تعطیلی مرز باجگیران اقتصاد شمال خراسان را فلج کرده است / رایزنی ها برای بازگشایی مرز انجام شود

به گزارش خبرنگار رکنا از خراسان رضوی، علی شکفته نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به وضعیت اقتصادی شمال خراسان رضوی و شهرستان قوچان گفت: شهرستان قوچان از نظر جغرافیایی در منطقه مهمی قرار گفته است.

وی افزود: هم مرز بودن با کشور ترکمنستان سبب شده است این شهرستان به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه شناخته شود و به همین دلیل گمرک باجگیران از دوره قاجار برای نظارت بر بازرگانی ایجاد شد و قدیمی‌ترین شهر مرزی شمال شرق کشور است.

شکفته ادامه داد: از سوی دیگر قرارگیری شهرستان قوچان در مسیر جاده آسیایی بر ارزش موقعیت جغرافیایی این شهرستان افزوده است.

نماینده استان خراسان رضوی اضافه کرد: با این وجود شهرستان قوچان و در مجموع شمال خراسان رضوی از توسعه اقتصادی و صنعتی بی‌بهره بوده است و به دلایل مختلف نتوانسته است از این شرایط استفاده مطلوب را داشته باشد و نسبت به شهرهای همجوار از قطار توسعه جا مانده است.

وی با اشاره به محدود شدن گمرک قدیمی باجگیران از گمرک ترانزیتی، تجاری و گردشگری به مرز دیپلماتیک گفت: متاسفانه این گمرک به دلیل نزدیکی به عشق آباد، پایتخت ترکمنستان و دلایلی که از سوی دولت ترکمنستان اعلام می‌شود، بسیار محدود شده است و تجارت و بازرگانی از طریق این مرز انجام نمی‌شود. به همین دلیل هم از رونق افتاده و این شهر مرزی در حال تخلیه شدن از جمعیت است، که این خالی شدن شهر از سکنه شاید تهدیدی برای امنیت منطقه باشد.

شکفته توضیح داد: زمانی که این مرز فعال بود شاهد جذب جمعیت بودیم، اما از زمانی که دولت ترکمنستان تصمیم به بستن این مرز کرد، اقتصاد این منطقه نیز رو به افول رفت و مردم پراکنده شدند. در حال حاضر جمعیت این شهر به کمتر از پانصد نفر کاهش یافته است که بیشتر آن هم در سن میانسالی و پیری قرار دارند.

عضو شورای شهر قوچان تصریح کرد: پیش‌تر فعالیت این مرز سبب می‌شد مردم منطقه و حتی شهر مشهد نیز از نظر اقتصادی منتفع شوند اما اکنون این منطقه بیش از پیش در حال  پسرفت است.

نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اهمیت و ضرورت بازگشایی این مرز گفت: هرچند که مسئولان ما تلاش زیادی برای بازگشایی این مرز انجام داده اند و این از سوی طرف ترکمنستانی پذیرفته نمی‌شود اما به دلیل اهمیت موضوع لازم است که این تلاش‌ها در سطح ملی و بین المللی ادامه داشته باشد و حتی بیشتر هم شود.

وی خاطر نشان کرد: بازگشایی این مرز می‌تواند بار دیگر به اقتصاد منطقه قوت بخشد. از این رو اگر امکان بازگشایی ترانزیت و بازرگانی وجود ندارد حداقل امکان سفر و تجارت چمدانی که پیش‌تر نیز رایج بود دوباره از سرگرفته شود تا حداقل از این طریق مردم بتوانند گذران زندگی کنند. از این رو درخواست ما این است که با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و کارهای لازم مرز مجددا چون گذشته به حال فعال درآید.

شکفته با اشاره به بی رونق شدن بازارچه مرزی نیز گفت: با فروپاشی شوروری و استقلال جمهوری‌های آسیای مرکزی در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی و رونق منطقه در دو سوی مرز بازارچه مرزی ایجاد شد که هم باعث ایجاد اشتغال شد و هم جاذب گردشگر بود اما با بسته شدن مرز این بازارچه‌ها نیز رونق خود را از دست داده‌اند و سودی برای ساکنان منطقه ندارند.

عضو شورای شهر قوچان بیان داشتند، هر چند مشکلات تنها مربوط به بسته شدن مرز نیست بلکه مشکلاتی نظیر نبود گاز شهری، کمبود زیر ساخت‌های آموزشی، بهداشتی و فضای مناسب  ورزشی، مشکلات اقتصادی، بیکاری و عدم درآمد پایدار... بخش دیگری از دغدغه‌های مردم این شهر تاریخی و منطقه است که می‌بایست با یک عزم ملی و جهادی  به آن‌ها رسیدگی شود.

کدخبر: 804995 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟