بهره برداری از ۳۱۲ پروژه با اعتبارات ریالی و ارزی/ تبدیل استان یزد به کارگاه پروژه‌های عمرانی

به گزارش رکنا از یزد، مهران فاطمی در نشست خبری هفته دولت از تدوین سند یزد نوین در 15 محور خبر داد و گفت: 180 پروژه تحولی در ذیل این سند اجرا می‌شود و فصل جدید در افق توسعه استان یزد خواهد بود.

وی گفت: در ابتدای ورود به استانداری پوشش واکسیناسیون در استان زیر 9 درصد بوده است و با اهتمام پوشش دوز اول به 95 درصد و پوشش دوز دوم 86 و پوشش دوز سوم در حدود 42 درصد است و دوز چهارم نیز به 3 درصد رسیده است.

فاطمی اظهار داشت: در سال‌های اخیر قریب 50 بار برای خط انتقالی مشکلات پیش آمده است و با تلاش‌های زیاد خود سعی در حل این بحران داشتیم و کمیته آب در سطح ملی با حضور چهار استان با معاون اول و 5 تن از معاونین رئیس جمهور تشکیل شده است. 

وی تاکید کرد: همواره کمبود آب استان با اجرای خط انتقال آب منابع آب استان مدیریت شده است. یکی از خروجی ها این کمیته اجرای خط اضطراری آب در استان بوده است، بالغ بر 800 لیتر بر ثانیه کسری آب استان در حال حاضر و در مواقع بحران آب مورد نیاز تامین می‌شود. 

استاندار یزد افزود: مالک خط خلیج فارس استان بخش خصوصی است. از این خط یک خط انتقالی با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان  انشعاب شده است که در فاز اول 300 لیتر بر ثانیه آب وارد مخزن شحنه می‌شود که در مواقع اضطرار بهره‌مند می شوند.

فاطمی بیان کرد: گردشگری در راس اولویت‌ها قرار دارد لذا شورای گردشگری ایجاد شد.  حوزه گردشگری سلامت  لازمه استان بود که برای این حوزه به برنامه ریزی و تامین زیرساخت نیاز داریم.

وی گفت: استان مشکلاتی در روند پروازهای مناسب دارد، برای اولین بار و با ابتکار استان ایجاد شرکت هواپیمایی در دستور کار استان قرار گرفته است و حجم سرمایه گذاری 900 میلیارد تومانی برای  شرکت پروازی یزد ایر ایران ثبت شده است.

وی افزود: سهم چادرملو به حساب شرکت واریز شد و ۲ فروند هواپیمای 310 متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان خریداری و جزو سرمایه شرکت به ثبت رسیده است و قرار است 4 پرواز دایر شود و  شرکت به زودی افتتاح می شود.

فاطمی خاطرنشان کرد: بیش از ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار سفر در نظر گرفته شده بود و تاکنون 1500 میلیارد تومان اعتبار استان احصا شده است و ما با این اعتبار استان را به کارگاه عمرانی برای اجرای پروژه‌های معطل مانده استان اختصاص دادیم.

وی ادامه داد: استان بالغ بر 140 مدرسه خیری با حضور 50 درصدی خیرین انجام شده بود اما سهم دولت مانده بود همچنین 5 تا 6 بیمارستان ناقص با پیشرفت 40 تا 80 درصد معطل مانده بود که تخصیص اعتبار انجام گرفته بود.

وی ادامه داد: در دوره های قبل حدود 7 هزار مسکن استان یزد دچار مشکلاتی بود و بخش عمده‌ای مراحل مختلفی از کار را داشت علاوه بر این حدود 100 هزار نفر نام نویسی جدید در طرح نهضت ملی مسکن انجام داده بودند. همچنین بالغ بر 60 هزار مسکن تامین زمین شده است در حالی که سهم استان حدود 54 هزار واحد است.

استاندار یزد دستاوردهای استان در حوزه اشتغال و اقتصاد تشریح کرد و ادامه داد: 330 واحد راکت در استان شناسایی شده است و 73 واحد آن راه اندازی شده بود و مابقی نیز با مشکل نقدینگی، مدیریتی و مواد اولیه روبه رو است.

وی ادامه داد: در شورای گفت‌وگوی بخش خصوص و دولت با رایزنی طرح بورسیه شغلی مطرح و در وزارت تایید شد و قرار شد بهترین دانشجوبان توسط صنعت برای خود صنعت و جهت فعالیت در واحد تحقیق و توسعه و طراحی بورسیه شوند این اقدام مبتنی بر رشته تخصصی با کمک و همراهی صنعت اجرایی می‌شود و ارتباط بین صنعت و دانشگاه به خوبی شکل می‌گیرد و دانشجویان دوره‌های آموزشی خوبی می‌بینند و همچنین مسئله سربازی و بیمه این دانشجویان نیز حل شده است.

استاندار یزد در خصوص اهتمام استان برای انتقال حساب‌های بانکی شرکت‌ها و دفاتر مالیاتی آنها گفت: صنایعی هستند که در واقع داخل استان کار می‌کردند و سود چندین برابری داشتند اما مالیات‌ها به حساب‌های دیگر می‌رفت.

وی افزود: همواره به دنبال تقویت ارتباطات مردمی هستیم و هفتگی بالغ بر 250 نفر دیدار انجام می‌شود و موارد مورد پیگیری قرار می‌گیرد. 

استاندار یزد ادامه داد: ستاد نوآوری و فناوری هفتگی تشکیل می‌شود و مقرر شده استان یزد به عنوان پایلوت قانون جهش تولید دانش بنیان قرار بگیرید و وزارت سقف اعتبار مالیاتی خود را در اختیار استان قرار می‌دهد تا صنعت همکاری کنند و بخشی از هزینه‌های مالیاتی آنها لحاظ می‌شود.

سمیه گلابگیریان/ یزد

کدخبر: 818094 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟