توزیع بیش از ۲۷۵ هزار تن انواع نهاده دامی در استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری رکنا درا ردبیل؛ نوبخت اژدری، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: در طی ۹ ماهه گذشته انواع نهاده‌های دامی به مقدار ۲۷۵۶۹۷ تن شامل جو ۶۲۳۸۳ تن، ذرت ۱۳۰۷۲۶ تن، کنجاله سویا ۵۳۷۲۰ تن و سبوس ۲۸۸۶۸ تن) بین دامداری‌های کوچک توزیع شده است.

وی ادامه داد: در طی ۹ ماهه گذشته ۲۴۷,۳۲۰ تن انواع فرآورده‌های دامی شامل ۱۷۲,۰۰۰ تن شیر و ۲۲,۰۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۰,۱۰۰ تن گوشت مرغ، ۶,۵۲۰ تن تخم مرغ و ۶,۷۰۰ تن عسل از طریق دامداری‌های صنعتی و روستایی، مرغداران و زنبورداران استان تولید گردیده است.

اژدری افزود: در طی نه ماه گذشته جوجه ریزی در واحد‌های مرغ گوشتی صنعتی به تعداد ۲۰,۵۷۳,۹۶۷ قطعه و تولید ۴۰,۰۷۴ تن گوشت مرغ صورت گرفته است

وی ادامه داد: تولید تعداد ۱۰۸,۸۸۰,۴۹۳ عدد تخم نطفه دار و ۸۶,۷۲۸,۳۱۰ قطعه جوجه یک روزه از دیگر فعالیت‌های معاونت بهبود تولیدات دامی است.

اژدری در خصوص دیگر اقدامات انجام یافته در طی نه ماه گذشته افزود: فعال سازی تعداد ۱۳ واحد صنعتی راکد و غیرفعال دام و طیور با اشتغالزایی ۴۵ نفر و با سرمایه گذاری ۱۶۹,۰۰۰ میلیون ریال، معرفی تعداد ۲۱۵۱ واحد مرغداری و دامداری برای دریافت تسهیلات بانکی از محل اعتبارات مختلف (رونق تولید و ...) با مبلغ ۸,۸۶۵,۸۳۴ میلیون ریال، هویت گذاری دام سبک و سنگین استان به تعداد ۱,۳۹۵,۵۳۶ راس (سنگین ۱۰۴,۸۲۸ و سبک ۱,۲۹۰,۷۰۸ راس)، اجرای پروژه‌های توسعه پرورش و اصلاح نژاد دام روستایی (سبک و سنگین) با حجم عملیات ۲۵۸۰ راس و اعتبار ۷۲۶۰ میلیون ریال تا پایان سال ۱۴۰۰. همچنین عقد قرارداد با پیمانکاران واجد شرایط برای اجرای پروژه‌های مذکور با حجم عملیات ۶۸۰۰ راس و اعتبار ۱۶۷۳۰ میلیون ریال در سال جاری از دیگر اقدامات انجام یافته است.

وی ادامه داد: پیگیری طرح صیانت از شتر دوکوهانه با تجهیز مرکز ملی توسعه و حفاظت از شتر دوکوهانه جعفرآباد از طریق جذب اعتبارات بین المللی با همکاری سازمان FAO و عملیات اجرایی پروژه از دی ماه ۱۴۰۰ شروع گردیده و به مدت ۲ سال ادامه خواهد یافت. در همین راستا نماینده فائو در ایران شخصاً دو مرتبه در استان حضور یافته و از امکانات مرکز جعفرآباد و ایستگاه جهادآباد مشگین شهر و مناطق شترخیز استان بازدید نموده و سه مرتبه جلسه و نشست راهبردی با حضور شترداران و متخصصین استانی و ادارات ذیربط برگزار گردیده است.

اژدری افزود: توسعه نژاد گاو دومنظوره (سیمنتال و مونت بیلیارد و ...) از طریق تلقیح گاو‌های بومی و آمیخته استان با اسپرم‌های گاو دومنظوره ممتاز و مورد تائید مرکز اصلاح نژاد دام کشور به تعداد ۸۷۵۰ راس. این نژاد نسبت به سایر نژاد‌ها نسبت به بیماری و شرایط سخت محیطی مقاومتر بوده و از ضریب تبدیل غذایی و بازده لاشه بهتری برخوردار است و با توسعه این نژاد هزینه‌های تولیدی دامدار کاهش یافته و بر کمیت و کیفیت تولیدات (شیر و گوشت) افزوده می‌شود.

 

کدخبر: 802986 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟