گلایه گردشگران بخش خصوصی از بی‌توجهی‌ها

به گزارش رکنا در استان همدان، بارها شنیده ایم که گردشگری بعد از نفت دومین صنعت پول ساز جهان محسوب می شود اما همین صنعت پول ساز با بروز کرونا دچار چالش جدی شد و با شیوع ویروس ناشناخته تیر خلاص بر قلب صنعت گردشگری و هتلداری نشست و سه بهار گردشگری با رکودی شدید مواجه شد.

اوضاع آنجا از تصور خارج و شرایط غیرقابل باور شد که شمار قابل توجهی و به نوعی دو سوم از کارکنان شاغل در بخش های مختلف گردشگری شغل خود را از دست دادند؛ در حالی که بسیاری از این افراد نیروهای متخصص در این حوزه به شمار می رفتند.

در این میان کارشناسان گردشگری پیش بینی کرده اند برای ترمیم صنعت گردشگری و برگشتن به همان دوران مهمان‌نوازی حداقل پنج سال زمان نیاز است تا ضرر وارده به واسطه ویروس کرونا تا حدودی جبران شود.

گفتگو با برخی فعالان این حرفه در استان همدان نیز گویای همین واقعیت است به طوری که در گفتگو با هتلداران متحمل شدن ضرر های قابل توجه مشهود است.

حمید دینی یکی از هتلداران شهر همدان در همین راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین قربانیان در بحران اقتصادی کرونا صنعت گردشگری و هتلداری بوده است، گفت: خوشبختانه این روزها چراغ گردشگری روشن شده است.

وی افزود: متاسفانه فعالان این بخش سه بهار با تعطیلی کسب و کار مواجه بودند و زیان های مالی بسیاری متحمل شدند و حتی این زیانها به حدی بود که برخی هتلداران و صاحبان مراکز اقامتی دچار ورشکستگی شده اند.

 

وی تعدیل نیروها را یکی از ناراحت‌کننده‌ترین موضوعات در ایام رکود گردشگری دانست و عنوان کرد: طی این مدت حدود ۸۰ درصد نیروهای هتل‌ ها تعدیل شده‌اند و هتل‌هایی که فعال بودند نیز بخاطر کسب سود نبود بلکه فقط برای حفظ نیروهایشان و روشن بودن چراغ هتلشان فعالیت داشتند.

مدیر عامل این هتل ضمن گلایه از تعطیلی هتل‌ها و مراکز اقامتی در اولین تصمیمات ستاد مقابله با کرونا گفت: تعطیلی این مراکز کمک چندانی به کنترل شیوع بیماری نمی‌کرد، چرا که بیش از ۷۰ درصد اقامت‌ها در سفرهای داخلی در مراکز اقامتی غیر رسمی و نیز چادرهای مسافرتی و کمپ‌ها انجام شد.

دینی حمایت دولت از هتل دارن در مقابل مخارج آنها را نزدیک به صفر عنوان کرد و گفت: پرداخت هزینه هایی همچون مالیات، بیمه، تامین آب و برق و غیره برای یک هتلدار بسیار سنگین است و در این مدت به هتل ما بیش از سه میلیارد تومان خسارت وارد شد.

وی با اشاره به اینکه در ایام نوروز ۱۰۰ درصد افزایش مسافر داشته ایم، گفت: البته در شرایط فعلی امیدی به حضور توریست خارجی در هتل‌ها حداقل تا یک سال دیگر نیست و لذا تنها امید ما برای برنامه‌ریزی روی جذب گردشگر داخلی است.

مدیر عامل این هتل در شهر همدان از یکسری بی برنامگی ها در ستاد گردشگری همدان در ایام نوروز گلایه کرد و اظهارداشت: متاسفانه به دلیل نبود نظم در شرکت علیصدر چگونگی تهیه بلیط و تایم دقیق ورود؛ باعث سردرگمی گردشگران شده بود و همچنین معرفی نکردن بعضی از مکان های توریستی مهم همدان باعث ناراحتی آنان شد که امیدوارم مسئولان گردشگری در ایام عید فطر و تعطیلات خرداد ماه این مشکلات را حل کنند.

دینی با بیان اینکه همه ما باید برای جذب گردشگر تلاش کنیم، گفت: برخی از اقدامات هتل ما دادن هدیه به کودکان، اسکان رایگان مسافران در نمازخانه هتل و راه اندازی اتوبوس همدان گردشگری بوده و هدف از این اقدامات جلب رضایت گردشگران و جذب آنها بوده است.

صنعت گردشگری همدان نیازمند ایده های جدید است| گلایه بخش خصوصی از بی‌توجهی‌ها

گفتگو با راهنمایان گردشگری همدان نیز گویای آن است که مشکلات همچنان پاربرجاست و برای حل آنها باید تلاش دوچندان شود.

راهنمایان گردشگری دست خالی ترین قشر صنعت گردشگری در دوران کرونا بودند
الهه رضایی یکی از فعالان گردشگری و از راهنمایان گردشگری همدان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: راهنمایان گردشگری دست خالی ترین قشر صنعت گردشگری در دوران کرونا بودند.

رضایی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از راهنمایان گردشگری کارمند هیچ مجموعه ای نیستند و این افراد کارفرمایی ندارند و به دلیل نداشتن بیمه نمی توانستند از تسهیلات دوران کرونا بهره مند شوند.

رضایی با اشاره به اینکه امرار معاش برای این افراد بسیار سخت شده بود، گفت: متاسفانه بسیاری از این راهنماها مجبور شدند علی الرغم میل باطنی به شغل های موقتی چون راننده تاکسی های اینترنتی، آموزش کلاس های آنلاین و یا کار در آشپزخانه ها و غیره بپردازند.

رضایی اظهار داشت: اگرچه واکسیناسیون باعث عادی شدن شرایط شده و صنعت گردشگری کمی رونق یافته و برخی شغل‌های از دست رفته مجددا احیا شده اند اما متاسفانه به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی در کشور گردشگری همچنان دچار مشکلات جدی است.

این راهنمای گردشگری با اشاره به رابطه مستقیم وضعیت اقتصادی بر صنعت گردشگری گفت: متاسفانه مردم کشور ما با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه هستند و حتی بسیاری از هموطنان که سال‌های گذشته به سفرهای داخلی می‌رفتند دیگر قادر به تامین هزینه‌های سفر نیستند.

مسئولان استان برنامه خوبی برای جذب گردشگر در همدان ندارند
رضایی در ادامه به جاذبه های گردشگری در همدان اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسئولان استان برنامه خوبی برای جذب گردشگر در همدان ندارند در حالی که همدان یک شهر بسیار مناسب برای جذب توریست داخلی و خارجی است.

صنعت گردشگری همدان نیازمند ایده های جدید است| گلایه بخش خصوصی از بی‌توجهی‌ها

مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی در شهر همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص مشکلات تورهای مسافرتی گفت: متاسفانه از سال ۹۹ تورهای مسافرتی خسارتهای بسیار زیادی دیده اند و این مسئله باعث خروج بسیاری از افراد با تجربه و دارای سابقه کار بالا از صنعت گردشگری استان همدان شد.

فرشید گلمحمدی به تعطیلی تورهای مسافرتی اشاره کرد و گفت: اگرچه بعد از مدتی وزرات بهداشت ابلاغ کرد که دفاتر خدمات مسافرتی می توانند با رعایت پروتکلهای بهداشت اقدام به فعالیت کنند اما متولیان این امر باید هزینه های بیشتری را پرداخت می کردند و به همین خاطر برخی دفاتر مسافرتی نتوانستتند فعالیت خود را ادامه بدهند.

وی در همین راستا بیان کرد: بسیاری از دفاتر مسافرتی به صورت داوطلبانه درخواست تعلیق دادند تا از خسارت های جبران ناپذیر آینده هم جلوگیری کنند چرا که هزینه های این دفاتر بسیار زیاد است.

گلمحمدی با اشاره به بسته های حمایتی دولت برای دفاتر مسافرتی، اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پرداخت یکسری وام ها به دفاتر را مدنظر قرار داد اما این وام ها با سود بالا پرداخت می شد و از طرفی هم قرار بر این بود که بانک فرصتی برای بازپرداخت اقساط به دفاتر بدهند اما بانکها همکاری نکردند و عملا این بسته های حمایتی کارساز نشدند.

وی با بیان اینکه گردشگری همدان با مشکلات بیشتری مواجه است، گفت: شرایط پرواز در همدان منظم نیست و این نامنظم بودن باعث شده که مسافران استان کرمانشاه و تهران را برای پرواز انتخاب کنند.

مروری بر وضعیت سفرهای نوروزی امسال نشان می دهد که تحرک و پویایی در صنعت گردشگری برای مشاغلی که طی ۲ سال گذشته متحمل ضرر و زیان های بسیاری شدند، یک فرصت طلایی بود تا این صنعت پررونق و پول‌ساز جانی دوباره بگیرد.

نوروز ۱۴۰۱ و شمار قابل توجه مسافر در استان همدان نشان داد که استان همدان قابلیت جذب گردشگر را دارد از این رو می توان با برنامه ریزی درست و بهره گیری از امکانات استان ، در راستای بهینه سازی زیرساخت های اقامتی و تفریحی گام برداشت تا این صنعت بتواند در سال های آینده ضمن جبران کاستی ها و ضررهای هنگفت دوران کرونا، به سوددهی و بازدهی مناسب برسد.

 

کدخبر: 774613 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟