استاندار یزد بر ضرورت رفع چالش های توسعه معدنی استان از سوی دستگاه قضا تاکید کرد

به گزارش رکنا از یزد، مهران فاطمی در جلسه شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه با اشاره به ظرفیت های معدنی استان یزد و فعالیت 3 معدن از 10 معدن بزرگ جهان در استان یزد، گفت:  معادن بخش جدایی ناپذیر تحول و پیشرفت استان یزد است و برشمردن معادن در فرآیند توسعه ای چالش هایی دارد که با عنایت قوه قضائیه قابل رفع خواهد بود.

وی از مشارکت صنایع و معادن در تامین بخشی از اعتبارات طرح های عمرانی تحت عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی نام برد و افزود:  جلب مشارکت آنها در قبال هزینه های مالیاتی، از روش تامین مالی پروژه ها است و با اتکا به این روش قرار است بخشی از هزینه انتقال آب تامین شود.

وی یکی از موانع را اعمال محدودیت توسعه معدنی و زون های فریز شده توسط سازمان انرژی اتمی و محیط زیست عنوان کرد و گفت: بر پایه تصمیمات سازمان انرژی اتمی فعالیت معادن در خرانق، ساغند و ناریگان بافق و براساس ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست نیز فعالیت در مناطق حفاظت شده محیط زیست با محدودیت شدید مواجه است .

فاطمی ادامه داد: این در حالی است که می توان با الزام قانونی معدنکاران به رعایت شرایط این سازمان ها در کنار اجرای قانون، شاهد فعالیت معادن در مناطقی از جمله بافق، خاتم، ساغند و سیاه کوه باشیم و از قوه قضائیه می خواهیم از طرق ممکن یاری گر استان در بهره برداری از این مواهب الهی باشد.

وی افزود:  با اشاره به استفاده از ظرفیت هزینه های مالیاتی واحدهای صنعتی و معدنی برای تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه های عمرانی استان، از  معافیت مالیاتی 100 درصدی یکی از شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی انتقاد کرد.

فاطمی اعلام کرد: از قوه قضائیه خواستاریم که با ابطال این رای مذکور زمینه استنکاف وظیفه اجتماعی این واحد را فراهم کرده و به مردم زیان دیده این منطقه معدنی مژده عواید این صنایع را بدهد.

وی با تاکید بر اینکه یزد همچنان تشنه و نیازمند آب از طرق مختلف از جمله انتقال آب از دریا است، اعلام کرد:  از این رو پیشنهاد استان برای انتقال آب شرب با کیفیت و پایدار از طریق واگذاری معدن با موافقت اولیه معاون رئیس جمهور همراه بوده و مقدمات آن انجام شده است از این رو از ریاست قوه قضائیه انتظار است که در نشست آتی شورای  عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا از این طرح حمایت کنند.

استاندار یزد همچنین به ظرفیت های تاریخی استان به ویژه بافت ها و بناهای تاریخی اشاره کرد و افزود: این استان با قریب 5 هزار بافت تاریخی و شهر یزد با هزار بافت تاریخی، بزرگترین بافت خشتی جهان و نخستین شهر ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو و اضلاع مثلث گردشگری با 130 هزار گردشگر خارجی و 2 و نیم میلیون نفر گردشگر خارجی در سال ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارد.

وی ادامه داد: اما این استان برای حفاظت از این بافت و بناهای تاریخی ارزشمند از جمله بناهای متروکه، کثیر المالک، مجهول المالک و قلعه ها با مشکلاتی مواجه است و نیاز است قانون گذار نسبت به وضع قوانین برای  مدیریت متناسب با بافت  تاریخی اقدام کند تا به عنوان مدعی العموم به عنوان حقوق عامه مددرسان و حافظ این مواریث فرهنگی باشیم.

سمیه گلابگیریان/ یزد

 

کدخبر: 821271 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟