شناسه‌دار کردن لوازم یدکی گامی در جهت عرضه قانونی و باکیفیت محصولات برای مردم

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل، محمدعلی مجتهدی‌نیا، دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل با اشاره به اقدامات دبیرخانه این کمیسیون در مقابله با لوازم یدکی قاچاق و فاقد شناسه در سطح عرضه، اظهار کرد: جریان مبارزه با قاچاق در طی سال‌های اخیر افزایش و روند کشفیات نیز سیر صعودی داشته است.

وی با بیان این‌که شناسه‌دار کردن کالا از سال گذشته اجرایی شده است، افزود: شناسه رهگیری، فاز تکمیلی شناسه کالا بوده که برای کمک‌فنر و باتری خودرو الزامی است و عرضه کالاهای فاقد شناسه رهگیری ممنوع و به‌عنوان کالای قاچاق جمع‌آوری خواهد شد.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل ادامه داد: در این رابطه با سازمان صمت و اتاق اصناف جلسات متعددی برگزار شده است و روسای اتحادیه‌ها کاملا در جریان موضوع قرار دارند.

مجتهدی‌نیا بیان کرد: در گام تکمیلی طرح مذکور هدف این است که محصولات گروه کالایی لوازم یدکی به‌صورت قانونی، باکیفیت و با اخذ استانداردهای لازم ایمنی، در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرند و مطابق این طرح، از شناسه رهگیری به‌عنوان ابزار تشخیص و شناسایی کالای باکیفیت و قانونی استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: درباره ۱۳ قلم لوازم یدکی دیگر که در بحث ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است، طی ماه‌های آینده شناسه رهگیری به‌صورت کامل اجرایی خواهد شد و امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق وزارت صمت، شناسه رهگیری لوازم یدکی تا پایان سال اجرایی شود و ۵۵ قلم کالا به این لیست اضافه شود.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل به روش صحت‌سنجی کالا توسط مصرف‌کنندگان اشاره کرد و گفت: نصب نرم‌افزار سامانه تجارت می‌تواند کمک بسیاری برای شناسایی اصالت کالا نماید زیرا این سامانه مجهز به بارکدخوان بوده و پاسخ را از سرور اصلی دریافت و در اختیار استعلام‌کننده می‌گذارد.

 

کدخبر: 772412 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟