همکاری فنی و حرفه‌ای استان با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان/باید فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه رونق پیدا کند و جایگزین فرهنگ مدرک‌گرایی شود

به گزارش رکنا از اصفهان،مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: در اصفهان طی سه سال با همکاری با شهرک عملی تحقیقاتی، واژه‌ای تحت عنوان «مهارت بنیان» تعریف شده است. بیشتر افراد حاضر در شرکت‌های دانش‌بنیان دارای علم هستند اما برای انجام کار مهارت لازم را ندارند، ارتباط فنی و حرفه‌ای طی سال جاری با این افراد بسیار قوی‌تر شده است و تعدادی از نخبگان مهارتی به نخبگان عملی وصل می‌شوند و شرکت‌های دانش‌بنیان با افراد مهارت بنیان می‌توانند شرکت‌های دانش‌بنیان مهارتی خوبی را تشکیل دهند تا شاهد اتفاقات بسیار خوبی باشیم.

آرش اخوان طبسی افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با شهرک علمی تحقیقاتی تنظیم شده است تا همکاری بسیار ویژه‌تری در دستور کار قرار گیرد، مقرر شده است که شعبه‌ای از پارک علمی تحقیقاتی اصفهان در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان واقع در پردیس خیابان کارگر، تأسیس شود و بتوانیم راه پیشرفت نخبگان شناسایی شده در حوزه مهارتی را به سمت شهرک علمی تحقیقاتی باز کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه رونق پیدا کند و جایگزین فرهنگ مدرک‌گرایی شود افزود: کرونا طی دو سال گذشته به اقتصاد بیشتر کشورها آسیب زد اما آلمان ژاپن و کره جنوبی که به بهانه‌های مختلفی در جنگ‌ها نابود شده بودند و جزو زبانزدترین کشورهای صنعتی هستند، تراز اقتصادی تقریباً ثابتی داشتند. راز موفقیت این کشورها بیشتر اهمیت دادن به تربیت نیروی ماهر به نسبت مدرک، بوده است.

وی با بیان اینکه کشورهای مذکور در بازار کار و صنعت، شایسته‌سالاری را در دستور کار قرار دادند، افزود: مردم باید آگاهی داشته باشند که داشتن شغل ارزش است نه داشتن مدرک. اگرچه نیازمند افراد دانشمند و تحصیل‌کرده در کشور هستیم اما درصد این افراد باید زیر ۳۰ درصد باشد.  

 وی تاکید کرد:چندین سال است که به نقطه ضعف در ارتباط با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برخورد کرده‌ایم و اشتغال نداشتن آنها ضعف بزرگ سیستم آموزشی بوده است.

وی اضافه کرد: اگر از فرصت سه قشر جامعه یعنی دانشجویان، سربازان و زندانیان که مقطعی از زندگی خود را در مکانی سپری می‌کنند، استفاده شود و متناسب با نیاز روز مهارتی آموزش ببیند، به آنها کمک شده است و طی چند سال گذشته تحت عناوین مختلفی با بهبود دستورالعمل‌ها، این امر در دستور کار قرار گرفته است.

رشد زیادی در کودکان کار و کودکان خیابانی وجود دارد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان درخصوص اقدامات انجام شده برای کودکان کار و خیابان، تصریح کرد: رشد زیادی در کودکان کار و کودکان خیابانی وجود دارد و به برخی از این کودکان آموزش داده می‌شود اما در صورتی که برخورد جدی با برخی مشاغل کاذب در جامعه وجود نداشته باشد و از روش‌های نامناسب در جامعه درآمدزایی داشته باشند، اقدامات انجام شده بی‌تاثیر است. توانمندی ایجاد شده درپی آموزش‌ها به قدری هست که افراد به سمت مشاغل آبرومند سوق پیدا کنند.

اخوان طبسی با اشاره به تعامل سازمان فنی و حرفه‌ای با زندانیان، اظهار کرد: در زندان اصفهان کارگاه‌های تولیدی بسیار خوبی تأسیس شده است و فنی و حرفه‌ای ضمن ارسال تجهیزاتی محدود، در تأمین مربی کمک‌کننده آنها است. برنامه‌ریزی به این شیوه است که با دسته‌بندی زندانیان، افراد به سمت آموزش در کنار تولید در محیط کار واقعی هدایت می‌شوند، تولیدات آنها توسط موسساتی در زندان، به فروش می‌رسد و درصدی کمک هزینه به خانواده زندانی داده می‌شود.

بزودی آموزشگاه‌های سنتی از چرخه فعالیت آموزشی کنار می روند

وی افزود: با اجرای این اقدامات فرد پس از اتمام دوره حکم جرم خود، مهارتی آموخته است و پس از طی این دوره می‌تواند به شغلی مشغول شود. گاهی آموزش به زندانی داده می‌شود اما پس از بازگشت به زندگی معمول، فرد دوباره به دلایل متفاوتی نظیر درآمد بیشتر به سمت جرم سابق خود باز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: دیر یا زود آموزشگاه‌های سنتی باید از چرخه فعالیت آموزشی کنار روند و آموزشی که ابتدا بر توانمندسازی کار کند، پیشرفت خواهد کرد. دوره‌های ویژه‌ای برای مؤسسان آموزشی تعریف شده است که در ابتدا تاکید بر تغییر نگرش وجود دارد تا آگاه باشند که مدیران آموزشگاهی باید ارتباطی واقعی با صنوف بگیرند و درپی آن با دنیای بزرگی از مشاغل روبه‌رو شوند.

برگزاری طرح نخلستان برای فارغ‌التحصیلان فناوری اطلاعات

اخوان طبسی ادامه داد: طرح «نخلستان» نیز درحال اجرا است که بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات درنظر گرفته شده و شامل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌شود. در این طرح با ارتباطات موجود با بنگاه‌های اقتصادی، افراد فارغ‌التحصیل به مهارت‌آموزی در محیط واقعی صنایع و صنوف دعوت می‌شوند و این افراد با آموزش مهارت دریافتی، ارتقای بهتری پیدا می‌کنند و با توجه به شناخت از محیط کار، افراد دارای ایده به شرکت‌های دانش‌بنیان وصل می‌شوند.

وی اضافه کرد: این افراد در قالب ارتباط خود با شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری و در اصفهان شهرک علمی تحقیقاتی به سمت پارک‌های علم و فناوری هدایت و حمایت می‌شوند تا ایده آنها به عمل تبدیل شود و به محصول برسد، با تاکید مقام معظم رهبری بر دانش‌بنیان، طرح نخلستان پوشش بسیار خوبی برای تحقق این امر خواهد بود.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 806674 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟