پنجمین نمایشگاه تخصصی صنایع کوچک در قزوین گشایش یافت
به گزارش رکنا از قزوین، در مراسمی با حضور خادمی قائم مقام وزیرکار، اعلایی استاندار، رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، شایان معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی، افضلی رئیس سازمان صمت، خورگامی مدیرعامل شرکت نمایشگاهها و کشاورز مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنجمین نمایشگاه تخصصی صنایع کوچک و اولین نمایشگاه کار در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی قزوین گشایش یافت.
 احمد خورگامی در این افتتاحیه گفت: کارآفرینی و ایجاد کسب و  کارهای کوچک و متوسط، نقش مهمی در ایجاد تحول در بخش صنعت دارد و با توجه به شعار سال به تحقق اهداف تولید، اشتغال و کارآفرینی نیز کمک می کند.

image_2022_8_23-20_55_33_123_wKo

وی اظهار داشت: دستیابی به رشد اقتصادی نیازمند توسعه تکنولوژی است و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه صنعت، بستر بسیار مناسبی را برای تبادل تجربیات، انتقال اطلاعات و استفاده از دستاوردهای نوین را برای متخصصان، فعالان صنعتی و تولیدکنندگان فراهم می کند.

خورگامی تصریح کرد: برگزاری پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و اولین نمایشگاه کار در دستور کار شرکت نمایشگاهها قرار گرفت تا بتوانیم به اهداف تعیین شده برسیم.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین از اول تا چهارم شهریور ماه برپاست و شهروندان علاقمند می توانند همه روزه از ساعت ۱۷ الی ۲۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین از آن دیدن کنند.

خورگامی یادآورشد: معرفی و آشنایی هرچه بیشتر شهروندان با محصولات و دستاوردهای صنایع کوچک و متوسط، شناخت صنایع کوچک از ظرفیت‌های یکدیگر و کمک به بازاریابی محصولات تولید شده در این دسته از صنایع از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه به شمار می‌رود.

وی گفت: نمایشگاه صنایع کوچک به مدت چهار روز با حضور واحدهای تولیدکننده، خوشه‌های صنعتی در حوزه‌های صنعت، غذایی، شوینده و بهداشتی، ساختمان، آموزش، منسوجات، بسته بندی برپاست.

مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی استان قزوین گفت: حضور سازمان فنی و حرفه ای و برگزاری کارگاه آموزشی و نیز حضور بانوان کارآفرین و بازرگان و صنعتگران فرصت بسیار مناسبی را مهیا کرده تا انتقال تجربه بخوبی صورت گیرد و هم افزایش بیشتری در این عرصه انجام شود.

image_2022_8_23-22_13_14_208_LOS

صنایع کوچک در ایجاد اشتغال و فرصت های شغلی پایدار نقش مهمی دارند

رکنا: استاندار قزوین گفت: صنایع کوچک در ایجاد اشتغال و فرصت های شغلی پایدار نقش مهمی دارند و از تاب آوری اقتصادی بالاتری در مقابل تنگناها و تکان های اقتصادی برخوردارند لذا مدیران و متولیان اقتصادی و دولتی استان می بایست بیشتر از آن که به صنایع بزرگ توجه می کنند به صنایع کوچک هم توجه داشته باشند و با برنامه ریزی مناسب از این گرو حمایت بیشتری کنند.

محمد مهدی اعلایی  در مراسم افتتاح پنجمین نمایشگاه تخصصی صنایع کوچک در جمع خبرنگاران  اظهارداشت: خوشبختانه استان قزوین دارای ترکیبی از فعالیت صنایع بزرگ، کوچک و متوسط است و ما در کنار صنعتگران بزرگی که در سطح ملی تولید می کنند صنایع کوچکی داریم که یا بالنده هستند و یا در مسیر بالندگی حرکت  می کنند.

image_2022_8_23-22_12_5_305_3fQ

استاندار قزوین با ابراز خرسندی از برپایی نمایشگاه تخصصی صنایع کوچک در استان اظهارداشت: با همت مدیران صنعتی استان و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی و اداره کار شاهد برگزاری نمایشگاه خوبی هستیم که به مناسبت روز صنایع کوچک شکل گرفته است.

وی گفت: این نمایشگاه می تواند ظرفیت سازی کند تا صنایع کوچک بتوانند خود را بهتر عرضه کنند و یا درکنار هم قرار گیرند و با حمایت از یکدیگر به تقویت و هم افزایی برسند.

اعلایی یادآورشد: با ایجاد خوشه های صنعتی و انجمن ها باید بتوان توانمندی صنایع کوچک را برای حضور در بازارهای مختلف تقویت کرد تا موضوع تامین نیازهای مشترک خودشان را انجام دهند.

وی اظهارداشت: ما نیز برای توسعه این فعالیتها در کنار صنایع کوچک هستیم و با توسعه و تقویت خوشه های صنعتی از آنها حمایت می کنیم.

استاندار قزوین یادآورشد: مزیت های موجود موجب شکل گیری خوشه های صنعتی شده و این توانمندی می تواند نقش صنایع کوچک استان را ارتقا داده و به تولید مصنوعات اولویت دار برساند.

اعلایی در خصوص عمده مشکلات صنایع کوچک نیز گفت: عمده مشکلات این واحدها تامین سرمایه در گردش برای فعالیتهای تولیدی است و در مرحله دوم بازاریابی و بازار رسانی محصولات از چالش های جدی این واحدهاست که باید برای آن تدبیر کرد.

وی اضافه کرد: خوشه های صنعتی با این هدف شکل گرفته اند تا به آنهابرای حل مشکلاتشان کمک کنند و ما نیز حمایت های اولویت دار تسهیلاتی را به سمت و سویی هدایت می کنیم تا واحدهای فعال در کسب و کار بتوانند از این تسهیلات برای تامین نیازهای مالی خود استفاده کنند.

اعلایی یادآورشد: موضوع ضمانت نامه های بانکی برای صنایع کوچک نیز مشکل ساز است و باید با کمک و حمایت صندوق ضمانت صنایع کوچک برای تقویت وثیقه و ضمانت نامه ها اقدام شود.

وی افزود: البته شبکه بانکی استان توجیه هست و بیشتر نیز توجیه خواهد شد تا حمایت لازم را در تامین سرمایه درگردش واحدهای صنعتی کوچک داشته باشد.

استاندار قزوین گفت: البته با همگرایی و کنار هم قرار گرفتن و ایجاد زنجیره و حرکت به سمت تامین اعتباری درون زنجیره می توان موضوع تامین سرمایه در گردش را از تسهیلات بانکی جدا کرد و «گردش برات در زنجیره» را جایگزین اخذ تسهیلات کرد. 

اعلایی بیان کرد: این طرح از جمله کارهایی جدیدی است که در دستور کار قرار دارد و تامین اعتبار در درون زنجیره تامین یکی از روش های تامین مالی است که اگر زنجیره ها خوب شکل بگیرند راهگشاست.

لیلا بیگدلی/ قزوین

کدخبر: 818183 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟