دستیابی به فردای روشن در گرو تحول عظیم در حوزه آموزش و پرورش

به گزارش رکنا از اردبیل،استاندار اردبیل رتبه ۲۵ استان اردبیل در کنکور سراسری را هشداری برای کم‌شدن ظرفیت نخبگانی و نیروی انسانی کارآمد استان در آینده ارزیابی کرد و گفت: دستیابی به فردای روشن منوط به تحول عظیم در حوزه آموزش و پرورش است.

سید حامد عاملی در همایش مدیران مدارس، راهبران و سرگروه‌های مدارس استان با موضوع طرح ملی گشایش مدارس، در سالن ولایت سپاه اردبیل اظهار کرد: حدود ۹ درصد قبول شدگان کنکور سراسری به استان اردبیل تعلق دارند و تداوم این روند به معنی برخوردار نشدن از ظرفیت‌های آموزشی و نیروی انسانی مستعد و کارآمد و در نهایت حرکت استان به سوی اضمهلال و فقر مطلق است.

وی ادامه داد: امروزه تنها منبع ثروت، علم است و کشورهایی در تولید ثروت موفق هستند که در حصول دانش پیشگام باشند اما در استان اردبیل از نظر علوم پایه و دروس عمومی نیز وضعیت مناسبی نداریم و برای خروج از این وضعیت از هرگونه پیشنهاد سازنده و برنامه علمی استقبال می‌کنیم.

مقام عالی دولت در استان اردبیل اضافه کرد: برای تغییر و بهبود وضعیت آموزشی و حصول نتایج خوب در کنکور سراسری باید رتبه بندی مدارس با لحاظ شاخص‌ها، تقویت گروه‌های درسی، برگزاری کلاس‌های تقویت کنکور از دی ماه، جمع‌آوری سئوالات نهایی ۱۰ سال گذشته و ارائه آن به دانش آموزان، برگزاری کلاس‌های فوق العاده، تحقق عدالت آموزشی، فعالیت پژوهش‌سراها و خانه‌های خلاق و توجه به نقش معلمان تربیتی و مربیان بهداشت مورد توجه ویژه قرار گیرد.

عاملی اضافه کرد: علاوه بر این باید با لحاظ نیازهای تربیتی دانش‌آموزان استان، دوره‌های آموزشی برگزار شود و موضوع تربیت اخلاقی و دینی دانش آموزان، بیش از پیش مورد عنایت قرار گیرد و برای ارتقای سواد رسانه ای دانش آموزان و آگاهی آنها در راستای پیشگیری از سرطان برنامه‌ریزی و اقدام شود.

وی با اشاره به نیازها در حوزه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان گفت: در حال حاضر باید سه هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی داشته باشیم اما در استان ۲ هزار و ۷۰۰ تخت موجود است و برای جبران این کاستی‌ها ساخت ۵۴۰ تخت آغاز و برای ساخت یکهزار تخت دیگر نیز موافقت شده است.

استاندار اردبیل یادآورشد: مقرر شده است ۴۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات نوسازی و تجهیز مدارس کشور برای استان اردبیل تامین شود و برای جبران این عقب ماندگی‌ها باید همت مضاعف و کار جهادی پیشه کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این همایش به نام نویسی ۹۹ درصد دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: از مدیران انتظار دارم اولویت بندی امور، نظارت و ارزیابی کارها، قاطعیت در اقدامات، تمرین روحیه کار تیمی، شناسایی ضعف مدارس و جبران کاستی‌ها، تمرکز روی هدف‌ها، رفع تشتت و دوگانگی در حوزه کار، منعطف و بخشنده بودن و خلق آرامش را در سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

کلام الله صفری افزود: اختصاص ۳۹ هزار میلیارد تومان به رتبه بندی معلمان، نگاه ویژه دولت سیزدهم به این قشر فرهیخته را می‌رساند و با توجه دولت، ۵۰ میلیارد تومان در دو مرحله برای تجهیز مدارس استان تامین شده است.

وی ادامه داد: ۱۳۳ میلیارد تومان اعتبار نیز از ناحیه دولت محترم برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های آموزشی کشور منظور شده که حدود ۲۸ طرح و پروژه در حوزه استان اردبیل است و تلاش می‌کنیم نمونه‌ای از مدرسه داالفنون را در اردبیل راه‌اندازی کنیم که محل احداث آن شناسایی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: در ۲۰۰ مدرسه استان برای رفع مشکل گرمایش اقدام کرده‌ایم و سرانه ورزش ما در استان ۲۱ متر مربع و در کشور ۴۰ متر مربع است و از ۲ هزار و ۵۵۰ مدرسه در سراسر استان اردبیل ۵۰۰ مدرسه فاقد نمازخانه است.

صداوسیما/

کدخبر: 825940 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟