پرداخت یارانه به اتوبوسرانی یعنی سرمایه گذاری در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا/ فقط 20درصد هزینه ها از فروش بلیت تامین می شود

به گزارش رکنا از قم؛ علی نیک با اشاره به فعالیت ناوگان اتوبوسرانی در قم اظهار داشت: تعداد اتوبوس‌های فعال سازمان با تعداد اتوبوس‌های موجود سازمان متفاوت است؛ به‌نحوی‌که بیش از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر قم وجود داشته ولی حدود ۱۶۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها فعال هستند.

وی با بیان اینکه علیرغم مشکلات عدیده مالی، خریدهای خوب اتوبوس در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ انجام شد و قم جزو شهرهای برتر در خرید اتوبوس بود، افزود: تقریباً با این خریدها، ناوگان اتوبوس‌رانی قم نوسازی شد و به عمر کمتر از دو سال رسید؛ تعدادی اتوبوس هم که خریداری‌شده بود اتوبوس‌های مدل‌پایین بود که بازسازی و اورهال شد.

سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم ادامه داد: مسئله نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی قم نسبت به شهرهای دیگر پیشرفت خوبی داشت و از لحاظ داشتن تعدادی اتوبوس، قم جزو شهرهای برتر کشور در این زمینه است.

وی با تأکید بر اینکه قبل از سال ۹۸ کل ناوبری سازمان توسط بخش خصوصی اداره می‌شد که بخش خصوصی با افزایش قیمت‌های سرسام‌آور دیگر حاضر نشد با این قیمت بلیت‌ها ادامه کار دهد، گفت: امروز غیر از سرمایه‌گذاری اولیه، تنها ۲۰ درصد از هزینه‌های جاری توسط فروش بلیت تأمین می‌شود و مابقی هزینه‌ها توسط مدیریت شهری پرداخت می‌شود.

نیک با اشاره به اینکه تعداد اتوبوسی هم‌اکنون دپو و آماده‌به‌کار بوده که تعداد قابل‌توجهی است و سازمان اتوبوس‌رانی آمادگی دارد که اتوبوس‌ها را فعال کند، یادآور شد: امسال هم مبلغی اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس پیش‌بینی‌شده و در دستور کار قرار دارد که بتوانیم تعدادی اتوبوس را به خطوط اتوبوس‌رانی تزریق کنیم تا کمبود اتوبوس در خطوط رفع شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تعداد اتوبوس‌های فعال با اتوبوس‌های موجود متفاوت است عنوان کرد: برای این مسئله دو علت وجود دارد؛ تعدادی از اتوبوس‌ها به دلیل افزایش قیمت‌ها هنوز نوسازی نشده است، به‌نحوی‌که سال ۹۹ قرارداد ۲۵۰ میلیون تومانی برای اورهال اتوبوس‌ها منعقد شد، اما اکنون بیش از یک میلیارد تومان برای بازسازی هر اتوبوس باید پرداخت کنیم و با توجه به اینکه خرید اتوبوس در دستور کار ما نیست نوسازی اتوبوس‌ها را با تعامل پیش می‌بریم.

سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم اضافه کرد: مسئله بعدی اینکه به ازای هر دستگاه اتوبوس که در شهر فعال می‌شود روزانه دو میلیون تومان هزینه جاری دارد که ۶۰ میلیون تومان در یک ماه می‌شود، هزینه دو و نیم میلیون راننده برای هر اتوبوس، هزینه‌های تعمیرات، لوازم‌یدکی، بیمه و گازوییل از هزینه‌های اصلی در ناوگان اتوبوس‌رانی برای هر اتوبوس است؛ اما درآمد یک اتوبوس داخل شهر هرماه کمتر از ۳۰ میلیون بوده و در برخی از خطوط این مبلغ به ۱۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد و مابقی هزینه توسط شهرداری قم تأمین می‌شود تا مردم بتوانند حمل‌ونقل آسان و ارزانی داشته باشند.

وی اذعان کرد: یارانه‌ای که دولت به بخش اتوبوس‌رانی می‌دهد یک سرمایه‌گذاری برای کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کنترل ترافیک و کاهش ضرر و زیان زیرساخت شهری و بسیاری از موضوعات هزینه‌بر است.

 

نظری/ قم

 

کدخبر: 818444 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟