خطیب جمعه قم: راه قیام ۱۹ دی صیانت شود

به گزارش رکنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر اظهار داشت: ۱۹ دی سرآغاز نهضت اسلامی بود و مردم، جوانان و طلبه‌های قم در سیاهی شب ستم‌شاهی سینه شب را شکافتند و با شجاعت و ایثار خود در برابر ظلم و ستم قد عَلم کردند و آن افتخار بزرگ را آفریدند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: امسال مراسم ۱۹ دی با سخنرانی رهبر معظم انقلاب به شکل مجازی برگزار خواهد شد، و اجتماع نیز در حرم حضرت معصومه می‌باشد و همه ما از سخنرانی و راهبری معظم له بهره‌مند خواهیم شد.

اعرافی در ادامه، تشییع شهیدان دفاع مقدس در تهران و قم و سراسر کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: از همه کسانی که برای زنده نگه داشتن نام شهدا تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.

امام جمعه قم در ادامه با اشاره برگزاری باشکوه آیین‌های ایام فاطمیه بیان داشت: بار دیگر ملت ما نشان دادند که در برابر این خاندان و این بانوی عزیز و شریف تواضع و فروتنی و قدرشناسی دارند و وظایف خود را در برابر این بانوی بزرگ و خاندان رسالت می‌شناسند.

اعرافی تصریح کرد: مردم قم در پیاده‌روی و احیای مراسم فاطمی نمونه‌های عالی را آفریدند، و در این آیین ها دیدیم که عطر فاطمی چطور فضای معنوی و اخلاقی را در جامعه به ارمغان می‌آورد.

وی گفت: ای کاش همیشه این فضای معنوی و عطر فاطمی در بازار و اداره و خانه و کاشانه ما نورافشان بود، و شاهد این بودیم که این فرهنگ جلوی مفاسد و گستاخی‌های ناروا را می‌گیرد، همه باید از این فرهنگ برای معالجه آسیب‌های امروزمان بهره‌ بگیریم، امیدواریم این فضا و فرهنگ استمرار پیدا کند.

عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدرانی از رئیس جمهور و اعضای هیات دولت برای سفر به قم گفت: امید است که در این سفرها کاهش فاصله دولت و ملت و افزایش اعتماد عمومی به مسئولان موثر باشد و مصوبه‌های آن نیز بر اساس کارشناسی دقیق و درست تنظیم و اجرا شود.

وی با بیان اینکه در مجموع مصوبه‌های خوبی در این سفر صورت گرفت، معضل آب در قم و چندین استان کشور را یادآور شد و گفت: باید با کارشناسی درست و انتقال آب از دریا جلوی اختلاف‌های استانی و مشکل‌های میان استانی را بگیریم، امروز باید شروع کرد، بخش خصوصی وارد شود و دولت نیز همت کند، نیاز به آب قاعدتا با انتقال از دریا تامین خواهد شد، و انتظار است به این مساله با نگاه کارشناسی و دقت بالا توجه شود.

اعرافی به مسائل زیست محیطی و خشک شدن دریاچه نمک و مسائلی که در حوزه محیط زیست تولید مشکل کرده و پیش‌بینی می‌شود، افزایش پیدا کند نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه به ارتقای کشاورزی، توسعه فضاهای سبز، احیای دریاچه نمک و به آن چیزی که اگر درست عمل نکنیم، آسیب زا خواهد بود، توجه شود.

خطیب قم با اشاره به مسائل مبلمان و عمرانی شهری و مسکن قم افزود: امیدواریم با رعایت ضوابط و اصول معماری اسلامی در شهرسازی، قم بتواند قدم‌های خوبی بردارد.

اعرافی خاطرنشان کرد: اسلام در حوزه شهرسازی و معماری قواعدی دارد که باید همراه با امور فنی و کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی اطراف حرم حضرت معصومه (س) برای آسایش مجاوران و به‌ویژه زائران سراسر کشور گفت: سالانه ۲۰ میلیون زائر به قم می‌آیند و باید اطراف حرم را ساماندهی کنیم.

وی توجه به زیرساخت‌های قم به عنوان شهر علمی، زیارتی و بین‌المللی را ضروری خواند و گفت: این شهر برای همه کشور و خادم همه کشور است، جایگاه و پذیرای کشورهای دنیا است، زیرساخت‌های آن با کاستی‌های زیادی مواجه است.

نظری/ قم

 

کدخبر: 759693 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟