برنامه‌های جوان‌سازی جمعیت در استان اردبیل اجرا می‌شود

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل؛ فریبا محمدلو در همایش حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خلخال اظهار کرد: با وجود گذشت هفت سال از ابلاغ سیاست‌های کلی قانون حمایت و صیانت از جمعیت، سیر جمعیت ایران همچنان نزولی بوده و ادامه این روند موجب نگرانی مسئولان نظام بویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی شده است.

وی ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد که کشور ایران  در ۳۰ سال آینده جزو چهار کشور پیر جهان خواهد بود و لذا دولت با تصویب قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" که ۷۳ ماده، ۸۱ تبصره و ۲۳۶ تکلیف قانونی دارد، قصد دارد ۲۱ مانع پیش روی جوانی جمعیت را بردارد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل گفت: در حالی که در گذشته نرخ رشد باروری در ایران ۶.۸۶ بوده و در سال‌های دهه ۶۰ هر زن ۱۵ تا ۴۹ ساله ۶.۴ فرزند داشت این شاخص در پی اجرای سیاست‌های کنترل جمعیت برگرفته از سیاست‌های غلط سازمان جهانی بهداشت در ایران در سال ۱۳۹۰ به ۱.۶ فرزند رسید.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ادامه روند کاهش نرخ باروری زنان و بی‌علاقگی خانواده‌های جدید موجب خواهد شد که تا شاهد کاهش بیش از پیش جمعیت کشور باشیم.

محمدلو با بیان اینکه ایران سومین کشور سالمند جهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۰ درصد جامعه سالمند محسوب می‌شوند، اما شیب سالمندی در کشور تندتر می‌شود و این در حالی است که یک جامعه سالمند تبعات مخربی برای کشور در پی دارد.

او افزایش بار تکفل جامعه، افزایش بازنشستگان و کاهش نیروی کار، افزایش مستمری بگیران و کاهش مبالغ دریافتی صندوق‌های بیمه‌ای و نظایر آن بخشی از تبعات جامعه سالمند ذکر کرد.

وی بیان کرد: شاید نداشتن شغل، ازدواج برخی از جوانان را به تاخیر انداخته است و یا اوضاع اقتصادی و معیشتی برخی از خانواده‌ها را مجاب کرده که فرزندی نداشته یا حداکثر یک فرزند داشته باشند لذا تامین مسکن، اشتغال جوانان متاهل و دارای فرزند، ایجاد امنیت اقتصادی و شغلی برای زوجین و فرهنگ سازی فرزندآوری، می‌تواند راهکار‌هایی برای اجرای قانون موردنظر باشد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل گفت: دولت با توجه به حساسیت موضوع با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سعی دارد کم کاری‌های گذشته را جبران کند و برای جوانی جمعیت اقدامات موثرتری انجام دهد.

 

کدخبر: 804353 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟