رشد تولید لوازم خانگی در دوران تحریم / صادرات 200 میلیون دلار لوازم خانگی ایرانی

به گزارش رکنا از اصفهان؛ لوازم خانگی شامل تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و غیره با گردش مالی حدود هفت میلیارد دلار در کشور به عنوان یکی از عناصر اولیه شکل گیری زندگی مشترک در دنیا شناخته می‌شود و سطح کیفی آن از اهمیت بالایی برای خانوار برخوردار است.

در کنار نقش مهم لوازم خانگی در شکل گیری زندگی‌های نو، با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از خانوار بعد از چندین سال دست به ارتقا لوازم خانگی به نوع جدید می‌برند.

علاوه بر این اضافه شدن برخی دستگاه‌های جدید از جمله ماشین ظرف‌شویی در سالیان اخیر به سبد لوازم خانگی خانوار ایرانی این بخش را بیش از پیش گسترده، گران و البته مهم کرده است.

با پاندمی کرونا در ایران در اواخر سال 98 و اوج گیری آن در سال 99 شرایط برای شکل گیری زندگی‌های مشترک جدید خرید لوازم خانگی از سوی مردم کاهش بسیار زیادی داشت اما اتفاق مهم تر در این سال برخورد جدی با واردات لوازم خانگی بود.

با محدودیت‌های وارداتی که در سال 99 به کشور وارد شد تولید لوازم خانگی در کشور رشد 78 درصدی را تجربه کرد، ارقامی که نشان می‌دهد ایران پتانسیل خود کفایی کامل در بحث لوازم خانگی را دارد.

این رشد در سال 1400 با وجود افزایش فشار تحریم‌های ظالمانه نه تنها کاهش نیافت بلکه با قدرت خوبی ادامه یافت، بر این اساس در سال 1400 رشد تولید لوازم خانگی در کشور به 40 درصد رسید که در وضعیت تحریم تامین لوازم اولیه رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

همچنین تولید کنندگان داخلی با تولید یک میلیون و ۸۵۳ هزار دستگاه یخچال و فریزر در 10 ماه ابتدایی سال 1400 رشد 9 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال 99 ثبت کردند.

این رشد در ماشین لباسشویی به اوج خود نیز می‌رسد، تولید کنندگان با تولیدیک میلیون و ۱۸۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی رشد 23 درصدی را نسبت به سال 99 تجربه کردند، در حالی که تولید ماشین لباسشویی در سال ۹۹ به یک میلیون دستگاه نیز نرسید.

نکته مهم در رشد تولید لوازم خانگی عدم انحصار آن است، بنا بر اظهارات سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی حدود هزار و 500 واحد صنعتی در کشور در حوزه لوازم خانگی فعال هستند که باعث ایجاد بازار رقابتی مثبت در کشور شده است.

ارزش صادرات این صنعت کمتر پرداخته شده در سالیان اخیر بین 170 تا 240 میلیون دلار بوده است، همچنین به عنوان مثال در سال 99 معادل 200 میلیون دلار صادرات لوازم خانگی از ایران رخ داده است که ارقامی امیدوار کننده به شمار می رود.

اما یکی از نگرانی‌ها در حوزه لوازم خانگی در بازار داخلی میل خریداران به خرید جنس‌های مشابه خارجی است که با وجود کیفیت مشابه یا حتی پایین تر با قیمت‌های بسیار بالایی فروخته می‌شود.

در حال حاضر در صنعت لوازم خانگی به طور میانگین بین 30 تا 35 درصد اقلام وارداتی است و مابقی 65 تا 70 درصد بسته به پلتفرم واحدهای تولیدی، بومی سازی شده است.

اما با این وجود میل خانوار با میزان موجودی بازار همخوانی ندارد بر اساس داده های مرکز آمار ایران بنابر اظهار خانوارهایی که لوازم برقی در سال ١٣٩٩ خرید کرده‌اند، ٥١,٨ درصد از این لوازم برقی تولید داخل، ٣٦.٨درصد لوازم برقی تولید خارج ، ١١.٤ درصد، هردو نوع لوازم برق داخلی و خارجی بوده است.

با وجود تولیدات قدرتمند داخلی، خود کفایی، کیفیت مناسب محصولا و شکست تحریم‌ها در حوزه لوازم خانگی همچنان برخی خانوارهای میل عجیبی به خرید جنس های خارجی دارند که می تواند این میل صنعت لوازم خانگی ایران را آسیب بزند و بهتر است خانوار ایرانی به جای خرج بیهوده برای محصولاتی که کشور را ضعیف‌تر خواهد کرد با خرید لوازم خانگی با کیفیت داخلی به کشور خود کمک کند.

بهمن راعی / اصفهان

کدخبر: 819009 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟