نشست تخصصی کارگروه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی

به گزارش رکنا از قزوین، نشست تخصصی کارگروه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی با حضور مسوولین استانی و کشوری به میزبانی استان قزوین در سالن همایش های شهید حسن پور سپاه امام حسن مجتبی(ع) شهر قزوین برگزار شد.

سرهنگ امیرعلی حسینیانی گفت: به جهت اینکه ما در رقابت های بین المللی جایگاه کشور را تثبیت نماییم نیاز است اکسیر دانش بنیان را نیز در فعالیت هایمان داشته باشیم. استان قزوین یکی از استان های فعال در صنعت و کشاورزی در سطح کشور است و یکی از اولین استان های است که شهرک صنعتی در آن ایجاد شده و امروز با ۴ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ دولتی و خصوصی در کشور عنوان دار است.

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین اظهار کرد: ماموریتی که مقام معظم رهبری به جهادگران عرصه اقتصاد مقاومتی سپرده اند این است که بتوانیم در روستاهای کشور، حاشیه شهرها و مناطق کوچک بتوانیم مردم عزیز را توانمند نماییم و در حوزه تولید و اشتغال اقتصاد مقاومتی، ساماندهی ایجاد نماییم.

سرهنگ حسینیانی عنوان کرد: هر نهادی که در این عرصه ورود خوبی داشته ما شاهد نتایج مثبت آن بوده ایم. امروز صندوق های حمایتی همچون صندوق کارآفرینی امید، مجموعه اجتماعی بانک رسالت، صندوق مهر و سایر نهادهایی که دوشادوش حاکمیت به اشتغالزایی کمک کردند ثمره آن را در سفره مردم و در تولید مواد غذایی، صنایع دستی و پوشاک و غیره دیده آیم و امروز نیز تسهیلگران ما در کنار این نهاد به مردم عزیز خدمات ارایه می دهند.

وی افزود: در استان قزوین چند سالی است مطالعاتی تحت عنوان پردیس های روستایی صورت گرفته که بر اساس توانمندی، چند روستا به عنوان پایلوت مطالعات از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اداره کل امور روستایی، اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی، امور استانداری، سپاه استان در نظر گرفته شده و روستاهایی که مستعد تولید در زیست بوم خود هستند، شناسایی شده و زمین های ارزان قیمت و بعضاً رایگان در اختیار روستاییان یا سرمایه گذارانی که اهالی این روستاها بوده و به دنبال مهاجرت معکوس از شهرها به روستا هستند، قرار داده شده است.

شسسظ

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین در ادامه تصریح کرد: اگر بتوانیم پردیس ها را در سطح کشور راه اندازی کنیم صندوق های قرض الحسنه می توانند به این پردیس ها کمک نمایند. در عین اینکه بنا داریم ظرفیت صندوق ها را به کمیت های بسیج سازندگی اضافه نماییم، اگر بخواهیم این صندوق ها پایدار باشند نیاز است این صندوق ها به تعاونی های چند منظوره روستایی تبدیل شود.

سرهنگ حسینیانی اضافه کرد: نکته بعدی مراقبت از نفوذ سودجویانی است که طرح های را ارایه می دهند اما در میانه راه از ظرفیت این صندوق ها سواستفاده کرده اند به دلیل اینکه قالب این صندوق ها شاید توان مدیریت لازم را نداشته باشند و لذا این صندوق ها دچار سواستفاده و آسیب می شوند. لازم است در تعیین اعضای صندوق دقت بیشتری شود.

وی در ادامه یادآور شد: در بحث تحقق راهبرد سال، در صدد تحقق موضوعات دانش بنیان هستیم و نخبگانی در سطح شهرها روستا داریم که در حوزه های کشاورزی و صنایع غذایی، بسته بندی، تولیدی، حرفی برای گفتن دارند و امیدواریم با هم افزایی با این نخبگان بتوانیم در کیفیت و کمیت محصولات و هم در اداره تولید صندوق ها و گروه های که ایجاد می کنیم، با بیشترین بهره وری و سودآوری صندوق ها را اداره نماییم.

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه هایی با پارک علم و فناوری و بسیج علمی پژوهشی در استان و شهرستان های استان ایجاد کرده ایم تا از ظرفیت آنها استفاده کنیم. سال گذشته با ۳۰۰ نخبه و کارآفرین اقتصاد مقاومتی همکاری داشتیم.

سرهنگ حسینیانی در پایان عنوان کرد: با توجه به اینکه در ایام کرونا آسیب های جدی به ماهیت صندوق ها وارد شد اما خدمات ارزشمندی در استان قزوین به آسیب دیدگان کرونا در بحث وام های درمانی، وام های معیشتی، وام های گره گشایی و ۵۲۰ میلیارد تومان در حوزه کمک های مومنانه در سطح استان از سال ۹۹ تا کنون ارایه کردیم و این صندوق ها نقش مهمی در این راستا داشتند.

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 818185 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟