نظام بودجه ریزی توجه به شاخصهای اقتصادی، اشتغال و تولید است

 به گزارش رکنا از شهرکرد، سازمان  مدیریت و برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری گفت:۶ تغییر رویکرد دولت سیزدهم در نظام بودجه ریزی توجه به شاخصهای اقتصادی به ویژه بحث اشتغال و تولید است که برای سال جاری رشد اقتصادی مشخص شده در سطح کلان هشت درصد و برای چهارمحال و بختیاری 7.4 درصد هدفگذاری شده است. 

علی شهریارپور با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به دنبال توسعه متوازن مبتنی بر عدالت و ملاحظات آمایش سرزمین و توسعه پایدار است، اظهار کرد: چالشهای دولت در راستای از بین رفتن نابرابریها، افزایش رفاه عمومی زندگی مردم وارتقای شاخص‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری افزود: سازمان برنامه و بودجه یکی از سازمانهای موثر در فرایند توسعه در خصوص نظام بودجه ریزی، مالی، برنامه ریزی، نظام آمار و اطلاعات، مدیریتی، نظام فنی و اجرایی تاثیرگذار است که برنامه ریزی لازم را برای اهداف توسعه ای دنبال میکند.

وی با بیان اینکه نقطه عطف و تاثیرگذار در مباحث توسعه ای چهارمحال و بختیاری مساله بودجه ای است، تصریح کرد:تغییر رویکرد دولت سیزدهم در نظام بودجه ریزی توجه به شاخصهای اقتصادی به ویژه بحث اشتغال و تولید است که برای سال جاری رشد اقتصادی مشخص شده در سطح کلان

هشت درصد و برای چهارمحال وبختیاری7.4درصد هدفگذاری شده است.

شهریارپور در خصوص بهره گیری از مشارکت عمومی و خصوصی در تکمیل طرحهای نیمه تمام در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: 761 طرح نیمه تمام با نیاز اعتباری بیش از 12 هزار میلیارد تومان برای تکمیل آنها وجود دارد که تخصیص این اعتبار به منظور سرعت بخشی در بهره برداری از آنها جزو اولویت اصلی این سازمان است، گرچه برای تکمیل این طرحها باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود. 

وی بیان کرد: طی سه سال گذشته 700 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اخذ شد، در حالیکه اعتبار لازم برای تکمیل آن 2000 میلیارد تومان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری تامین منابع مالی پروژه ها در مناطق کم برخوردار از دیگر جهت گیریهای بودجه ای استان برشمرد و گفت: در حقیقت توزیع اعتبارات باید به گونه ای باشد که اختلافات منطقه‌ای کاهش یابد. وی ایجاد شرایط برای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، طرحها و پروژه‌ها براساس آمایش سرزمینی، اولویت به برنامه‌های اجرایی در زمینه رفع تنش آبی، گسترش حمل و نقل ریلی، حفاظت منابع طبیعی و ایجاد زیرساختهای مناسب در بخش کشاورزی، صنعت، ورزشی، هنری، مذهبی و... تامین منابع به منظور پرداختهای رفاهی کارکنان و مطالبات بازنشستگان دستگاههای اجرایی استان از دیگر جهت‌گیری‌های استان بیان کرد و گفت: سال گذشته 75 درصد از اعتبارات ابلاغی به استان تخصیص یافته است، یعنی از 526 میلیارد تومان اعتبار ابلاغی، 517میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

شهریارپور در خصوص افزایش اعتبار از ردیف‌های متفرقه، گفت: پیگیریهای خوبی از سوی نمایندگان، استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال گذشته صورت گرفته که از این محل، بیش از 700 میلیارد تومان به پروژه‌های اولویت دار استان اختصاص داده شد.

وی یادآور شد: از 16 هزار و 165 میلیارد تومان اعتبارات مصوب استان در سال جاری، 12 هزار و 500 میلیارد تومان آن مربوط به اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری است که این اعتبار شرایط بسیار خوبی را برای استان فراهم کرد، به طوری که در مرحله اول 670میلیارد تومان، در مرحله دوم 450 میلیارد تومان به استان تخصیص یافته و برای تخصیص 1200میلیارد تومان مرحله سوم پیشنهادات مربوطه اخذ شده که امید است در صورت طی شدن روند مناسب، تا پایان سال جاری تعهدات دولت عملیاتی و اجرایی شود. مزیت چهارمحال و بختیاری در سال جاری تنها مربوط به اعتبارات مصوب سفر نبوده، 

بلکه اعتبارات استانی تحت عنوان اعتبارات جدول 10 بوده که متوسط رشد اعتبارات نسبت به گذشته برای استانهای کشور 33.7 درصد و برای این استان 49.1 درصد بوده است، از طرفی اعتبارات 1401برای محرومیت زدایی، 476 میلیارد تومان بوده که این اعتبار برای راههای روستایی عشایری، تامین آب شرب، رفع تنش آبی، پروژه های آبخیزداری و احداث خانه بهداشت و مدارس بوده است. نباید این تصور 

وجود داشته باشد که مباحث توسعه ای استان تنها با منابع مالی برطرف میشود، بلکه در کنار منابع مالی به عوامل مدیریتی و نیروی انسانی نیز باید توجه صورت گیرد، یکی از اقدامات انجام شده سال گذشته مدیریت سرمایه انسانی شامل نیروی انسانی اداری و نیروی مدیریتی بوده است که در این میان باتوجه به توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی، در حال حاضر 32 هزار نفر معادل 1.3 درصد مجموع کارکنان کشور در چهارمحال و بختیاری مشغول به فعالیت اند .

مصیبی دهکردی، شهرکرد 

کدخبر: 818412 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟