اصفهان شاگرد اول «نلسون» پالایشگاه‌های نفت می‌شود؟

به گزارش رکنا از اصفهان، ۱۵ سال قبل مجوز تخصیص خوراک ارزان «متان» برای متانولی‌ها صادر می‌شد و این روزها مجوز خوراک میعانات‌گازی برای پتروپالایشگاه‌سازانی صادر می‌شود که قرار است با ساخت یک واحد تقطیر (واردات تقطیرهای دست دوم) میعانات را به نفتا تبدیل کنند تا پرچم پتروپالایشگاه‌سازی برافراشته شود. به همین سادگی.

 

برای پی بردن به عمق فاجعه پالایشگاه‌سازی در ایران با یک جستجوی ساده نرخ شاخص «نلسون» پالایشگاه ها و مقایسه آن با متوسط جهانی خالی از لطف نیست. پیچیده‌ترین پالایشگاه نفت ایران، شازند با «نلسون» نزدیک به هشت بوده و «پالایش و پخش» حدود پنج سال قبل متوسط این شاخص را در صنعت پالایش کمی بالاتر از ۵ اعلام کرده بود و مرکز پژوهش‌ها، پالایشگاه‌های ایرانی در رده بندی پیچیدگی پالایشگاه‌های جهان را «سطح تکنولوژی ساده» ارزیابی کرده است!

 

برای درک بیشتر عمق این فاجعه، در آمریکا، هند، ایتالیا و عربستان پالایشگاه‌هایی با «نلسون» ۱۴٫۹ تا ۱۴ در حال فعالیت هستند و متوسط نرخ نلسون کشورهای پیشرفته بالای ۱۰ است یعنی دو برابر این نرخ در ایران!

 

ساده‌تر بگوئیم، به وجود همه تلاش‌ها، پالایشگاه‌های نفت ایران به‌دلیل عدم دستیابی به تکنولوژی روز جهان، تحریم و مشکلات ریز و درشت دیگر «نفت‌کوره ساز» هستند تا پالایشگاه و پتروپالایشگاه. در این بین اقداماتی در پالایشگاه‌های نفت بندرعباس، لاوان، تهران و اخیرا اصفهان برای بهبود شاخص «نلسون» آغاز شده است.

 

با مرور اقدامات پالایشگاه‌های ایران برای تغییر الگوهای پالایشی، پس از انتصاب «محسن قدیری» به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت پالایش نفت اصفهان، این مدیر کهنه‌کار صنعت پالایش ایران، با کنار گذاشتن رویا پردازی و طرح عدد و ایده‌های نجومی پالایشگاه‌سازی در رسانه‌ها، دست به یک ابتکار جالب برای بهبود شاخص «نلسون» پالایشگاه اصفهان زده است.

 

قدیری که عمر مدیریت «او» در پالایشگاه اصفهان به ۶ ماه هم نمی‌رسد، مقدمات ساخت مجتمع جدید «آر.اف.سی.سی» را فراهم کرده و با توجه به کمبود شدید آب، فرونشست زمین و مسائل زیست محیطی استان اصفهان قرار است، این مجتمع جدید در حاشیه سواحل خلیج فارس ساخته شود.

 

خوراک این مجتمع جدید «آر.اف.سی.سی» ۶۰ هزار بشکه‌ای قرار است از مسیر ریلی از پالایشگاه اصفهان بارگیری و به بندرعباس منتقل شود و برای ساخت آن حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. طرحی که لایسنس آن هم خریداری شده، مشکل تامین خوراک ندارد و از همه مهمتر با احداث آن در حاشیه خلیج فارس با مشکل بزرگ تامین آب هم روبرو نخواهد شد.

 

حضور «محسن قدیری» در صنعت پالایش و ایده ساخت «آر.اف.سی.سی» جدید پالایشگاه اصفهان که منجر به جهش در رده بندی پیچیدگی تکنولوژی این پالایشگاه نفت خواهد شد، فقط یک پیام دارد، آمریکا هنوز موفق به تحریم «عقل» مدیران کهنه‌کار صنعت پالایش نفت ایران نشده است.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 783694 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟