هشدار اداره کل محیط زیست قم به واحدهای آلاینده سلفچگان

به گزارش رکنا از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست قم، سید رضا موسوی مشکینی در جلسه بررسی وضعیت آلودگی بخش سلفچگان که با حضور مدیران عامل برخی از واحدهای صنعتی این منطقه برگزار شد، گفت: متأسفانه از گذشته تعدادی واحد آلاینده صنعتی در منطقه ویژه و شهرک صنعتی سلفچگان مستقر شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه آلودگی‌های زیست محیطی این منطقه قابل انکار نیست، از تلاش دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای رفع این آلایندگی‌ها خبر داد و گفت: بیشترین بازدید و نظارت کارشناسان این اداره کل به صورت شبانه روزی در این منطقه انجام می‌گیرد، در حالی که تعداد واحدهای صنعتی آن از مناطقی مثل شکوهیه بسیار کمتر است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به گسترش آلودگی‌های زیست محیطی در منطقه سلفچگان به دلیل تخلف و کم توجهی برخی واحدهای صنعتی، خاطرنشان کرد: فعالان صنعتی و اقتصادی باید در برابر امنیت و سلامت عمومی جامعه، متعهد و مسوولیت پذیر بوده و خودشان نسبت به رفع آلودگی‌های زیست محیطی اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم امکان برخورد سخت و چکشی با واحدهای آلاینده صنعتی را دارد، اما بنا را بر تعامل و همکاری برای رفع آلودگی ها قرار داده است، اظهار داشت: بدون تردید در صورت کم توجهی واحدهای آلاینده به تذکرها و توصیه‌های این اداره کل، از ادامه فعالیت آن واحد ممانعت به‌عمل خواهد آمد.

 

موسوی با بیان اینکه ادامه روند کنونی برخی از واحدهای آلاینده صنعتی امکان پذیر نبوده و باید هرچه سریعتر نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند، گفت: در حال حاضر تمامی مسؤولان استان در رابطه با بهبود وضعیت زیست محیطی منطقه سلفچگان اتفاق نظر داشته و کسی نمی‌تواند به بهانه اشتغال، از رعایت ضوابط زیست محیطی شانه خالی کند.

 

 منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۵۰ کیلومتری شهر قم، به‌عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.

 

 ۱۲۲ واحد تولیدی و تجاری در این منطقه فعالیت می‌کند که این رقم نمایان گر فعالیت ۸۷ درصد واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری منطقه است. از این میان، ۱۰۰ واحد در زمینه فعالیت‌های تولیدی و ۲۲ واحد نیز در زمینهٔ فعالیت‌های تجاری و خدماتی مشغول به کار است.

 

رأی محیط زیستی دادگاهی در قم؛ پاکسازی طبیعت به مدت ۲ سال

 

همچنین رییس اداره حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: یکی از شعب دادگاه‌های کیفری شهر قم، یکی از محکومان قضایی را به ۲ سال پاکسازی طبیعت و محیط زیست محکوم کرده‌است.

 

علی احمدی در سخنانی بیان داشت: با توجه به رویه دستگاه قضا مبنی بر کاهش احکام حبس و جرائم نقدی محکومان و صدور احکام جایگزین، برخی از قضات، آرای سبز و زیست محیطی صادر می‌کنند که اقدام ارزشمندی است.

 

وی با اشاره به صدور رأی پاکسازی طبیعت توسط یکی از شعب دادگاه‌های کیفری برای یکی از محکومان، خاطرنشان کرد: این رأی صادره مبنی بر پاکسازی اطراف جاده قم ـ ساوه از زباله های مضر طبیعت و محیط زیست به مدت ۲ سال هر هفته هشت ساعت بوده که نظارت آن برعهده اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم قرار گرفته‌است.

 

رییس اداره حقوقی محیط زیست قم با بیان اینکه صدور آرای سبز از سوی مراجع قضایی می‌تواند به فرهنگسازی زیست محیطی در جامعه کمک کند، گفت: صدور احکام قضایی و میزان جرائم در حوزه محیط زیست نیز باید بازدارنده بوده و از وقوع تخلف‌ها در عرصه‌های زیست محیطی پیشگیری کند.

 

وی در پایان با اشاره به نگاه بسیار مثبت و سازنده دستگاه قضا نسبت به مسأله محیط زیست به ویژه در سال‌های اخیر، تصریح کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت مسأله محیط زیست در تأمین امنیت و سلامت عمومی جامعه، با هرگونه تخلفات زیست محیطی بر اساس قوانین و ضوابط به شدت برخورد می‌شود.

نظری / قم

 

کدخبر: 802981 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟