسری برکت جهاد کشاورزی پخش گردیده است.

 وی با بیان این که در سال گذشته میزان ۲۱۲۸ تن انواع آبزیان گرمابی، سردابی، خاویاری، تیلاپیا و بیش از ۶ میلیون قطعه ماهیان زینتی در ۳۴۷ مرکز پرورش ماهی استان تولید گردید، یادآور شد: برای سال جاری تولید ۲۳۰۰ تن انواع آبزیان پیش بینی شده و در سال پایانی برنامه هفتم توسعه میزان تولید ۳۰۰۰ تن آبزیان در نظر گرفته شده است.

طاهری با تأکید بر این که قم دارای ۸ مرکز تولید ماهیان خاویاری با ظرفیت پروانه بهره‌برداری ۱۰۵ تن گوشت است و جایگاه  ششم کشور را در تولید خاویار پرورشی بدست آورده، اظهار کرد: گوشت و خاویار پرورشی استان بدلیل استفاده از آب های تمیز و نظارت مستمر کارشناسان دامپزشکی مزرعه  و اداره کل دامپزشکی استان فاقد هرگونه آلودگی بوده و با بهترین کیفیت از استقبال خوبی برای صادرات برخوردار است.

وی افزود: اولین صادرات گوشت فیل ماهی پرورشی کشور توسط بخش خصوصی در سال ۸۶ بمیزان ۳ تن و اولین صادرات خاویار فیل ماهی پرورشی کشور توسط بخش خصوصی در سال ۹۰ در استان قم صورت گرفته است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان با اشاره به این که در سال گذشته میزان ۱۲۸ کیلوگرم خاویار پرورشی نیز در استان قم استحصال و صادر شده، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ آقای محمد تقی برخوردار پرورش دهنده ماهیان خاویاری استان قم بعنوان نمونه ملی پرورش دهنده ماهیان خاویاری در آب های داخلی کشور انتخاب گردیدند.

نظری/ قم

کدخبر: 828547 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟