توانمند سازی ومهارت آموزی برای ایجاد اشتغال جوانان از اهداف عالیه سازمان است

محمد سلیم عباسی در گفتگو با خبرنگار رکنا در ارومیه به اهداف سازمان فنی حرفه ای پرداخت وگفت:هدف اول سازمان آموزش مهارت بعنوان توانمند سازی و ایجاد زیر ساختهای اشتغال برای جوانان وکسانی که جویای کار هستند. 

 وی افزود:هدف دوم ، تدوین آموزشها با استاندار های بین المللی کاراست از آنجائیکه سازمان آموزش فنی حرفه ای عضوفعال سازمان بین الملی کار ILO میباشدو استانداردهای آموزشی باید منطبق بانیازبازار کار بومی سازی ودر کشور پیاده شود که این استاندارها در بیشتر از ۱۲۸ کشوردنیا اعتبار دارد وآزمونهایی که گرفته می شوددر این خصوص گواهینامه صادرو در این کشورها قابل ترجمه و استفاده هستند.

وی در ادامه سخنان خود به بحث پژوهش که هدف سوم این سازمان است اشاره کردو گفت:

IMG-20220116-WA0000

IMG-20220116-WA0001

به منظور نیاز سنجی ونیازهای بخش صنعت، کشاورزی ،خدمات و فرهنگ وهنر را احصا کرده تادر این زمینه اشتغال های خوبی دست پیدا کنیم تصریح کرد: امروز تکنولوژی منتظر کسی نمی ماند وبه سرعت ردمیشود بنابراین ماهم باید مشاغل وآموزشهایمان را با این سرعت تکنولوژی همگام کنیم .

عباسی با عنوان این مطلب که آخرین ماموریت سازمان احراز صلاحیت حرفه ای است افزود:برابر قانون ماده ۱۳ نظام صنفی جمهوری اسلامی ایران سازمان فنی حرفه ای سنجش صلاحیت نیروی کار را نیز برعهده دارد و شغلی که قانون نظام صنفی مشخص کرده خصوصا فنی و مهندسی باید گواهی نامه توانایی را از سازمان دریافت کند.

مدیر کل سازمان فنی حرفه ای استان در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت سازمان اشاره کردوگفت: استان ۲۲ مرکز دولتی و۴۳۱ آموزشگاه آزاد دارد که ۲مرکز در شهرکهای صنعتی ارومیه وخوی قرار دارد وسایر مراکز آموزشی در شهرهای دیگر بصورت خواهران وبرادران مستقر هستند.

عباسی خاطر نشان ساخت :جهت گسترش آموزش مهارتهای فنی حرفه ای در مراکزوادارات بصورت تیم‌های سیاروکارگاههای ثابت مانند(زندانها،پادگانها،مدارس ،دانشگاه، کمیته امداد امام خمینی وبهزیستی، زنان سرپرست خانوار،سازمان جهادکشاورزی ،صنعت معدن وتجارت) افراد مورد آموزش قرار می گیرند و بعد از مراحلی وارد بازار کار میشوندوگاها تبدیل به یک کار آفرین گردیده وخود نیز اشتغال ایجاد می کنند.وی گفت: استان ظرفیت خوبی در بخش صنایع دارد بطوریکه سال گذشته ۲۰۸ نفر آموزش دیدند که مختص به جامعه هدف بودند.

این مقام مسئول در سازمان فنی حرفه ای استان در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد:درگذشته یک مرکز جوار در سطح استان وجود داشت که شرکت برق منطقه ای استان بود اما در حال حاضر ۵۰ شرکت افزایش یافته که شامل شرکت‌ سیمان ارومیه،تراکتور سازی، شرکت پاکدیس،آذرباطری،مارال صنعت و......این مراکز دایر هستندودر جهت ارتقامهارت ومهارت آموزی به متقاضیان آزاد هست که بیشتر این مهارت آموزان را دانشجویان تشکیل می دهند که با استاندارهای روز دنیا آموزش می بینند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ بنگاه اقتصادی وجود دارد ودرسال آینده به ۷۰ بنگاه افزایش خواهیم داد گفت:در برنامه داریم ۷۰درصد بخش صنایع را تحت پوشش خود قرار دهیم بطوریکه در شهرستان های مانند پیرانشهر(قند پیرانشهر )در تکاب(معدن طلای پویان زرکان)و در نقده(آذرزرپلاس) را داریم وتمرکزی که در استان وجود داشت شکسته شده ومهارت آموزی درسایر شهرستان‌ها به صورت منسجم برنامه ریزی شده انجام می گیرد.

عباسی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۵۰ کارگاه دولتی تجهیز ، که در یکسال گذشته ۶۵۰ کارگاه محیط واقعی با تنوع حرفه های مختلف ایجاد کرده ایم که بر روی ۷۰ حرفه مانور داشته ایم. 

عباسی در ادامه سخنان خود اظهارداشت:درسال جاری ۱۴ هزار نفر زن ومرد مهارت های فنی حرفه ای در رشته های مختلف آموزش دیده اند.

وی باعنوان این مطلب که در ۴سال گذشته استقبال خوبی از رشته های فنی حرفه‌ای شده بطوریکه سهم آموزش های مهارتی در دنیا بالاتراز ۶۰ درصد وگاها ۷۰ درصد است اما در کشور ما زیر ۲۰ درصد انجام می گیرد وفارغ التحصیلان ما در تمامی مقاطع توانایی وارد شدن به بازار کار را ندارندافزود:امروز جوانان به این نتیجه رسیده اند که راه اشتغال تنها دانشگاه نیست بلکه از طریق توانمند سازی واخذ آموزش‌های مهارتی نیز بهتر وسریعتر می توانند وارد بازارکار شوند.

مدیرکل فنی حرفه ای آذربایجان غربی در بخش پایانی سخنان خوداز چالش‌های مهارتی وجایگاه آن در دولت اشاره کردوگفت:آموزش‌های مهارتی در دولت جایگاه رفیعی نداردوآنطور که به آموزش‌های مدرسه ای ودانشگاه بها داده می‌شود فرهنگ سازی لازم در مورد ترویج مهارتهای فنی حرفه ای صورت نگرفته است و

  شاهد این هستیم که در دبیرستان ها رشته های کار ودانش و فنی حرفه ای جزو اولویت‌های آخر هستند

آذربایجان‌غربی/کریم معجنی 

کدخبر: 762764 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟