حفاظت از محیط زیست نیازمند آموزش مستمر و فرهنگ‌سازی است

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل ؛حسن قاسم‌پور روز سه‌شنبه در افتتاحیه دوره آموزشی مبانی و اصول حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و حیات وحش گفت: اگرچه مسائل آموزشی و اقدامات فرهنگی در همه امور جزو ضروریات است اما وقوع برخی از تعارضات در مواجهه انسان و حیات وحش در سال‌های اخیر، این ضرورت را بیش از پیش ضروری می سازد.

وی افزود: محیط‌بانان، کارشناسان حوزه محیط زیست طبیعی و محیط زیست انسانی شبانه روزی تلاش می‌کنند و با وجود وسعت کارها و وظایف، امکانات و نیروی انسانی کم است و نیروهای موجود به دلیل این محدودیت‌ها فداکاری می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر ۱۷۴ هزار هکتار مناطق تحت مدیریت این اداره‌کل است که ۱۰ درصد مساحت استان را شامل می‌شود و نقاط شکار ممنوع ۱۵.۵ درصد مساحت استان برابر با ۲۸۲ هزار هکتار است.

وی اضافه کرد: از جمله گونه‌های شاخص این مناطق کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ ایرانی، انواع دوزیستان و خزندگان، پرندگان آبزی و کنارآبزی است و حدود ۶۶ محیط‌بان و بیش از ۱۰ کارشناس بخش محیط طبیعی و حیات وحش، مدیریت حیات وحش و حوزه زیستگاهی آنها را در استان اردبیل پایش می‌کنند.

قاسم‌پور اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از اجزا و وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه تنوع زیستی بحث مدیریت حیات وحش است، این دوره آموزشی با هماهنگی سازمان‌مرکزی برنامه‌ریزی شده است و  امید می‌رود برای کارشناسان حاضر در آن مفید واقع شود و به حفاظت بیشتر و بهتر از محیط زیست و منابع طبیعی کشور کمک کند.

فرماندار سرعین نیز در ادامه اظهار کرد: محیط زیست یکی از حوزه‌هایی است که در تعالیم اسلامی و آموزه‌های قرآنی مورد اشاره قرار گرفته و در سراسر قرآن کریم برای حفظ محیط زیست تاکید شده است؛ حتی وعده‌ای که از بهشت همچون آب‌های پاک جاری و باغ‌های پر درخت و سرسبز به ما داده، درس حفظ محیط زیست به انسان می‌دهد و از این رو اگر بتوانیم به صورت پایدار قوانین مربوطه در حوزه محیط زیست را در کشور، استان و شهرستان اجرا کنیم، محیط پیرامونی مشابه بهشت می‌شود.

باقر باقرزاده بیان کرد: بر این اساس در شهرستان سرعین برنامه‌ها با برنامه‌های اداره حفاظت محیط زیست هماهنگ می‌شود و در همین راستا با همه دستگاه‌ها هماهنگ شده است که فعالیت‌های خود را بر پایه اسناد زیست محیطی پیش ببرند.

وی اضافه کرد: دلیل تصمیم فوق این است که محیط زیست تنها متعلق به ما نیست و به بشریت و نسل‌های آینده نیز تعلق دارد و باید طوری موضوع را مدیریت کنیم که آنها هم بتوانند از این مواهب بهره ببرند.

دوره آموزشی مبانی و اصول حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و حیات وحش با حضور کارشناسان ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها و اساتید دانشگاهی به مدت ۲ روز با میزبانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در شهرستان سرعین در حال برگزاری است.

 

کدخبر: 792248 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟