زیان ۳۰۰۰میلیاردی صنعت گردشگری با شیوع کرونا

شهری / به گزارش رکنا، حسن خلیل‌آبادی در نطق پیش از دستور در جلسه امروز شورای شهر تهران که به مناسبت روز جهانی گردشگری قرائت شد با بیان اینکه سال گذشته افتخار آن را داشتم در چهلمین نمایشگاه فیتور که در مادرید، پایتخت اسپانیا و مرکز مجمع جهانی گردشگری برگزار شد، حضور یابم و از نزدیک با فعالیت‌های این سازمان آشنا شوم، گفت: گردشگری یکی از صنایع اشتغال زا و پردرآمد و جزء درآمدهای پایدار کشورها است و اغلب کشورهای دارای تمدن و سابقه تاریخی و صاحب میراث های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی مقصدی جذاب برای گردشگران هستند.

وی اظهار کرد: متاسفانه ایران با دارا بودن رتبه پنجم جهان در جاذبه‌های طبیعی و همچنین تنوع اقلیم، اقوام و گویش ها و با توجه به ظرفیت‌های فراوان تاریخی، پزشکی، فرهنگی و مذهبی برای جذب گردشگر هنوز تا نقطه مطلوب در رشد این صنعت فاصله دارد و در سال های گذشته حداکثر دو دهم درصد از درآمد گردشگری جهان سهم اقتصاد ایران بوده است.

خلیل آبادی گفت: در تهران به علت فقدان سیاستگذاری کلان و ساز و کار واحد، مدیریت شهری نه تنها از این اقتصاد بهره چندانی ندارد، حتی هزینه کرد هم داشته است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران با اشاره به وجود پارک های سرخه حصار، پارک جنگلی چیتگر، پارک طالقانی، باغ گیاه شناسی و ده ها بوستان و مجموعه های تاریخی، تفریحی و فرهنگی و مذهبی مثل برج میلاد و مجموعه عباس آباد، افزود: علی‌رغم آنکه برای تمامی این مراکز بودجه تخصیص داده می‌شود، درآمد پایداری را شاهد نیستیم و علت آن چیزی جز مغفول ماندن این حوزه و وجود درآمدهای ناپایداری مثل تراکم فروشی و عوارض فصلی در مدیریت شهری نیست.

۵۰ میلیون شغل مربوط به صنعت گردشگری در معرض خطر

خلیل‌آبادی با بیان اینکه مدیریت شهری براساس بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مکلف است از میراث طبیعی، تاریخی، مذهبی و ... شهر حفاظت کند و می‌تواند از این راه بر درآمدهای شهری بیافزاید؛ با تاکید بر ضربه وارد شده به صنعت گردشگری به سبب بیماری کوید ۱۹ گفت: با کمال تاسف با پدیده کرونا که سایه سنگین خود را بر سر بشریت و مشاغل مختلف خصوصا صنعت گردشگری گسترده است، روبه رو هستیم و براساس آمار شورای جهانی گردشگری و سفر، نه تنها ایران بلکه در سرتاسر جهان ۵۰ میلیون شغل مربوط به صنعت گردشگری در معرض خطر است و در ایران صنعت گردشگری با شیوع کرونا حدود سه هزار میلیارد تومان زیان دیده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری تهران و همه ارکان نظام با کمک و همراهی دیگر بخش‌های دولتی و خصوصی مرتبط با توسعه گردشگری، به یاری این صنعت که به تازگی درحال روی پای خود ایستادن بود بیایند و این حوزه حساس و زودرنج را یاری کنند، چراکه در صورت شکست در حوزه گردشگری بازآفرینی آن دشوار خواهد بود.

خلیل‌آبادی شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۰ را "گردشگری و توسعه روستایی" خواند و افزود: روستاهای اطراف تهران همچون افجه، واریش، وردیج، کن و سولقان نیز سرشار از جاذبه های طبیعی است و هرکدام می توانند مقصدی عالی برای گردشگری باشند که در مرکز شهر بوده و اکنون حوزه شهری قلمداد می‌شود؛ در شهرری نیز روستاهایی مانند امین آباد، آراد، عشق آباد، کلین، ده خیر، فیروزآباد و ... وجود دارد که آثار تاریخی و طبیعی فراوانی را در خود جای داده اند.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر وضعیت روستاهای شمال تهران را مطلوب تر از روستاهای جنوبی دانست و اظهار کرد: روستاهای جنوبی که در شهرری واقع شده‌اند، مورد آماج بی مهری های پایتخت قرار گرفته‌اند و به جای هدف گردشگری و اشتغال‌زایی در این حوزه مورد حمله مشاغل مزاحم تهران هستند و سرریز این معضلات به ری سبب شده آرادکوه را با پسماند بشناسیم نه با روستای تاریخی و یخچال طبیعی آن، امین آباد را با بیماران روانی و کارخانه سیمان تهران به خاطر آوریم، نه با بقعه بی بی شهربانو و استودان و ... در حالی‌که تمامی این روستاها دارای جاذبه های تاریخی به نامی هستند.

وی در ادامه نطقی که آن را در اختیار رسانه ها قرار داد؛ تصریح کرد: روستای امین‌آباد که در دامنه کوه بی‌بی شهربانو قرار دارد و نقطه ثقل و مرکزی ری قدیم و باستانی است، متاسفانه با وجود بقعه بی بی شهربانو، گنبد اینانچ و استودان که مقبره‌ای تاریخی در شهرری است، رها شده و سیمان تهران جای جای این کوه با عظمت و بام جنوبی تهران را می‌بلعد.پ

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر با تاکید بر عدم استفاده بهینه و مطلوب از آرادکوه گفت: در کشورهای دیگر، با پسماند کوه مصنوعی می‌سازند و در ایران با پسماند آرادکوه را زینت می‌دهیم که بوی نامطبوع آن مانع از حضور گردشگران به تهران می‌شود و متاسفانه در حال تخریب کوه بی‌بی شهربانو هستیم، درحالی که کارخانه سیمان تهران درحال تخریب این بنا است و این بنای تاریخی می‌تواند بام جنوبی تهران باشد و در گذشته نیز یکی از گزینه های احداث برج میلاد بوده است.

وی با اشاره به بین‌المللی بودن کوه بی‌بی‌شهربانو اظهار کرد: امروز بنای تاریخی بی‌بی شهربانو میزبان مسافرانی از هند، افغانستان، پاکستان و زرتشتیان است.

خلیل آبادی ادامه داد: این بنا چه به صورت مستند و چه غیر رسمی زیارتگاه اقشار مختلفی است، اما باید از میان کامیون های معدن، لودر و در غبار کارخانه سیمان به این زیارتگاه راه یافت و "کلین" که زادگاه شیخ کلینی بوده است در کنار کویر حسن آباد رها شده است،" ده خیر" که آتشگاهی با سه هزار سال سابقه را در خود جای داده هیچ امکاناتی را برای گردشگران ندارد، عشق آباد که دریاچه آن پذیرای گونه های مختلف پرندگان است، تبدیل به قطبی برای تاسیس کارگاه‌های شیمیایی و ضد محیط زیست شده است.

عبور بزرگراه امام علی (ع) از دو روستای تاریخی ری

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر خاطرنشان کرد: متاسفانه اتوبان امام علی(ع) از مکانی در شهرری می‌گذرد که دو شهر تاریخی زیرزمینی بازمانده از دو زلزله سهمگین شهرری در آنجا قرار دارد، این در حالی است که اساتید باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی به شهردار وقت تهران تذکر دادند و سازمان میراث فرهنگی هم مقاومت نکرده و امروز ما در این اتوبان بر میراث گذشتگانمان ماشین می‌رانیم و شهری که می‌تواند در صورت کاوش، دو دوره پر رونق ری را به دنیا بشناساند، زیر هزاران تن آسفالت و بتن و ... مدفون شده است.

خلیل‌آبادی با اشاره به شعار روز جهانی گردشگری گفت: در سال توسعه روستایی گردشگری، باید به عنوان مدیریت شهری تهران توجه داشته باشیم که این روستاها در حریم پایتخت قرار دارند و با همگرایی با فرمانداران، بخشداران و دهیاران این مناطق تلاش کنیم رویکرد تخریبی را از روستاهایی که می‌توانند مقصد گردشگری باشند، به سمت گردشگری و رونق آن سوق دهیم، چراکه امروز مصیبتی که بر دوش روستاها بار شده، شاید در هیچ کجای تاریخ چنین ستمی بر آنان روا داشته نشده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، ری و تجریش ابراز امیدواری کرد: امید است که با تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران که در ماده ۷۲ برنامه سوم توسعه شهر تهران آمده است، بتوانیم ساماندهی و سیاستگذاری واحد در این حوزه را به گونه‌ای تدوین کنیم که شهرداری اماکن میراثی را به عنوان یکی از محل های درآمد پایدار قرار دهد و تهران همچون مادرید، لندن، استانبول و ... مقصد گردشگرانی شود که هزاران دلار خود را برای بازدید از آن شهرها هزینه می‎کنند.

وی ادامه داد: امروز تهران مقصد گردشگری نیست و در بهترین حالت معبری برای گردشگران است و پس از توقف در فرودگاه امام خمینی(ره) به روستاهای دوردست و شهرهای شیراز، اصفهان، کاشان و ... عظیمت می کنند و از تهران با همه تاریخ، میراث فرهنگی و طبیعی که دارد، عبور می کنند... باید تهران را مقصد گردشگری کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 610014 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟