اربعین؛ مصداق «ما رایتُ الّا جمیلا»

نزدیک اربعین آنچنان ولوله ای در دلها به پا می شود که یک کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. این عاشقی نماهای زیبایی را به تصویر می کشد که جز دلداده ها زیبایی آن را متوجه نخواهند شد و در حقیقت معنای دقیق «ما رایت الا جمیلا» در اربعین به تصویر کشیده می شود.

اینجاست که باید گفت «خون شهید هیچگاه از غلیان باز نخواهد ایستاد چه رسد به اینکه آن خون سیدالشهدا باشد»

پیاده روی اربعین (زیارت کربلا)، هرساله توفیق بزرگی بوده است که بسیاری از جوانان با قلبی لبریز از عشق حضرت امام حسین (ع) عزم سفر به کربلا می کرده اند ، جوانانِ امروز دوست دارند بر جای قدم های حضرت زینب (س) و اسرای کربلا قدم بر دارند تا در آرزویش نمانند .

اربعین سفری است که می‌گویند زیبایی‌هایش را باید حس کنی؛ با همه وجودت، طعم شیرینش را باید بچشی؛ با تک‌تک سلول‌هایت و عظمتش را باید درک کنی؛‌ با تمام احساست. آنجا در مسیر 80 کیلومتری میان نجف و کربلا و در میان 1452 ستون بهشتی‌اش، چشمِ سَر انگار در تماشای زیبایی‌ها،‌ ناتوان‌ترین است.

ایثار یکی از کلید واژه های مهم و از زیبایی های کربلا است که اتفاق افتاد ایثار و از خود گذشتگی ای که امام حسین علیه السلام و تک تک یاران امام حسین علیه السلام از خود نشان دادند باید برای ما سرلوحه باشد و ما نیز در واقعه اربعین باید به گونه ای این ایثار را نشان دهیم. اگر کسی در واقعه اربعین شرکت می کند با دستگیری از مستضعفان و پیرمردها و افرادی که توان کمتری دارند باید این ایثار و از خودگذشتگی را از خود نشان دهد، ایثار در این است که توقعات خودشان را کمتر کنند و بیشتر به آن حال معنوی خودشان بپردازند که حقیقتا آن زیبایی که در کربلا اتفاق افتاد را ببینند.

چندین سال است که توفیق شامل حال ایرانیان و سایر مسلمانان و شیعیان جهان شده است که به صورت انبوه در پیاده روی اربعین شرکت می کنند. در تاریخ پیاده روی های بزرگان دینی که در اربعین برای زیارت سید الشهدا می رفته اند ثبت شده است اما پیاده روی به شکل حاضر که عظمتی خاص دارد بدیع است.

حال که این فرصت ایجاد شده است و مردم به صورت میلیونی در پیاده روی اربعین شرکت می کنند چند نکته در این مورد قابل استفاده و بهره برداری است بنده از این سخن حضرت زینب استمداد می طلبم که وقتی در کربلا آن واقعه عظیم و هولناک عاشورا را دیدند و زمانی که در مجلسی شرکت می کنند که آن ملعون می خواست حضرت زینب سلام الله علیها را تحقیر کند یا این که می خواست درد دل ایشان را بیشتر کند و روح ایشان را جریحه دار کند، حضرت زینب در پاسخ آن ملعون گفتند: «ما رایت الا جمیلا» من در کربلا به غیر از زیبایی چیزی ندیدم.

در واقعه پیاده روی اربعین یکی از مسائل مهمی که باید نشان داده شود این است که باید شعارها و کلید واژه هایی مطرح شود که آن اتحاد و انسجام و یکپارچگی امت اسلامی و شیعیان را در این روز عظیم نشان دهد، امروز وقتی داعش و وهابیت و تکفیری ها و سلفی ها که هیچ تعقلی در کارشان نیست دست به دست هم داده اند و با دشمنان اسلام و دشمنانی که در آن طرف نشسته اند و آنها را هدایت می کنند، هم پیمان شدند تا تیشه به ریشه اسلام بزنند، به نظر می آید اگر پیاده روی اربعین بتواند پیامی را به گوش تکفیری ها و وهابی ها برساند که «اگر بیش از این پایشان را کج بگذارند شیعیان جواب آنها را خواهند داد». این پیاده روی تاثیر بسیار زیادی را ایجاد کرده و نشان می دهد که کربلا زیبایی داشت؛ ما در کنار هم می خواهیم این زیبایی ها را نشان دهیم.

باید خصلت های زیبایی که در پیاده روی اربعین تبلور دارد را به نمایش بگذاریم و در زندگی خود در طول سال بدان ها عمل کنیم تا قدمی را در راستای ایجاد مدینه فاضله برداشته باشیم. گم شدن در همراهی سیل جمعیت به سوی مبدا عشق بسیار زیباست ولی زیباتر آن است که به اخلاق حسینی متخلص شده باشد. اخلاق حسینی است که حر را آزاده ، زهیر بن قین را پاکباخته و وهب نصرانی را سعادتمند می کند.

منش و عظمت حسین است که راهبان کلیسا را در به در جاده های نجف و کربلا می سازد و اهل سنت را چون برادر، کنار شیعیان قرار می دهد. اگر هر سال یک صفت ارباب را تمرین کنیم در چله نشینی های اشک آلود خود بی گمان یاری برای ولی امر و امام زمان(عج) خود خواهیم شد.

یکی از ارزش‌های والای انسانی، روحیه تواضع و دوری از تکبر است که در بین زائران اباعبدالله (ع) و در ایام اربعین به وفور دیده می‌شود و خداوند متعال نیز در آیاتی از قرآن به این مسئله اشاره کرده است.

خصلت تواضع از صفاتی است که همواره مورد توجه انبیاء و اولیای الهی و در رأس آنها اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) قرار داشت؛ همنشینان پیامبر(ص) اولین خصیصه ‌ای که از آن حضرت برایشان جلب توجه می‌کرد، صفت تواضع بود؛ و خداوند متعال در آیه‌ای از قرآن خطاب به حضرت پیامبر ، ایشان را به خصلت فروتنی سفارش می کند.

افرادی که تجربه سفر به زیارت اربعین حسینی را دارند، تقریباً با تمام مصادیق تواضع،  آن هم در سطح گسترده‌ برخورد می‌کنند؛ هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد، وقتی وارد جامعه اربعینی می‌شود، ناخودآگاه تحت تأثیر نور اربعین، مقید به خصلت فروتنی می‌شود و سعی می‌کند در این مسیر از کسی عقب نماند. افراد در جامعه اربعینی هر اندازه هم که به زائران و همنوعان خویش خدمت‌رسانی کنند، هیچ‌گونه توقعی از آنها ندارند و هیچ گونه اهل منّت و آزار نیستند.

 

نظری / قم

 

کدخبر: 824430 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟