نقش ارزنده رهنمودهای قضایی در کاهش تخلفات زیست محیطی

به گزارش رکنا از ایلام؛ علیرضا محمدی در دیدار با رئیس کل دادگستری ایلام به مناسبت هفته دولت در راستای تداوم همکاری ها و تعامل هرچه بهتر با مجموعه قضایی با رئیس کل دادگستری استان دیدار و گفتگو کرد.

وی افزود: با توجه به اصل پنجاهم قانون اساسی، حفظ محیط زیست وظیفه عمومی و همگانی است و با توجه به وضعیت خشکسالی، گرد و غبار و آلودگی صنایع استان، وظیفه محیط زیست را دو چندان نموده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: در راستای حفظ محیط زیست و توجه به حیات وحش، با همکاری، همفکری و مشارکت سمن های محیط زیستی در سالجاری اقدامات خوبی در خصوص ساخت آبشخور و توزیع علوفه در مناطق تحت مدیریت برای حیات وحش صورت گرفته است و تداوم این امر نیازمند همکاری های بین بخشی دستگاهی و مردمی است.

وی ادامه داد: رهنمودها و ارشادات دستگاه قضایی و قضات در استان می تواند نقش بسیار ارزنده ای در کاهش تخلفات زیست محیطی داشته باشد.

شعب تخصصی برای رسیدگی به پرونده ‌های جرایم زیست محیطی ایجاد شد

رئیس کل دادگستری ایلام نیز در این دیدار گفت: حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب غیر قابل جبران عرصه های ملی را مهم قلمداد نمود و گفت: رعایت نکردن اصول محیط زیست به سبب اینکه با جان انسان ها ارتباط مستقیم دارد و اگر نظارت و پایش در این خصوص صورت نگیرد خطرناک و بحران آفرین می شود.

وی یادآور شد: آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از طریق صداوسیما، اصحاب رسانه و جراید نقش بسیار مهمی در راستای حفظ محیط زیست با توجه به وضعیت موجود دارد و پخش فیلم های زیست محیطی کوتاه و مستند نیز می تواند تأثیر زیادی را بر فرهنگ مردم استان داشته باشد.

رییس‌کل دادگستری ایلام با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست است، اظهار کرد: اگر در حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی تخلفی صورت گیرد با تشکیل پرونده و ارسال به دستگاه قضایی، رسیدگی های لازم در این خصوص صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون پرونده‌هایی با موضوع تخلفات زیست محیطی در چند شعبه دادسرا یا مجتمع قضایی استان رسیدگی می‌شود اما ایجاد شعب تخصصی ویژه برای رسیدگی به پرونده هایی با موضوعات جرایم زیست محیطی نیز در دستور کار است.

ایلام/کوثر موسوی 

 

 

کدخبر: 820992 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟