اهمیت توجه به فرهنگ قم در سیاست‌گذاری برای سیما و منظر شهری

به گزارش رکنا از قم، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه معارفه معاون جدید شهرسازی و معماری شهرداری قم اظهار داشت: حوزه معاونت شهرسازی و معماری، حیطه‌ای بسیار حساس و اثرگذار در شهر است و حیطه‌ای نیست که شخص محور و سلیقه‌ای پیش برود بلکه در این معاونت باید از نخبگانی که صاحب‌نظر هستند، مشاوره گرفت.

هردار قم با اشاره به اینکه حوزه کاری معاونت شهرسازی و معماری حوزه‌ای بین بخشی و تعاملی است ادامه داد: در این عرصه یک‌صدایی و هماهنگی با ارگان‌های دیگر ازجمله شورای اسلامی شهر قم، کمیسیون ماده پنج استان و نظام‌مهندسی ساختمان استان قم بسیار مهم است.

ی با اشاره به اختلاف میان طرح تفصیلی جدید و قبلی شهر قم اظهار داشت: این اختلافات برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده که ما نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم؛ از طرفی مهلت طرح جامع شهر به پایان رسیده و باید این طرح نیز تدوین شود.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه حرکت در حیطه شهرسازی و معماری شهر قم باید با نگاه میان‌مدت و بلندمدت باشد گفت: برنامه‌ریزی کردن در این حیطه برای شهر قم باید با نگاه جامع صورت بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به فرهنگ قم در برنامه‌ریزی در حیطه شهرسازی و سیما و منظر شهری افزود: در این زمینه مقام معظم رهبری و بزرگان دغدغه‌هایی دارند که باید مدنظر قرار بگیرد.

شهردار قم به ساخت‌وسازهای انجام‌شده در سال‌های اخیر در شهر اشاره کرد و گفت: این سؤال وجود دارد که این ساخت‌وسازها چقدر با فرهنگی که از شهر قم انتظار می‌رود، همخوانی دارد؟

وی ادامه داد: البته در این زمینه همه امور به دست شهرداری نیست بلکه نهادهای دیگر هم مؤثر هستند اما این دغدغه باید در معاونت شهرسازی و معماری وجود داشته باشد.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه وحدت رویه در امور شهرسازی موضوع بسیار مهمی است افزود: به‌جای اینکه مسائل را به‌صورت موردی در کمیسیون ماده ۵ مسائل را مطرح کنیم باید به‌صورت برنامه‌ای پیش برویم تا مشکلات تعداد زیادی از مردم حل شود.

وی ابراز داشت: وقتی مسائل و تقاضای مردم به‌صورت موردی بررسی می‌شود، نمی‌توانیم عدالت را به‌درستی اجرا کنیم، اما اگر این‌ها در قالب طرح و برنامه حل شود، دیگر میان شهروندان تفاوتی وجود نخواهد داشت.

شهردار قم اضافه کرد: از طرفی شهر یک موجود زنده است و باید برای آن در مسیر درست درآمدهایی پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به اینکه حل مشکلات کمیسیون‌های ماده صد مسئله بسیار مهمی است گفت: با هماهنگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشته‌شده تا آرای تخریب معطل در این کمیسیون تعیین تکلیف شود.

دکتر سقائیان‌نژاد ضمن قدردانی از تلاش های چند ماهه مهندس میلانی در دوره سرپرستی این معاونت ، با گرامیداشت یاد و خاطره معاون فقید شهرسازی و معماری شهرداری قم اظهار داشت: دغدغه‌ای که مرحوم آقای جانقربان برای رفع معضلات مردم داشت زبانزد بود و همین دغدغه را امروز از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم انتظار داریم.

نظری/ قم

 

 

کدخبر: 766376 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟