ایجاد زیرساخت انرژی برای تامین نیازهای آینده ضروری است

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، ماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی با حضور در شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین در نشست با مدیران این شرکت از خدمت رسانی به مناطق روستایی تقدیر و تشکر کرد.

مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده اظهارداشت: از حدود 873 روستای دارای سکنه تاکنون به 834 روستا برق رسانی شده و تمامی روستاهای بالای 10 خانوار از انرژی برق برخوردار شده اند.

 وی بیان کرد: تسلط نماینده محترم مردم در صنعت برق موجب درک متقابل امور و کمک به حل مشکلات این صنعت می شود و امیدواریم با استفاده از ظرفیت منتخبان مردم بتوانیم با دریافت اعتبارات مناسب و خدمت رسانی به مناطق باقیمانده  به توسعه استان شتاب بخشیم.

خواجه وند گفت: با موادی از قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها که صدور هرگونه مجوز یا پروانه ساخت و تأمین و واگذاری خدمات و تأسیسات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن از سوی دستگاهها را ممنوع کرده بود امکان واگذاری انشعاب برق برای بخش دیگری از متقاضیان مهیا شد که از نمایندگان سپاسگزاریم.

وی اظهارداشت: همچنین با وضع قانون واگذاری انشعاب برق در ساخت و سازهای غیر مجاز توانستیم تعداد دیگری انشعاب واگذار کنیم و امروز روستاهایی که باقی مانده اند برخی فقط دو خانوار دارند که درصورت تامین اعتبار لازم برای برقرسانی این مناطق هم آمادگی کامل داریم.

وی گفت: عملیات نوسازی شبکه های برق روستایی، اجرای مانورهای تعمیر و بازسازی، تعویض سیمهای مسی ، تقویت پست های برق، جابجایی تیرها و تامین انرژی صنایع و واحدهای تولیدی با جدیت انجام می شود و علیرغم محدودیت اعتباری و مطالبات عقب افتاده فراوان در خدمت رسانی جدی هستیم.

خواجه وند بیان کرد: در زمینه اعتبارات استانی وضعیت خوبی نداریم و ضعیف هستیم و در سال گذشته کمترین اعتبار استانی را دریافت کردیم که بیشتر آن غیر نقدی بود و ما قادر به اجرای برخی پروژه ها با پیمانکاران نشدیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین یادآورشد: ملاک برقرسانی فقط روستاهای بالای 10 خانوار است و روستاهای فاقد برق در استان مناطقی هستند که کمتر از 10 خانوارند و فاقد کد روستایی هستند و کد مزرعه دارند که موانع قانونی در واگذاری برق داریم که در صورت حمایت مجلس برای تامین برق این مناطق هم هیچ مشکلی نیست.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین افزود: در طرح اقدام ملی مسکن 66 میلیارد تومان برای بخش توزیع و 110 میلیارد تومان برای دائمی شدن پست مهرگان و تامین زیرساخت نیازمندیم و امیدواریم مسئولان استان بویژه رئیس محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مدیرکل راه و شهرسازی در این زمینه همت کنند.

وی بیان کرد: اگر از امروز برای ایجاد زیرساخت های انرژی اقدام نکنیم در 5 سال آینده با چالش های جدی در این زمینه مواجه خواهیم شد.

خواجه وند یادآورشد: در حال حاضر در شهرک صنعتی کاسپین بیش از سه برابر ظرفیت نسبت به واگذاری انشعاب برق اقدام شده و در شهرک صنعتی کوهین باید پست جدید ایجاد شود.

وی در خصوص واگذاری انشعاب برق در خارج از محدوده روستاها نیز اظهارداشت: واگذاری انشعاب در خارج بافت روستا ممنوع است لذا از نمایندگان درخواست می کنیم با اصلاح این قانون و تامین اعتبار توسعه روستایی کمک کنند تا خدمت رسانی به این بخش را نیز انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق افزود: برای جابجایی تیرهای برق در روستاها در صورت مشارکت 50 درصدی روستاییان در تامین هزینه ها آمادگی داریم بسرعت این کار را انجام دهیم.

خواجه وند اظهارداشت: در مجموع در زمینه اقدامات انجام شده در برقرسانی استان یک گام از برنامه ها و تکالیف تعریف شده جلو هستیم و بیشترین انرژی برق را در بخش صنعت تامین کرده ایم تا چرخ تولید با سرعت مناسب برای تحقق اشتغال در استان به گردش درآید.

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 790051 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟