افزایش 150 درصدی خرید گندم در اصفهان/ زمان رهاسازی آب برای کشاورزان شرق و غرب جدا می شود

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مهرداد مرادمند درجمع خبرنگاران به مناسبت آغاز هفته دولت گفت: از شهریور سال گذشته تاکنون ۱۷۹ پروژه در زیر مجموعه بخش کشاورزی استان اصفهان با ۸۲۱ میلیارد تومان اعتبار به ثمر رسید، در حوزه تولیدات گیاهی ۶۶ پروژه، در حوزه آب و خاک ۵۷ طرح، تولیدات دام و طیور ۲۹ پروژه بوده است.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی داده شده است، گفت رتبه اول کشور را در جذب تسهیلات تکلیفی داشتیم.

مرادمند با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته شاهد خشکی کامل رودخانه زاینده‌رود بودیم و آب تنها ۲ مرحله ۱۰ روزه برای نجات باغات غرب جاری شد که کفایت نیاز آبی آنها را نمی‌کرد، اظهار داشت: با برنامه ریزی که انجام شد در زراعی ۱۴۰۰ -۱۴۰۱، ۳۲۰ میلیون مترمکعب برای بخش کشاورزی اصفهان در نظر گرفته شد که به به دلیل ذخیره کم سد زاینده‌رود تصمیم گرفته شد با هماهنگی کشاورزان و شرکت آب منطقه‌ای زمان رهاسازی آب برای کشت غلات کشاورزان شرق و باغات غرب استان جدا شود.

وی با بیان اینکه در بازگشایی ۱۰ روز آب در بهمن ماه اراضی شرق اصفهان زیر کشت گندم، جو و گلرنگ رفت، گفت: با وجود کم بارشی فصل بهار اما با مدیرت صحیح کشت کشاورزان شرق به ثمر رسید.

وی افزود:تاکنون از چهار نوبت آبیاری که برای کشت چندساله نظیر جو و باغات کشاورزان غرب در نظر گرفته شده بود، سه نوبت در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و تیر رهاسازی شده اما با توجه به ذخیره کم سد در تلاش برای رهاسازی چهارمین نوبت آبیاری هستیم که قرار بود در مرداد انجام شود.

مرادمند ؛مدیریت تأمین و توزیع آب برای کشاورزی را در سال زراعی جاری مطلوب خواند و گفت: با آبی که برای شرق رهاسازی شد امسال خرید گندم ما بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافت و تاکنون ۶۳ هزار تن گندم خریداری شده است؛ همچنین درمورد سایر نهاده‌ها و دانه‌های روغنی و علوفه نیز شاهد رشد تولید در استان بودیم و از محصولات باغی و اشجار نیز حفاظت و حراست شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در غرب استان بیشترین رفع تداخلات و صدور اسناد مالکیت را داشتیم، گفت:در حال حاضر امارات، قطر و عمان خریدار سبزی و صیفی ایران است و محصولات لبنی کشورمان به روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا صادر می‌شود.

 ۳۰۰ تُن ماهی تلف شد

همچنین مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان خبرازآسیب در۲۰ مزرعه پرورش ماهی در فریدونشهر و سمیرم اصفهان در سیل اخیر داد که در اثر آن  ۳۰۰ تُن ماهی تلف شد وخسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی در مزارع پرورش ماهی استان برجا گذاشت.

محمدرضا عباسی ، افزود: پیشگیری از خسارات سیل در مزارع پرورش ماهی نیازمند تعبیه چاهک برای مهار سیلاب بوده و لازم است اداره آب و فاضلاب در این راستا همراهی کند. در سیل اخیر برخی مزارع ورودی‌ها را بستند و ماهیان را نجات دادند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان نیزگفت: سال گذشته ۴۸ میلیون دلار صادرات فرآورده‌های خام دامی با گواهی بین المللی دامپزشکی اصفهان به خارج از مرزهای کشور صادر شده است.

شهرام موحدی ادامه داد: بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار کیلوگرم خامه استرلیزه و پاستوریزه و هشت هزار تن پنیر طی پنج ماه گذشته به روسیه صادر شده است.

 

کدخبر: 817667 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟