هشت گروه استهلال هلال ماه شوال را در کردستان رصد می‌کند

به گزارش رکنا از کردستان؛ حجت الاسلام سعید عسگری روز شنبه  اظهار داشت: با هماهنگی‌های انجام گرفته این گروه ها عصر فردا  به مناطق مرتفع سنندج برای رصد اعزام می‌شوند و در صورت مشاهده هلال ماه شوال، مراتب را به دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان اعلام می‌کنند.

وی افزود: هر کدام از این گروه ها متشکل از یک نفر از شورای افتاء، ۲ نفر از ماموستایان اهل سنت، اساتید دانشگاهی آشنا به علم نجوم و چند تن از نیروهای سپاه پاسداران است که حامل تجهیزات و دوربین‌های رصد هستند.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور تاکید کرد: دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان نتایج رصد ماه شوال را به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام می‌کنند.

وی یادآور شد: بر اساس مبانی فقهی مذاهب اسلامی استفاده از آیات قرآنی، احادیث نبوی و بهره مندی از نظرات نخبگان علمی در حوزه نجوم برای روئیت هلال ماه ضروری و تبعیت از نظر حاکم و رهبر اسلامی واجب است.

حجت الاسلام عسگری با بیان اینکه مساجد سنندج میزبان نمازگزاران عید فطر خواهند بود، گفت: نماز عید سعید فطر در حسینیه سنندج و مساجد شهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود.

 گاه شمار کشورهای اسلامی بر ۱۲ ماه قمری قرار گرفته اما تعیین زمان دقیق آغاز و پایان ماه مبارک رمضان و آغاز ماه ذی‌الحجه بدلیل وجود دو فریضه واجب روزه و حج در بین مسلمانان جهان از حساسیت خاصی برخوردار است.

نظر امام شافعی (رض) بر این بود مطلع هر شهر و منطقه‌ای متفاوت است و در بحث ماه رمضان باید بنا به حکم حاکم شرع که همان رهبر است، عمل کرد.

جمعیت غالب استان کردستان اهل تسنن است و اکثریت مردم شهرهای سنندج، کامیاران، مریوان، بانه، سقز، سروآباد، دهگلان و بانه معتقد به فقه شافعی و بیشتر مردم بیجار و قروه نیز معتقد به فقه جعفری هستند.

براساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۹۵ کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که در ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و ۱۷۰۰ آبادی دارای سکنه زندگی می‌کنند.

 

 

کویستان عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 775948 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟