پایان برنامۀ ملی ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان قزوین

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین گفت : از جمله بیماری‌های عفونی واگیر مهم در صنعت دامپروری، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR است که نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی ( گوسفند و بز ) را مبتلا کرده و منجر به بروز تلفات وسیع در جمعیت دام سبک می گردد.

مهمترین اقدامات صورت گرفته در راستای پیشگیری از بیماری، انجام واکسیناسیون در جمعیت هدف دامی بوده که می تواند در ایجاد ایمنی مناسب در دام موثر واقع شده و در نهایت منتج  به سلامت دام، افزایش تولید و سلامت محصولات دامی و پیشگیری از شیوع بیماری در حیات وحش گردد.

دکتر وحید حمیدی افزود: در راستای اجرای برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، فاز دوم طرح مذکور، همزمان با سراسر کشور در استان قزوین نیز انجام و یک میلیون و 200 هزار راس جمعیت دام سبک استان در واحدهای روستایی و عشایری با همکاری اکیپ های واکسیناسیون دولتی و خصوصی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته و ایمن شدند.

 شایان ذکر است  فاز اول طرح مذکور نیز سال گذشته در استان اجرا و جمعیت دام سبک استان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفت که منجر به کاهش محسوس موارد وقوع بیماری در استان شده و با اجرای کامل برنامه ملی 5 ساله، ریشه کنی بیماری در استان  نیز تحقق خواهد یافت

 

کدخبر: 806670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟