اهمیت نیاز به مشاوره روانشناسی در نوجوانان

به گزارش رکنا ، وجود یک روانشناس برای هر فردی در زندگی اش الزامی است وحتی خود روانشناسان هم گاهی برای مشاوره به سراغ روانشناس دیگری می روند. قطعا برخی مشکلات در زندگی وجود دارند که راه حل آنها به واسطه راهنمایی های یک مشاور خیلی بهتر پیدا خواهد شدکه به همین دلیل بهتر است به سراغ مشاور برویم.

این موضوع در قشر نوجوان بسیار دیده می شود و از آنجا که قرار است فرد تازه وارد اجتماع بشود و هویت خود را پیدا کند، ممکن است دچار بحران های روحی و روانی شود که در اینجا نیاز به مشاوره کودک ونوجوان و روانشناسی نوجوانان حس می شود و باید نوجوان به یک مشاور مراجعه کند تا این بحران ها را پشت سر بگذارد. روانشناسی در نوجوانان می تواند تاثیر به سزایی بگذارد وآینده روشنی را برای آنها به وجود بیاورد.

در واقع دوران نوجوانی اوایل بلوغ افراد است ودر دوران بلوغ، افسردگی، استرس و اضطراب همگی به سراغ نوجوان هجوم خواهند برد. اگر او مهارت مقابله با آنها را نداشته باشد، راحت شکست می خورد وافسردگی و نگرانی بر او غلبه خواهند کرد وطولی نخواهد کشید که او دیگر هدفی برای زندگی کردن نخواهد داشت.

روانشناسی نوجوانان در حوزه پیدا کردن هویت خود

در این بازه سنی نوجوان هویت اصلی خود را پیدا می کند و نقش خود را در جامعه مورد بررسی قرار می دهد. متاسفانه بسیاری از نوجوانان در این مقطع دچار بحران های روحی شدیدی می شوند یا اینکه به درستی هویت خودرا در جامعه نمی پذیرند.

بارزترین نمونه این مسئله این است که فرد با جنسیت مذکر زمانیکه در جامعه حضور پیدا میکند، احساس می کند نمی تواند نقش یک مرد را به خوبی بازی کند و به همین جهت با هویت خویش با مشکل روبه رو خواهد شد ویا اینکه شخصی با هویت جنسی زنانه تحت فشار هایی که در خانواده قرار گرفته است، احساس می کند که جنسیتی که در آن قرار دارد تعلقی نداشته و با هویت خود سر ناسازگاری خواهد داشت.

روانشناسی نوجوانان در حوزه استقلال فردی

نوجوانان در این بازه زمانی به فکر اسقلال فردی می افتند که باید خرجیشان را خودشان در بیاورند ویا اینکه باید به صورت مستقل جدای از خانواده زندگی کنند. در این مقطع نوجوان برای اینکه به این خواسته خود برسد، با انتخاب های اشتباهی ممکن است روبرو شود.

بسیاری از نوجوانان را می توانیم مشاهده کنیم که آرزوی رفتن به خارج از کشور را دارند و با این آرزودائما در حال تصویر سازی ذهنی هستند که این تصویرسازی ذهنی بسیار هم خوب است، اما زمانی تبدیل به معضل می شود که فراتر از واقعیت ها تصویر سازی انجام شود و این کار جای خود را به خیال پردازی بدهد ونوجوان به دلیل بی تجربگی و یا نداشتن راهنما، بخواهد که بر تصمیم اشتباه خود پا فشاری کند که اگر سریعا به او کمک نشود، ممکن است مشکلات حادتر و بدتری برای او پیش بیاید.

روانشناسی نوجوانان در حوزه برنامه ریزی زندگی

برنامه ریزی و نظم دادن به زندگی یکی از اصول زندگی افراد موفق است که نوجوان باید از همان ابتدا که وارد جامعه می شود با آن آشنا شده و سعی کند آنرا در زندگی خود به وجود آورد تا در نهایت بتواند یک زندگی شاد و مفرح برای خودش به وجود آورد. اغلب نوجوانان در این بازه سنی به دلیل شور و شوق جوانی خود، به سراغ نظم و برنامه ریزی نخواهد رفت که نتیجه ی این کار را درآینده خواهند دید.

روانشناسی نوجوانان در حوزه تحصیلات

در این مقطع تازه نوجوان وارد دنیای انتخاب رشته و ... می شوند وقطعا نیاز به یک مشاور تحصیلی دارند که آنها را راهنمایی کنندکه چطور انتخاب رشته کنند. استفاده از تجربه های یک مشاور و روانشناس به نوجوان بسیار کمک می کندکه رشته ای که واقعا در آن مهارت دارند انتخاب کنند و به تحصیل در آن بپردازند.

روانشناسی نوجوانان در حوزه روابط عاطفی

از آنجا که در این سن نوجوانان تازه هویت خودرا پیدا میکنند ودرآستانه بلوغ و ظهور واکنش های جنسی بدنشان هستند، ممکن است به سوی روابط عاطفی عاطفی کشیده شوند که این اتفاق در زمان خود خوب ومثبت است، اما اگر در زمان اشتباهی اتفاق بیوفتد زمینه بروز اتفاقات ناخواسته در زندگی نوجوان بیشتر و بیشتر خواهد شد.

انسان موجودی عاطفی است و سرشار از احساسات است و این طبیعی است که برای رفع نیاز های عاطفی خود به سراغ شریک عاطفی و همسر باشد، اما این اتفاق باید درزمان و موقع مناسب انجام شود و اگر در زمان نادرستی اتفاق بیوفتد، صدماتی ناگوار به شخص وارد خواهد شد که نه تنها نیاز های عاطفی اش برطرف نمی شوند، بلکه او دیگر مانند قبل نخواهد بود و مشکلات بیشتری هم برای او به بار بیاورد که حضور یک روانشناس به خوبی می تواند این مسائل را راهنمایی و کنترل کند.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 777368 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟