رسانه ها اگر تخلفی دیدند منعکس کنند / ضرورت اصلاح قانون نظام جامع مهندسی
به گزارش رکنا ازقزوین، ؛ امیر کلهر در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی که در محل سالن جلسات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین برگزار شد با اشاره به نقش خبرنگاران در فرهنگ سازی و کاهش مشکلات اجتماعی اظهارداشت: یکی از رسالت های رسانه ها امید بخشی در جامعه است که باید مورد توجه جدی فعالان این عرصه قرار گیرد.

کلهر تصریح کرد: در نظام مهندسی شفاف سازی کرده ایم و رسانه ها می توانند اگر تخلفی دیدند آن را به صورت مستند و بارعایت حفظ آبروی افراد منتشر کنند.

این مسوول حوزه نظام مهندسی خاطرنشان کرد: به همین منظور و از سه ماه پیش دفتر مشاوره شهروندی را به منظور ارایه مشاوره فنی رایگان به شهروندان در خرید ملک و اینکه آیا در زمان ساخت نظارت های فنی و آزمایشگاهی برروی بنا صورت گرفته یا نه را در سازمان راه اندازی کرده ایم.

کلهر با بیان اینکه سیاست سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین این بوده که اگر تخلفی صورت گرفت باید آن را رسانه ای کنیم تا از تکرار آن پیشگیری شود، افزود: تحقق این موضوع بدون شک باعث کاهش تخلفات در بخش های مهم از جمله مالی و اقتصادی خواهد بود و یا اگر احیانا تخریبی از سوی ماده ۱۰۰ و یا مباحث مربوط به ناایمن بودن بنا صورت گرفت، این کار با حضور اصحاب رسانه جهت بازدارندگی ها، صورت بگیرد.

وی اظهارداشت: مبحث مقررات ۲۲ که تعمیر و نگهداری ساختمان در آن دیده شده باید مورد توجه قرار گیرد و با تشکیل دفاتر بازرسی بازدیدهای دوره ای صورت گرفته و اشکالات سازه ای شناسایی و رفع شود.

image_2022_8_21-17_13_10_964_yQG

کلهر، تعداد اعضای این سازمان در سطح استان قزوین را ۱۱ هزار عضو دانست و گفت: در حال حاضر ۶ هزار عضو سازمان فعال بوده و دارای پروانه اشتغال به کار و دارای صلاحیت در هفت رشته معماری، نقشه برداری، اجرا، مکانیک، برق، محاسبات و تاسیسات برق و مکانیک می باشند.

کلهر در خصوص ساختمان های ناایمن نیز گفت: این مساله به شدت و قبل از حادثه متروپل نیز توسط سازمان، دادستانی، راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری در سطح استان مورد پیگیری قرار داشت اما با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی به لحاظ ساختاری اجازه ورود به مباحث کلی در این زمینه را ندارد، گزارشات خود را به صورت مکتوب به مراجع ذیصلاح ارایه داده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین ادامه داد: موضوع اصلی که مربوط به سازه می باشد، خوشبختانه موارد عمده ای در استان قزوین وجود ندارد و در مواردی مانند برج خلیج فارس ایرادات به افزایش ارتفاع، آسانسورها و پله های اضطراری بازمی گردد اما برای همین موارد نیز ما به طور جای پای کار ایستاده ایم.

کلهر به موضوع آسانسور در ساختمان ها اشاره و یادآور شد: اصولا آسانسور یک وسیله نقلیه است که در ساختمان از آن استفاده می کنیم و این وسیله نیز همواره به نگهداری و تعمیرات نیاز دارد و به همین منظور باید دفاتر بازرسی ساختمان تشکیل شود و در بازدیدهای دوره ای ضمن انعکاس مسایل و مشکلات، مدیریت ساختمان درصدد رفع آنها برآید.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین یادآورشد: دفتر مشاوره فنی در سازمان راه اندازی شده تا به مردم خدمات رایگان در حوزه های خرید و پیش خرید ملک، مشخصات فنی ساختمان ارائه کنیم.

وی بیان کرد: بتدریج به سمت ارائه مشاوره حقوقی هم خواهیم رفت و برای اولین بار با تشکیل کمیته داوری به دعاوی مالک و مستاجر، خریدار و فروشنده و مالک و ناظر کمک خواهیم کرد.

کلهر در ادامه با بیان برخی خدمات ارائه شده به مردم اظهارداشت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن احراز سکونت ۱۰۰ هزار متقاضی که ثبت نام کرده بودند باید توسط سازمان انجام می شد که این کار را بسرعت عملیاتی کردیم.

وی اضافه کرد: با تاکید استاندار قرار شد این کار در مدت 10 روز انجام شود و ما توانستیم احراز هویت 60 هزار نفر را بسرعت انجام دهیم. 

کلهر بیان کرد: شاید کسی فکر نمی کرد این کار در کمترین زمان و بدون حاشیه انجام شود ولی عده ای با رویکرد منفی و انتشار چند عکس از صف مردم در فضای مجازی این اقدام را زیر سوال بردند و غیر منصفانه رفتار کردند.

کلهر گفت: مدیران در حد توان خود تلاش می کنند در مسیر خدمت رسانی گام بردارند و حتما چالش هایی هم دارند لذا قرار نیست این خدمات را زیر سوال ببریم و دشمن را شاد کنیم.

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 817401 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟