تغییر در نحوه تعیین مالیات مقطوع بر عملکرد سال ۱۴۰۰ صاحبان مشاغل،گامی در راستای عدالت مالیاتی

به گزارش خبرنگار رکنا ازارومیه، جعفر پورمختار ، با اشاره به تغییرات صورت گرفته برای قبولی مالیات قطعی موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم گفت: بر خلاف سال های گذشته که مالیات مقطوع با دخالت یک ضریب افزایشی نسبت به سال ماقبل محاسبه و اعمال می شد، امسال این قطعی سازی بر اساس ۳ مولفه اطلاعات سامانه های مالیاتی، اطلاعات دستگاه کارتخوان بانکی و مالیات سال گذشته مؤدی محاسبه و تعیین می شود که منطبق بر اصل عدالت مالیاتی و مورد خواست و مطالبه مؤدیان مالیاتی است.

وی با اشاره به افزایش سقف قبولی مالیات مقطوع گفت: امسال صاحبان مشاغلی که میزان فروش و یا ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۰ تا ۴۸ میلیارد ریال بوده می توانند از تسهیلات و مزایای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم برخوردار شوند.

پورمختار افزود: این سقف در سال گذشته ۱۶ میلیارد ریال بود که نشان می دهد امسال مؤدیان بیشتری امکان برخورداری از مزایای تبصره ماده ۱۰۰ را دارند.

مدیرکل دستگاه مالیاتی آذربایجان غربی در ادامه ضمن توصیه به صاحبان مشاغل جهت استفاده از فرصت تبصره ماده ۱۰۰ برای قطعی سازی مالیات عملکرد سال ۱۴۰۰ خود افزود: در صورت تکمیل فرم مربوطه دیگر نیازی به ارائه اظهارنامه و دفاتر و اسناد و مدارک نیست.

پورمختار همچین در پاسخ به سئوالی در مورد نحوه دخالت اطلاعات پوزهای بانکی در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۴۰۰ صاحبان مشاغل، با بیان اینکه مؤدیان نگران این موضوع نباشند افزود: تصور بر این است که با اعمال کل گردش دستگاه پوز متصل به حساب بانکی، مالیات مؤدیان افزایش قابل توجهی خواهد داشت در حالی که این امر صحت ندارد.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی در ادامه از تعدیل ضرایب مالیاتی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات مؤدیان مشاغل تا ۵۰ درصد خبر داد و افزود: برای کمک به مودیان مشاغل در خصوص مالیات عملکرد سال ۱۴۰۰، ضرایب مالیاتی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات آنها در صورت ارائه فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، ۵۰ درصد تعدیل شده است.

وی ادامه داد: با تعیین کف ۵۰ میلیون ریال و سقف ۱۵۰ میلیون ریال متناسب با فروش و درآمد مؤدیان،سعی شده است مؤدیان بخش مشاغل با توجه به واقعیت های فعالیت شغلی خود ، مالیات سال ۱۴۰۰ را قبول و پرداخت کنند.

آذربایجان‌غربی/کریم معجنی 

کدخبر: 793905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟