حدود ۹۰ درصد اراضی موقوفه شامل اراضی کشاورزی و ۱۰ درصد املاک موقوفه غیرکشاورزی است

به گزارش خبرنگار رکناازقزوین،غلامحسینی در حاشیه برگزاری جلسه مدیران کل ثبت اسناد و املاک و اوقاف و امورخیریه کشور که به صورت ویدئو کنفرانس در سالن جلسات اداره کل اوقاف استان برگزار شد، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج بیان کرد: با توجه به کارگروه های مشترک بین ثبت اسناد و املاک و اداره کل اوقاف استان، بررسی هایی صورت گرفت که ۶۳ درصد از املاک و اموال موقوفه تثبیت و مستندسازی شده و سند مالکیت آنها صادر شده است.

وی گفت: حدود ۳۷ درصد باقیمانده نیز در برنامه کاری قرار گرفته و با سرعت جهت مستندسازی این میزان، اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

غلامحسینی با اشاره به مهمترین مشکلات املاک موقوفه عنوان کرد: عدم شناسایی املاک موقوفه و مشاعی بودن املاک موقوفه مشکلاتی را جهت اخذ سند ایجاد کرده که امیدواریم با تشکیل کارگروه های اداره کل ثبت با اداره کل اوقاف استان، بتوانیم به سرعت این مشکلات را برطرف نماییم.

وی با اشاره به زمان روند رسیدگی به پرونده های ثبتی افزود: این روند بستگی به نوع ملک دارد. بعضی املاک مجهول المالک هستند و نیازمند روند رسیدگی طولانی هستند. بعضی از املاک عملیات مقدماتی را طی کرده و بعنوان ماده ۲۱ قانون ثبت، قابلیت صدور سند دارند. روند این املاک تقریبا سرعت بیشتری دارد.

سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان قزوین تصریح کرد: در مورد املاکی که ماده ۲۲ محسوب می شوند یعنی تبدیل اسناد مالکیت صادره قبلی به اسناد مالکیت تک برگ، تقریبا بین سه روز تا یک هفته سند تبدیل می شود.

غلامحسینی در ادامه با اشاره به مشکلات ثبتی اضافه کرد: کارگروهی متشکل از کارشناسان ثبت استان طی دو روز در هفته با مراجعه به واحد‌های ثبتی، مشکلات ثبتی واحدها را در همان محل ادارات بررسی و راه حل ارایه می دهند. در واقع واحد‌های ثبتی که در امور ثبتی با مشکلاتی مواجه می شوند باید از اداره کل ثبت اسناد راهنمای آنها باشد. تدبیر اندیشیده شده این بود که کارشناسان به واحدها مراجعه کرده و مشکلات در همان ادارات حل می شود.

غلامحسینی با اشاره به چشم‌انداز سال‌جاری گفت: وظیفه ذاتی اداره ثبت صدور سند مالکیت برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی است. سازمان ثبت برای ادارات کل اولویت های در نظر گرفته که صدور سند مالکیت اراضی زراعی در اولویت قرار دارد که با همراهی دستگاه های متولی این کار باید صورت پذیرد. صدور سند مالکیت اراضی شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاها با همکاری اداره کل مسکن استان، صدور سند اراضی موقوفه، صدور سند مالکیت برای املاک و اراضی نیروهای مسلح، تثبیت و مستندسازی و صدور سند اراضی املاک دولتی مربوط به دستگاه های اجرایی، اموری است که در اولویت و دستور کار این اداره کل قرار دارد.

 

کدخبر: 801493 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟