اجرای طرح طبقه بندی زندانیان در یزد/ کاهش ۶.۵ درصدی ورودی زندان های استان

 به گزارش رکنا از یزد، غلامعلی دهشیری در جمع خبرنگاران افزود: این طرح در راستای کاهش جمعیت کیفری استان و کاهش آموزش های منفی از محکومان به متهمان انجام می شود.

 وی اعلام کرد: ۹۲.۷ درصد جمعیت زندانیان استان مرد و مابقی زنان  و از این تعداد ۲۸.۴ درصد بر اساس آدرس محل اقامت غیربومی هستند و بیشترین محکومیت زندانیان استان شامل مواد مخدر، سرقت، جرایم اشخاص و اطفال، محکومیت های مالی و جرایم اموال و مالکیت است.

رئیس کل دادگستری یزد گفت:  رتبه زندانهای استان از جهت شاخص‌های ۱۹ گانه دستگاه قضا از رتبه ۷  در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به رتبه ۵ در اردیبهشت امسال ارتقا یافته که نشانه تلاش‌های دستگاه قضا و تعامل و همکاری دستگاه و بخش های مختلف است.

رئیس کل دادگستری استان یزد از کاهش ۶.۵ درصدی شاخص ورودی به زندان های استان در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود:  ورودی پرونده های امسال ۲۳۶ هزارو  ۴۳۰ مورد بوده است که افزایش ۶ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد که ناشی از مهاجرت ها و افزایش جرایم مربوط به مسائل و مشکلات اقتصادی است.

وی همچنین به افزایش ۳ درصدی خروجی پرونده های دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۴۷ هزار و و ۶۸ فقره پرونده مختومه شد و استان  در ارزیابی نسبت ورودی به خروجی رتبه دوم کشور را کسب کرد.

دهشیری متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها  در شعب را در سال ۱۴۰۰ نود و سه روز اعلام کرد و افزود: تعداد روزهای رسیدگی در مقایسه با سال ۱۳۹۹ که ۱۵۴ روز بوده، ۱۸ درصد کاهش یافته است.

وی در مورد جایگزین های حبس اعلام کرد: در این راستا شاهد افزایش ۲۵ درصدی عملکرد دستگاه قصا هستیم  تا مجازات افرادی به غیر از اراذل و اوباش و مخلان نظم و امنیت یعنی کسانی که جرایم سبک دارند و برای اولین بار محکوم شده اند از مجازات های جایگزین به عنوان مدل سوم مجازات  در عصر جدید که هم بازدارنده هستند و هم چهره شرم در برابر محکومان ایجاد می شود استفاده شود.

رئیس کل دادگستری یزد درباره عملکرد شورای حل اختلاف استان به رتبه پنجم کشوری آن در کشور  اشاره کرد و افزود:   کاهش ۱۹ درصدی موجودی پرونده ها در شوراها نشانه عملکرد موفقیت آمیز شوراهای حل اختلاف استان است.

وی درباره کاهش پرونده های مسن که بیش از یک سال از زمان رسیدگی آنها در دستگاه قضا می گذرد،  استان یزد را در رتبه اول کشور معرفی کرد.

دهشیری افزود: استان یزد تعیین تکلیف کردن بیشترین تعداد پرونده‌های مسن در کشور را به خود اختصاص داده به طوری که ۵۴.۵  درصد از پرونده های مسن تعیین تکلیف شده اند.

وی به عملکرد دستگاه قضای استان در حوزه حفظ احیا و حفظ حقوق عامه از جملا رفع تصرف اراضی و  اجرای احکام قطعی اشاره کرد و افزود: در این خصوص  تعداد ۶۶۷ مورد حکم رفع تصرف یا با دستور مقام قضایی و خلع ید از ابتدای خرداد سال گذشته تاکنون صادر شده است که از حیث مساحت بیش از  ۷۳۸  هکتار و از حیث ارزش بیش از ۲۲۳۵ میلیارد ارزش داشته است.

رییس کل دادگستری یزد درباره پرونده های شاخص مالی استان در دستگاه های دولتی و مدیران گفت: در این خصوص پرونده هایی  در ارتباط با رشوه و پولشویی،  زمین خواری، باند سازمان یافته کلاهبرداری هرمی، قاچاق سوخت، ارتشاع، تصرف غیرقانونی اموال دولتی، اختلاس، تخلفات گمرکی، ارتشاع و جعل اسناد دولتی در حوض در مدیریت های قبلی محیط زیست،  اختلاس در فروش اموال تملیکی استان،  ارتشاع در شرکت برق منطقه‌ای از جمله پرونده های مهم استان و در دستور بررسی تشکیل شده که برخی در دست پیگیری و بعضی در مرحله رسیدگی و بعضی نیز در مرحله اجرای حکم قرار دارد.

یزد/ سمیه گلابگیریان

کدخبر: 794931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟