انتقاد استاندار لرستان از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در استان/ سامانه اطلاعات مسکن در اسرع وقت بررسی و راه اندازی شود

به گزارش رکنا از لرستان، فرهاد زیویار  در جلسه بررسی علل افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در لرستان که با حضورفرمانداران شهرستان های تابعه و مدیران دستگاه‌های اجرایی ذیربط برگزار شد، عمده نکات را قانون گرایی و قانون گریزی عنوان کرد‌.

 وی افزود: متأسفانه در رابطه با اجاره مسکن در استان با مشکلات و مسائل متعددی مواجه هستیم، یکی از مشکلات و مسائل اصلی تن ندادن به قانون است، این امر هم در ساخت و سازها و هم در بین برخی از مشاورین املاک وجود دارد که بدون مجوز راه اندازی شده‌اند.

 زیویار بر ضرورت برخورد با مشاورین املاک بدون مجوز تاکید کرد و گفت: در این زمینه  پیشنهاداتی نیز مطرح شده است.

 وی  با اشاره به ظرفیت‌های قانونی، از  راه اندازی سامانه اطلاعات مربوط به مسکن که متولی آن دستگاه‌هایی مانند صنعت، معدن و تجارت، ثبت اسناد و شهرداریها است، خبر داد تا تصمیم گیری لازم در این زمینه صورت گرفته و بنا است  اطلاعات لازم  در مورد دفاتر مشاورین املاک، اجاره بها و نرخ مسکن جمع آوری و در این سامانه قرار داده شود.

استاندار لرستان افزود: بعد از اینکه این اطلاعات جمع آوری شد، راجع به این موضوع تصمیم گیری لازم صورت خواهد پذیرفت.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به موضوع قیمت گذاری در حوزه مسکن عنوان کرد: مهم‌ترین مشکلی که ما با آن مواجه هستیم، نبود نظارت و تن ندادن به قانون است.

 زیویار اظهار داشت: اگر با نظارت این موضوع ساماندهی شود، می‌توانیم قدم‌های خوبی برداریم  تا هم حق مشاورین املاک و هم اجرای قانون رعایت شود.

استاندار لرستان در این جلسه تاکید کرد: مشاوران املاک فاقد مجوز باید مورد رسیدگی قرار گیرند و دفاتر آنها پلمب شود چرا که فعالیت این گونه مراکز در افزایش کاذب نرخ اجاره بهای مسکن موثر است.

وی با بیان اینکه نظارت باید در اولویت قرار گیرد گفت: در کوتاه مدت یک سری مکانیزم‌ها  مورد تاکید است و همه مشاوران املاک باید ذیل این قانون قرار گیرند. 

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی تیغ دو لبه است و باید از این ظرفیت برای فرهنگ سازی استفاده شود، گفت: سامانه اطلاعات مسکن باید در اسرع وقت بررسی و راه اندازی شود تا فعالیت‌های این حوزه به شکل درست قابل نظارت باشد.

استاندار لرستان در پایان از روند رو به رشد گسترش مناطق حاشیه نشین در شهرهای مختلف انتقاد و تصریح کرد:  جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه شهرها گرفته شود و باید برای جلوگیری از این ماجرا در اسرع وقت جلساتی برگزار شده و به آن رسیدگی شود.

مهدی زکی پور/لرستان

کدخبر: 778336 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟