خطر سیل در کمین لرستان / جهادکشاورزی کشاورزان را آگاه کند + جزئیات 

به گزارش رکنا، مدیرکل هواشناسی لرستان، به احتمال وقوع سیل در شهرستان‌های شرق و جنوب شرقی استان اشاره کرد .

بهروز مرادپور در گفت‌و‌گو با خبرنگار رکنا از لرستان، اظهار داشت: در حال حاضر مدل‌ها نشان می‌دهد از غروب روز پنج‌شنبه تا صبح روز یکشنبه یک سامانه بارشی وارد استان خواهد شد و همان‌طور که می‌دانید بارش‌ها در این فصل از سال به صورت رگباری کوتاه صورت می‌گیرد و باتوجه به جنس خاک در تابستان که قابلیت نفوذ‌پذیری کمی را دارد باعث ایجاد روان‌آب‌ها و بالا آمدن آب رودخانه‌های فصلی خواهد شد.

وی تصریح کرد: بواسطه ورود این سامانه ما بارش‌هایی را در سطح استان داریم که البته شاید شاهد بالا آمدن آب معابر در شهرستان‌ها باشیم اما احتمال وقوع سیل در شهرستان‌های غرب استان را نمی‌دهیم.

مدیرکل هواشناسی لرستان، به احتمال وقوع سیل در شهرستان‌های شرق و جنوب شرقی استان اشاره کرد و افزود: ازنا، الیگودرز، سپید دشت و شول‌آباد در وضیعت نارنجی نقشه‌های هواشناسی قرار دارند که خطر سیل آن‌ها را تهدید می‌کند.

مرادپور با بیان اینکه وضعیت بحرانی در استان وجود نخواهد داشت، خاطر نشان کرد: طی چند روز گذشته وضیعت آب و هوایی استان در پایان هفته جاری تا اوایل هفته آینده را به ستاد بحران استانداری لرستان اطلاع داده شد و هماهنگی‌ها و اقدامات لازم جهت مقابله با سیل احتمالی صورت گرفته است‌.

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی لرستان جهت کاهش خسارت به کشاورزان، توصیه‌ها و هشدارهای لازم برای جمع‌آوری و انتقال محصولات به جای امن را صادر کند.

مدیرکل هواشناسی لرستان با تاکید بر آمادگی کلیه دستگاه‌ها جهت مقابله با سیل احتمالی، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی و امدادی، از جمله فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، سازمان راهداری، سازمان جهاد کشاورزی و شرکت‌های خدمات‌رسان آماده باشند.

مرادپور به مردم استان خصوصا ساکنین شهرستان‌های شرق و جنوب شرق هشدار داد و توصیه کرد: از تردد در مسیل‌ها، آبشارها، روان‌آباد، صعود به ارتفاعات و توقف در حاشیه رودخانه‌ها اجتناب کنند و از عبور و مرور عشایر کوچ‌رو جلوگیری شود و حد الامکان در روزهای پایان هفته در مناطق خطر آفرین حضور پیدا نکنند.

وی به میزان بارش‌ها در روزهای آینده اشاره کرد و گفت: میزان بازش‌ها بین ۳ تا ۴ میلیمتر خواهد بود اما ممکن است در شرق استان به یکباره یک سامانه بارشی باعث بارش ۲۰ میلی‌متری شود و سیل به راه بیفتد، مردم نگران نباشند؛ تنها به توصیه و هشدارهای هواشناسی و ستاد بحران توجه کنند.

مهدی زکی‌پور/لرستان

کدخبر: 807887 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟