رویداد بین المللی ماه امت؛ کلیدزدن اتفاق های هنری مختلف با کلیدواژه همدلی

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، اینجا همدلی و هم آوایی موج می زند؛ اینجا انگار مرزی برای دوستی و رفاقت وجود ندارد و زیر آسمان پیوند و صمیمیت نفس می کشند. سوله معروف گلشهر که نان نامی شهدای گلگون کفن مدافع حرم را بر پیشانی دارد، حالا مکانی برای قرار و همدلی مهاجران با مشهدی ها شده؛ همانجا که واژه جهانشهر را به دوش می کشد. «ماه امت»، فقط یک رخداد  خبری و گذرا نیست. رویدادی است که به همت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تدارک دیده شده و فرای تصورات، به میقاتی برای پیوند ملل همسایه بدل شده است.

ماه مبارک رمضان بهانه ای شد مردمان خونگرم کشورهایی همچون پاکستان، لبنان، افغانستان و حتی خود ایران در رویدادی به اسم «رمضان ماه امت» از طریق خواندن سرود، قوالی و مناجات دور هم جمع شوند و از همدلی ها بگویند. در این مجال نگاهی به نخستین روزهای برپایی این رویداد بین المللی خواهیم داشت.

گروه قوالی از پاکستان، گروه سرود حزب الله لبنان و افغانستانی هایی که با خواندن مناجات به میهمانی این جهانشهر آمده اند، بهانه شان علاقه به امام رضا(ع) است تا در ماه مبارک رمضان بر سر سفره افطار این جهانشهر بنشینند و با مشترکات فرهنگی و دینی که دارند روزهای پایانی رمضان را در کنار هم با همسایگان مسلمان خود به پایان برسانند. 

هرچند فرهنگی غنی برای زندگی در کنار یکدیگر، این افراد را از سرزمین هایی مختلف دور هم جمع کرده است، داشتن یک فرهنگ مشترک با اعتقادات دینی و مذهبی و احساسات انسان دوستانه بین آن ها از مرزهای فیزیکی فراتر رفته و به واسطه آن فاصله قلب هایشان کمتر و کمتر شده است. 

برگزاری ویژه برنامه بین المللی ماه امت در ماه رمضان این فرصت را یک بار دیگر به شیوه ای گوش نواز در اختیار همسایگان خود قرار داده تا گروه های قوالی، سرود و مناجات خوانی با گرد هم آمدن در مشهد به غنی شدن و گسترش این فرهنگ کمک بیشتری کنند.

این مراسم که در میان افغانستانی های مقیم مشهد برگزار می شود این فرصت را برای آن ها ایجاد کرده تا فرهنگ خود را به نمایش بگذارند و دیگر مردمان نیز با فرهنگ آن ها آشنایی بیشتری یابند.

برگزاری نمایشگاهی در حاشیه رویداد بین المللی رمضان ماه امت گویای همین امر است که با حضور در این نمایشگاه و دیدن سنت ها، آداب و رسوم و غذاهای افغانستانی با آنها احساس نزدیکی بیشتری کنند.

زهره یک خیاط افغانستانی درباره لباس هایی که با شیوه افغانستانی دوخته می شود میگوید: طرح ها و نقشه هایی را که روی لباس ها میدوزم مربوط به هنر و فرهنگ غنی افغانستان است که بعضی از مدل های آن در ایران نیز از سال‌های خیلی دور دوخته می شده و در بخشی از شهرهای ایران نیز ایرانی ها لباس های مشابه لباس های ما افغانی ها می دوزند و می پوشند، از این لباس ها در قدیم بیشتر افراد ثروتمند و صاحب نام استفاده می کردند به همین دلیل است که هنوز جایگاه خود را حفظ کرده و استقبال زیادی می شود. 

وی می افزاید: به نظر من همین لباس ها نشان می دهد که ایران و افغانستان از سالهای دور سلیقه های مشترک زیادی با هم داشته اند. ما خودمان را از مردم ایران جدا نمی دانیم زیرا در زبان و دین و فرهنگ با هم مشابه هستیم.

امید یکی از بازدید کنندگان نمایشگاه نیز می گوید: من افغانی هستم ولی در ایران به دنیا آمده ام امشب از غذاهایی که به سبک افغانستانی در این نمایشگاه طبخ شده خوردم و احساس کردم بعضی از غذاها مشابه همین غذاهای ایرانی است؛ سبک پخت غذاها خیلی شبیه هم هستند یعنی کاملاً با پخت غذاها در اروپا متفاوت است به این نتیجه رسیدم که ما شرقی ها در پختن غذا و طعم دادن به آنها بسیار تلاش می کنیم و دقت زیاد داریم، چراکه معتقدیم غذایمان باید جا بیفتد و هر کسی از هر جای دنیا از غذاهای ما شرقی ها خوششان بیاید.

یکی از حاضران پاکستانی در مراسم نیز درباره مشهد می‌گوید: این شهر برای همه دنیا محترم است چون مرقد امام رضا(ع) در آن قرار دارد و این حرم باعث می شود قلب های مردم شیعه در تمام دنیا به این سو گرایش داشته باشد.

او می افزاید: هر شیعه در هر جای دنیا که باشد آرزو دارد برای یکبار هم که شده به مشهد بیاید. من هم هر فرصتی که برایم پیش بیاید باز به این شهر خواهم آمد و به زیارت امام رضا(ع) می روم و از آنجا برای همه مردم دنیا دعا می کنم چون امام رضا امام مهربانی است و همین خصلت امام رضا همه ما را به مهربانی دعوت می کند.

رویداد بین‌المللی رمضان ماه‌امت به‌عنوان یک جشن فرهنگی بین ایران و افغانستان، به‌منظور استفاده از ظرفیت مهاجران افغانستانی در منطقه گلشهر ترتیب داده‌شده که از ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز و به مدت ۱۰ شب از ساعت ۲۱ در سالن ورزشی مدافعان حرم در گلشهر ادامه دارد.

کدخبر: 775478 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟