دو مقام قضایی قروه به ضعف حمایتی از معتادان بهبود یافته انقاد کردند

 

به گزارش رکنا از کردستان_ قروه؛ سال هاست بحث اصلی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در قروه مربوط می شود به ساماندهی معتادان متجاهر و تلاش برای کاهش اعتیاد در جامعه ویا ایجاد شغل پایدار؛  وعده و موضوعی که هر بار مسئولین درباره آن سخن می گویند اما هرگز به عملکرد وخروجی مثبتی نرسیده  است.  

سید جلال حاجی نصیری، رئیس دادگستری قروه در همین زمینه با بیان اینکه رویکرد مبارزه با قاچاق مواد مخدر در کشور موفقیت آمیز نبوده، گفت: بسیاری از کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که چنین رویکردی باید تغییر کند.

سید جلال حاجی نصیری، از ضعف حمایتی برای معتادان بهبود یافته انتقاد کرد و افزود: معتادی که اعتیاد خود را ترک می کند وقتی به جامعه باز می گردد اگر از نظر معیشتی و شغلی حمایت نشود مجددا، به سراغ مواد مخدر و اعتیاد بر می گردد. 

وی با اشاره به اینکه اعتیاد باعث هزینه تراشی برای حاکمیت و خانواده های می شود افزود: همه ما احساس می کنیم که تمامی این نشست ها و برنامه ها در این سال ها موفق بوده اند اما واقعیت این نیست. 

حاجی نصیری، خطاب به مسئولان بهزیستی پرسید،  آیا از افرادی که اعتیاد دارند اما متجاهر نیستند و هم اکنون در کنار خانواده خود هستند آیا آماری در دست دارید؟ چه تعداد از اعتیاد مربوط به ماده 16 شناسایی شده اند تا مراقبت شوند و بعدها تبدیل به متجاهر نشوند؟

وی یکی از اهداف شورای هماهنگی را پیشگیری دانست و تصریح کرد: اگر برنامه ای عملیاتی برای پیشگیری ندارید این نشست ها را باید کنار گذاشت، نیاز است تمامی وظایف در حوزه پیشگیری مشخص شود تا همه کار خود را بدانند.

حاجی نصیری در خصوص این صحبت (معتاد را ما دستگیر می کنیم اما دادگستری آزاد می کند) که از طرف نیروی انتظامی یا کسانی دیگر عنوان می شود، واکنش نشان داد و گفت: قانون اجازه نگه داشتن را نداده و نمی شود این افراد را در زندان نگه داشت.

او منتقدانه خطاب به اعضای شورای هماهنگی بیان کرد: کدام دستگاه وظایف خود را انجام می دهد؟ در مالوجه کدام دستگاه رفته و وضعیت را بررسی کرده است؟ هیچکدام میدانی و کارشناسی شده مسایل را بررسی نکرده اید و این خود آسیب را دو چندان می کند.

مطابق سخنان رئیس دادگستری قروه مسایل مرتبط به حوزه پیشگیری باید در اولویت باشد و سند برنامه در تمامی موراد بررسی شود و به حمایت فرد بهبود یافته از اعتیاد توجه ویژه صورت گیرد.

حاجی نصیری از مصوباتی که اجرایی نمی شوند هم انتقاد کرد و خواستار تعریف هدفی مشخص و به انجام رساندن آن شد.

 

دادستان شهرستان قروه هم با بیان اینکه وقتی برای معتاد بهبود یافته بعد از ترک برنامه ای نداریم، همان دوره باطل تکرار می شود و تمامی این هزینه ها به هدر می رود، اظهار کرد: این معضل تا جایی است که حتی خانواده فرد هم او را قبول نمی کند بنابراین زمانی می توانیم گفت که کار درست پیش رفته که برای بعد از ترک معتاد هم برنامه ای کاری خاصی در دست داشته باشیم.

سید مهدی سجادی گفت: باید برای اشتغال این افراد چاره ای اندیشیده شود تا مجدد به اعتیاد روی نیاورند. 

وی با اشاره به اینکه چندین بند از زندان در قروه مختص به سارقان معتاد است، افزود: این سازقان بعد از ترک که آزاد شدند باید حمایت شوند که دوباره به سمت اعتیاد نروند و نیاز است واقعاً برنامه ای حمایتی در این زمینه تدوین شود.

سجادی هم به خطر افراد معتاد غیرمتجاهر که در کنار خانواده های خود زندگی می کنند اشاره کرد و یادآور شد: بیشتر این خانواده ها از دست فرد معتاد امنیت جانی ندارند و باید برای این افراد هم برنامه داشت.

وی با انتقاد از اینکه هیچ کسی حاضر نیست برای کارهای اجتماعی زیر بار مسئولیت برود اینکه هر کسی می گوید وظیفه ندارد و دیگران را مسئول می داند را نادرست دانست.

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 766860 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟