تولید سالانه ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان همدان

به گزارش رکنا از همدان، محمدمهدی برومندیبا بیان اینکه تغییر الگوی کشت و برنامه‌ریزی برای استفاده حداکثری از آب و بالا بردن بهره‌وری آب و تولید از مهمترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است، عنوان کرد: در این راستا، تلاش می‌کنیم تا با توجه به محدودیت‌های که در بخش آب داریم، کشت‌ها متناسب با وضعیت آبی کشور باشد.

وی وضعیت آبی در کشور را یک دغدغه عنوان کرد و افزود: همه ساله اعتباراتی در این راستا برای استفاده از روش‌های نوین آبیاری برای بالابردن بهره‌وری آب و سرمایه‌گذاری در این عرصه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وزارت کشاورزی برای کنترل آفات و امراض که می‌تواند در انتقال چوب به کشور صورت بگیرد؛ حساسیت‌های بسیار بالایی دارد؛ گفت: در این زمینه، باید متناسب با نیاز کشور و عرضه و تقاضا برای واردات و صادرات برنامه داشت.

برومندی در ادامه بیان کرد: محصولات باغی که تولید داخل و نیاز کشور را تامین می‌کند به هیچ وجه از مجاری واردات به کشور وارد نمی‌شوند، به جز میوه‌های گرمسیری آناناس، انبه، موز و نارگیل که وارد کشور می‌شوند که البته تولید این چهار نوع میوه در کشور برخی مواقع به اندازه نیاز کشور نیست که در استان‌های جنوبی کشت می‌شود و به دنبال توسعه آن‌ها در محیط‌های مستعد و گلخانه‌ای هستیم.

وی در ادامه از سخنان رهبر انقلاب اسلامی سخن به میان آورد و افزود: همواره مقابله بر مسئله قاچاق به عنوان آفت اقتصاد کشور مطرح شده بدین سان، دستگاه‌های متولی برای مقابله با قاچاق دقت ویژه ای دارند.

این مسئول به وضعیت تولید گردو و صادرات این محصول نیز اشاره کرد و افزود: سالانه ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان همدان تولید می‌شود که ۸۰۰ هزار تن از این تولیدات محصولات باغی و اغلب این محصولات در سبد صادراتی کشور قرار دارد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به تولیدات محصولات کشاورزی در تویسرکان نیز اشاره کرد و افزود: تویسرکان به عنوان یکی از شهرستانهای مهم در تولید محصولات باغی استان همدان با حدود ۱۰ هزار هکتار باغ با تولید سالانه حدود ۶۰ هزار تن انواع محصولات باغبانی به ویژه گردو است و به عنوان پایتخت گردوی کشور نام گرفته است.

برومندی خاطرنشان کرد: ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ گردو در شهرستان تویسرکان وجود دارد که برای نوسازی، اصلاح، حذف و جایگزینی این باغات و اقتصادی بودن باغات گردو اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان همدان حدود ۷۵ میلیارد تومان به منظور اصلاح و احیای باغات استان همدان در نظر گرفته شده است و سهم تویسرکان با توجه به اینکه یکی از قطب‌های خوب باغبانی استان است محفوظ خواهد بود.

برومندی ادامه داد: حدود ۸۵ میلیارد تومان برای توسعه گیاهان دارویی و باغات در اراضی شیب‌دار در سفر رئیس جمهور تعلق گرفته است که این خود یکی از راهکارهای تولید غذا می‌باشد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه استفاده بهینه از منابع، توسعه و تولید در قالب گلخانه‌ها است؛ خاطرنشان کرد: به همین منظور، بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های گلخانه‌ای استان در این سفر در نظر گرفته شده که بخشی هم به شهرستانها تعلق خواهد گرفت.

برومندی در پایان یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی آمادگی در راستای سرمایه‌گذاری و پرداخت تسهیلات لازم برای توسعه گلخانه‌ها برای علاقمندان را دارد و این منابع برای ایجاد زیرساخت شهرک‌های گلخانه‌ای درسطح استان است که علاقمندان می‌توانند برای دریافت زمین و ایجاد گلخانه به این سازمان مراجعه کنند.

منبع: مهر

کدخبر: 809769 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟