توجه به شرکتهای دانش‌ بنیان‌ راهکار افزایش بهره‌وری در توسعه اقتصادی
به گزارش رکنا ازقزوین، نشست تخصصی واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی ودارایی دراستان قزوین با پارک علم وفناوری استان در راستای شعار سال تولید ، دانش بنیان واشتغال آفرین در سالن جلسات پارک علم وفناوری استان برگزار شد.

خلیلی خواه دراین نشست افزود،   دست یابی به رشد اقتصاد درون زا با تکیه برشرکتهای فناور و دانش بنیان میسرمی باشد

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص حمایت از شرکتهای دانش بنیان اضافه کرد ، به دنبال افزایش بهره وری و خروجی ملموس در بحث تحقق شعار سال با استفاده مطلوب از ظرفیت شرکت های دانش بنیان هستیم

مدیر کل امور اقتصادی ودارایی بیان کرد،  سهم هزینه های تحقیق وتوسعه ازتولید ناخالص داخلی در کشور63صدم درصد است که نسبت به کشورهای اروپایی وتوسعه یافته از سهم کمتری در عرصه تحقیقات وتوسعه در کشور است ونشانگرآن است که سرمایه گذاری متناسب وراین زمینه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به سهم تحقیق وتوسعه استان در  تولید ناخالص داخلی تصریح کرد،  سهم استان قزوین در این خصوص 24صدم درصد  بوده که مستلزم سرمایه گذاری در حوزه شرکتهای فناور ودانش بنیان است.

خلیلی خواه گفت ، در کشور هفت هزارنودسه  شرکت دانش بنیان هفت فعال می باشد که سهم استان صدوهفت شرکت است

وی خاطر نشان کرد،  افزایش بازدهی تولید و بهره وری با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، زمینه ساز تحقق اقتصاد دانش بنیان است.

مدیرکل اموراقتصادی ودارایی با اشاره به آسیب های شرکت دانش بنیان اظهار کرد،  بدون شک مشکلات مانند ناتوانی در تجاری سازی وبازاریابی مناسب ، نداشتن تجربه ومهارت کافی درماموریتها،کمبود سرمایه شرکت های دانش بنیان که با آن گریبان گیر بوده، مختص این استان نیست و همه به نوعی با آن درگیر هستند

وی تاکید کرد،  ما باید با ترغیب و ایجاد انگیزه در بخش فناوری بسترهای مورد نیاز برای فعالیت های این حوزه را تسریع کنیم تا شاهد ارتقای فعالیت های دانش بنیان در استان باشیم.

122

صدور اوراق گواهی مولد «گام» برای شرکت های دانش بنیان

رئیس شورای هماهنگی بانک های استان گفت: صدور اوراق گواهی مولد «گام» برای شرکت های دانش بنیان از ابزارهای جدید مالی است که به فعالان این عرصه داده می شود.
معدنی در این نشست افزود،  از فعالان شرکت های دانش بنیان انتظار داریم برای پیشگیری از برخی مشکلات مالی حتما صورت های مالی و حسابداری صنعتی و وضعیت تمام شده را مورد توجه قرار دهند.

وی بیان کرد، داشتن مدیران مالی قوی و متخصص برای پیگیری امور ضروری است که در حال حاضر معمولا چون مدیران شرکت های دانش بنیان تخصص مالی زیادی ندارند و با چالش مواجه می شوند.

مدیر شعب بانک ملی استان قزوین تصریح کرد،  توجه به امور فنی، مالی و اقتصادی توسط بانکها بررسی می شود که آیا مسبوق به سابقه هست یا نه و گاهی این ارزیابی می تواند شرکت ها را موانعی مواجه کند.

معدنی یادآورشد، استفاده از تکنولوژی روز توسط شرکت های دانش بنیان به کاهش هزینه ها کمک می کند و بهره وری را بالا می برد و به افزایش تولید ناخالص ملی هم منجر می شود.

وی اظهارداشت،  از سوی بانک کرکز اعلام شده تا همه بانکها حمایت از شرکت های دانش بنیان را جدی بگیرند و در این راستا یک مرکز مشاوره در بانک ملی راه اندازی شده تا جوابگوی نیاهای این شرکتها باشد.

وی گفت، فروش اقساطی به خریداران محصولات دانش بنیان، دادن تخفیف به این شرکتها، اخذ سپرده نقدی بر اساس مقررات برای صدور ضمانت نامه، افزایش دریافت و میان دریافت برای گشایش اعتبارات اسنادی، و دریافت سهام شرکت های دانش بنیان در بورس و فرابورس به عنوان وثیقه و تعهدات از دیگر خدمات بانکی است که به شرکت های دانش بنیان اعطا می شود.

در ادامه تفاهم نامه همکاری میان اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان و پارک علم و فنآوری قزوین امضا شد.

لیلا بیگدلی/قزوین

 

کدخبر: 811416 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟